Aha! Dus het aantrekkoppel van de wielbouten zorgt er dan voor dat naaf en velg zodanig tegen elkaar worden gedrukt dat dit stevig genoeg is om statische en dynamische krachten die dwars op die boutverbinding staat (mag ik dat wielbelasting noemen?) zodanig te weerstaan dat de bouten/draadeinden niet kunnen afschuiven? OK, ik denk dat ik dat nu dan begrijp! Bedankt Yuri!
Met de centrering van een velg dmv het aandraaien van bouten heb ik dan wel een andere ervaring, in ieder geval aangaande lichtmetalen velgen dan, hoewel dat misschien een incident is; ik kreeg in mijn oude loopbaan een keer een auto onder mijn hoede waar after-market lichtmetaal onder was gezet, gloednieuw. Om één of andere reden had de monteur die de wielen gemonteerd had geen (veelal kunststof) centreerringen gebruikt, wat mijn lampje al liet branden toen ik de wielen van de auto haalde om ze nog eens te balanceren. Wielen waren prima gebalanceerd, maar omdat ik geen ringen voorhanden had ook op de door jouw beschreven manier getracht de wielen te centreren (en dat heb ik ook heel zorgvuldig gedaan), zodat ik in ieder geval kon proefrijden om één en ander uit te sluiten.. nog steeds trillingen, was pas weg nadat ik ringen die dus besteld moesten worden had gemonteerd. Maar zoals ik al zei, dat was een incidenteel én uniek geval omdat ik dat daarna nooit meer heb meegemaakt... alleen even om aan te geven dat dat niet altijd werkt