Ik moet ook zeggen dat bij mij plekken gelast zijn en bewerkt zijn waar ik geen autolak op hoefde (binnenkant kofferbak en bodem), dit is overigens wel overschilderbaar met standaard huis tuin en keuken verf, wat voor mij voldeed. Dit zit er nu zo'n 2 maand op, en nog geen reactie tussen beide. Ik heb geen ervaring met andere producten, dus er zullen ongetwijfeld producten zijn die beter/anders zijn, maar ben het met je eens dat je het product wel moet gebruiken waar het voor is.In vergelijking met roestomvormers is het wel dik. Een "heel mooie afgewerkte glanzende laag" is leuk, maar is niet met kleurlak naar keuze over te spuiten. Als je dat wel zoekt, valt het dus af. Qua preventieve werking is elke epoxyprimer minstens net zo goed, want die sluiten ook volledig (zuurstof en waterdicht) af.RX5 en 10 is zeer goed verwerkbaar en helemaal geen "dikke troep"![]()
Mits juist opgebracht krijg je zelfs een heel mooie afgewerkte glanzende laag die zeker niet dik hoeft te zijn.
Dat naast een preventieve werking.
Fertan (of noverox) kan je niet onbehandeld laten staan, het sluit niet af. Het is puur een omvormer die roest omzet in een chemisch niet actief goedje waar verf op wil hechten. Zoals web al zegt, je kan het gebruiken om ingepitte roest te behandelen zodat het niet (of heel langzaam) doorroest onder de deklaag die je er zo snel mogelijk overheen zet.
Bij mij is er RX5 in de holle ruimtes gespoten met een lange slang, wat gewoon beter opdroogt als bijv. lijnolie (is ook op basis van, heb ik me laten vertellen), en als je auto in 30 graden zon staat niet begint te druppen