Dan het onderstel. De planning was voor gele koni in Sprint poten met kortere standaard veren, en achter zou ik nog goede veren zoeken die 50% stugger zijn met nieuwe Bilstein B6 dempers van geschikte lengte waarschijnlijk van een Manta of B Ascona.
Maar eigenlijk wou ik iets dat nog mooier is...want al vaker zitten zwijmelen bij de foto´s van Intrax dempers voor een Sud, een racer op het alfaowner forum heeft die...voorpoten kosten 960 euro per stuk, achter 350 euro per stuk. Ze zijn wel heel mooi gemaakt voor dat geld met een extra geleidings buis in de voordemper inplaats van alleen de zuigerstang.
Toch maar eens voor de grap Intrax ingetypt op Marktplaats, en gisteren deze set opgehaald!
Ze zien er een beetje vies uit maar hebben maar een paar maanden onder een auto gezeten, ...weer een Golf! De verkoper woonde in de buurt van Intrax en had de set voor zijn Golf 4 motion op maat laten maken daar. Echter onverwacht had hij later een grotere auto nodig en een Passat gekocht, en de koper van zijn Golf had liever de originele ophanging. Ik kreeg de prijs afgepingeld tot 275 euro, ha! De man interesserde het verder niet en was blij dat ze weg waren zo leek het.
Ik was even ongerust dat ze wel eens veel te stug zouden zijn gezien de dikke korte achterveren op de foto, maar die Golf heeft de veer halverwege de arm zitten en niet in de demper. Ik heb de dempers getest met de hand en ik denk dat ze precies zo zijn als ik ze wil zonder re-valven. Voor ingaande slag stugger dan de Koni geel en uitgaande ook, die Koni geel is nét niet stug genoeg in de uitgaande slag tenzij je ´m helemaal dichtdraait, maar dan gaat ie kapot. Achter voelt ook prima aan, eigenlijk zoals de Golf Jamex achterdemper die ik in de blauwe heb. Ben dus zeer blij met deze Intrax RS set!
Die voordemper krijg ik wel aan het passen onder de Sud, alle beugeltjes eraf aan de onderkant dan is het een buis van 50mm uitwendig, dus neem ik een buis van 50 inwendig en maak daar de Sud naafdrager aan en stuur arm, en die Intrax schuift er dan zo een stuk in. De buis van de Intrax loopt aan de onderkant nog een paar cm door dus daar kunnen de binnen en buitenbuis veilig gelast worden zonder dat de demper zelf te heet word en aan de bovenkant kan die arm op de intrax gebruikt worden voor fixering van de buitenbuis. Is moeilijk uit te leggen maar komt goed en veilig.
Deze veerhoogte verstellers voor de achteras zitten erbij. De Golf had dus de veer niet om de demper vandaar. Eens kijken of ik die kan gebruiken, ze zijn van staal dus ik kan het onderste deel gewoon op de as vast lassen. Maar de schokdemper past er precies in en dan gaat het niet aangezien bij de Sud de as kanteld bij veren en dan gaat het klemmen tenzij ik de dempers upside down kan monteren, dat lijkt te gaan want hij staat hier al een hele tijd op de kop en hij doet het gewoon over het hele bereik (gasgevuld uiteraard).
Maar dat komt nog wel, ik wou eigenlijk niet bij deze Sud de schokdemper torens wegslijpen om weer een coilover ophanging te hebben. Ik kan de dempers zonder meer gebruiken met Sud veren van precies de goede lengte maar verstelbaar is leuker.