WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

za jul 24, 2010 09:29

Als er echt veel af is kom je zowiezo niet uit met je timing.
Goed punt. Je zult ook stelbare nokkenaspoulies moeten gaan monteren.

Dat je kleppen de zuigers gaan raken is wel weer op te lossen met diepere uitsparingen in de zuigerbodem.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

za jul 24, 2010 11:31

41092 x ¾” ZRK1036
41094 x ¾” ZRK1037
41095 x ¾” ZRK1038
41097 x ¾” ZRK1308
41097 x 1” ZRK1039
41098 x 17 mml ZRK1271
41098 x ¾” ZRK1040
41100 x 17 mml ZRK1268
41102 x ¾” ZRK1275
41104 x 15 mm ZRK1111

hier de opvolgende maten riemen van Optibelt... de 41097x3/4 zou waarschijnlijk 97 tanden hebben en qua breedte in de buurt komen(iets breder). Even Googlen zegt dat die van een Suzuki swift 1.0 vanaf 88 zit. Misschien zo eentje lenen van de automaterialenzaak? :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

za jul 24, 2010 12:33

Aha, een 1600 dus. Dan moet er idd een stuk van het deck van het blok af. Doe je dit niet dan heb je met een 1500 krukas en 1700 zuigers een veel te lage compressieverhouding. De boxerkoppen kun je maar minimaal vlakken. Verstelbare poelies heb je sowieso nodig als je een gefreesd deck hebt. En de nokkenassen timen met de meetklok, links en rechts gelijk zetten en op de juiste timing. Ik heb div. 1600's gebouwd, maar altijd met std. riemen (voor mech. stoters) gewerkt. Kun je meten hoeveel er van het blok af is ? Of zitten de koppen er al definitief op ? Deze riem lijkt wel erg lang/blok veel afgefreesd/geslepen. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Wim Poirters

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

za jul 24, 2010 15:42

Weer on topic. Ik zou na gaan hoeveel er precies van de kop is afgehaald. Als dat binnen de fabrieks toleranties is, zou je zeggen dat je de verkeerde riem hebt. Maar als ik de foto zo zie. Is de riem echt een paar centimeter te lang. Zoveel kan er niet van een kop af worden gehaald. (De kleppen zouden de zuigers raken).
De riem is echt maar 1 tand (heuvel+dal) te lang. Heb een oude riem doorgeknipt en 97 tanden van gemaakt. Dan zit de distributie als de originele!
Blok heeft al gelopen, alleen dan met electrische waterpomp en er is ook een rollenbank uitdraai gemaakt.

Heeft iemand enig idee waar je in NL een electrische waterpomp kan kopen?
Heb een Craig Davies pomp gevonden, deze zijn alleen peperduur, omdat er ook nog een controller bij zit.
Deze regelt de spanning van de pomp, hiermee wordt het toerental geregeld.

Wim

Wim Poirters

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

za jul 24, 2010 15:54

Aha, een 1600 dus. Dan moet er idd een stuk van het deck van het blok af. Doe je dit niet dan heb je met een 1500 krukas en 1700 zuigers een veel te lage compressieverhouding. De boxerkoppen kun je maar minimaal vlakken. Verstelbare poelies heb je sowieso nodig als je een gefreesd deck hebt. En de nokkenassen timen met de meetklok, links en rechts gelijk zetten en op de juiste timing. Ik heb div. 1600's gebouwd, maar altijd met std. riemen (voor mech. stoters) gewerkt. Kun je meten hoeveel er van het blok af is ? Of zitten de koppen er al definitief op ? Deze riem lijkt wel erg lang/blok veel afgefreesd/geslepen. Groeten, Arie
Inderdaad, het is een 1700 onderblok met een 1500 krukas, nieuwe zuigers, gevlakt blok en koppen geflowd.
Hij heeft hiermee al gelopen en de timing staat goed.
Hiermee zijn er 2 oplossingen:
- 97 tands riem
- electrische waterpomp en originele riemen (weet iemand waar deze te koop zijn in NL)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

za jul 24, 2010 15:54

Dus het probleem is opgelost?

Geen last van de versprongen distributie? Je tandwiel van de nokkenas verdraait immers als je de tandwielen dichter bij elkaar zet.. :?

Biesheuvel kan je vast wel aan een elektrische waterpomp helpen, en anders staan er op ebay waarschijnlijk ook wel een stel.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Wim Poirters

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

za jul 24, 2010 16:20

Dus het probleem is opgelost?

Geen last van de versprongen distributie? Je tandwiel van de nokkenas verdraait immers als je de tandwielen dichter bij elkaar zet.. :?

Biesheuvel kan je vast wel aan een elektrische waterpomp helpen, en anders staan er op ebay waarschijnlijk ook wel een stel.
Het probleem is heel eenvoudig, alleen alles wordt vercomplexiseerd door de vragen.
De vraag was: Weet iemand of er een 97 tands riem van 17mm is, met de pitch van de originele Alfa riem?
Als die er niet is, is de logische vervolg oplossing een electrische waterpomp.

Echter een passende riem heb ik nog niet gevonden, wel een van 19mm, maar die is te breed.

Terug naar “Algemene Technische vragen”