Dirk-33
Guru
Guru

Re: Motor stroring 156JTS

di aug 05, 2025 14:22

Lambda sensors gaan wel eens stuk, maar ze worden vaker vervangen vanwege foute diagnose dan dat ze echt stuk zijn. Maargoed als een auto oud genoeg is kan alles kapot natuurlijk.

Veel auto's geven een storing op lambdasonde als het gemeten voltage buiten spec ligt maar dat wil niet zeggen dat de sensor stuk is.
Uitzondering bij moderne high-performance autos met sensors in de downpipe, daar komt zoveel hitte bij dat dat onmogelijk lang heel blijft.

Kan wel een heel verhaal typen over fuel trims en waardes voor en na katalysator maar dat moet een garage toch wel snappen tegenwoordig.
katalysator valt wel mee voor deze autos', tussen de 400 en 600 voor n 'nieuwe' online zie ik. Kwaliteit is wel gokken. Sensors zijn ook een honderd euro ofzo.
Arbeid is grootste probleem want als t origineel is dan zit t allemaal muurvast en verroest.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 05, 2025 15:30

Bij de 2.0 jts zitten de stekkers van de lambdasondes op een onhandige plaats bij het spruitstuk in de buurt. Die stekkers leveren wel eens problemen op. De stekkers er tussenuit knippen en de draden door solderen werd regelmatig gedaan.

Jts heeft 4 sondes. De eerste 2 regelen actief het mengsel, de andere 2 zitten na de katalysator en controleren daar de werking van.

Lambdasonde foutmeldingen zijn schering en inslag bij de jts..

Goede chiptuning van bv Squadra helpt ook een hoop op de 2.0 jts.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Philo12
Newbie
Newbie

wo aug 06, 2025 07:32

Ik kan me wel herinneren dat het motorlampje plotsklaps ging branden nadat ik was gaan rijden in een enorme hoosbui. Ik las hiervoor over vocht. Kan dat ermee te maken hebben dat dat nog steeds ergens zit in mijn 1.8TS?

Ik zag dat er al eerder een topic was hierover: viewtopic.php?t=3295

Terug naar “Algemene Technische vragen”