WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Carburateurs alfa boxer 1.7

vr mei 04, 2012 09:22

Maar op snelheid bij tegenwind vermogen verliezen is m.i. geen verstopte sproeier....
Jack, ik denk dat je dit verkeerd interpreteert. Robert zegt dat het voelt alsof hij een vlaag tegenwind krijgt, niet dat hij door tegenwind vermogen verliest. Het klinkt mij eerder als lopen op 3 cylinders op het moment dat de motor inhoudt.

Zijn omschrijving lijkt mij alsof het mengsel op 1 cylinder bij normaal gebruik (geen accell. sproeiers) en de gasklep deels open te arm is (ik lees niets over plankgas in de posting). De ene bougie die lichter is komt daar ook mee overeen. Dat zou dan betekenen dat er bijvoorbeeld vuil zit in een remluchtcircuit, mengbuis of hoofdsproeier. Een te laag vlotterkamerniveau kan ook nog. Ik denk niet dat het het progressieof stationair circuit is, anders zou de auto ook beroerd oppakken. Ik sluit valse lucht bij de aansluitrubbers voor het gemak even uit, dat lijkt me ook niet het geval want stationair loopt de motor goed.

Robert: de bromfietsboer heeft tegenwoordig vaak zo'n ultrasoonding staan, maar zaagmans heeft er ook eentje en hij weet hoe carburateurs in elkaar zitten. ;)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Carburateurs alfa boxer 1.7

vr mei 04, 2012 10:14

Remlucht kun je uitsluiten... die komt er pas ver boven de 5000 rpm in.

Vlotterniveau werkt op 2 cilinders dus verklaart de ene bougie niet.

Mengbuis verstopt niet gauw (VEUL relatief grote gaatjes!) en kan pas verstoppen nadat het vuiltje al door de veel kleinere hoofdsproeier is gekomen, of door de remluchtsproeier.

Er kan natuurlijk altijd iets voor een hoofdsproeier zitten maar dat is snel genoeg geconstateerd door ze er even uit te draaien en die doorgang is groot genoeg om door te kunnen blazen / te zien of ie verstopt is.

Aan de andere kant zou dan de motor vanaf zo'n 2500 rpm (dan draait ie volledig op het hoofdcircuit) al beroerd moeten lopen omdat er 1 cilinder mist en dat gaat op z'n minst gepaard met zeer slecht en bokkig lopen en nauwelijks op gang komen, een beetje afhankelijk van de mate van verstopping is er "niet mee te rijden".

Ik heb nog steeds eerder het gevoel dat er iets in de ontsteking niet pluis is, de vervroeging bv of een gekookte bobine oid.

Als je de hoofdsproeiers wilt schoonmaken, moet je nummer 3 op onderstaande tekening hebben. Zit in nummer 7 gedrukt die weer in nummer 9 zit gedrukt. Nummer 9 losschroeven en je pakt het geheel (2 per carburateur) er zo uit.
Afbeelding
Filtertjes 103 en 17 schoonmaken kan ook geen kwaad.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Mirano
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Carburateurs alfa boxer 1.7

vr mei 04, 2012 18:58

Ik blijf moeite houden met het "tegenwind gebeuren" af te doen als een verstopte sproeier...

Niet op snelheid kunnen komen kan verstopte sproeier zijn
Slecht en bokkig accelereren kan verstopte sproeier zijn
Onregelmatig stationair kan verstopte sproeier zijn
Niet oppakken vanaf stationair kan verstopte sproeier zijn

Maar op snelheid bij tegenwind vermogen verliezen is m.i. geen verstopte sproeier...

Daar staat tegenover dat na zo veel jaar de carbs zeker beter worden van een goede opfris- en schoonmaakbeurt en je dat aan het lopen van de motor ook gaat merken.

Kan best zijn dat het een ander probleem is hoor, het tegenwind effect deed zich bij mij alleen voor tussen 60 en 100 km/u in de 5de versnelling.
Daaronder en daarboven in had ik er in ieder geval geen last van.
Tijdens revisie van de carbs bleek wel dat de rubberen ringetjes van de hoofdsproeiers en stationairsproeiers echt 'op' waren.
Hierdoor wordt er ook valse lucht of te weinig benzine aangezogen lijkt me.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Carburateurs alfa boxer 1.7

vr mei 04, 2012 19:47

Die rubbertjes zijn wel redelijk van belang idd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”