LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

do jul 30, 2009 21:58

Ok, maar nogmaals kan ik me niet voorstellen dat Barry de motor in deze conditie zou verzenden.
Waren er geen sporen van transportschade, loopt de motor nu goed, niet veel te rijk?
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 30, 2009 22:01

Heeft er geen olie in de verbrandingsruimten gestaan om deze te beschermen? dat zou de rookwolken bij het eerste keer starten kunnen verklaren. Barry wist dat de motor nog een lange reis te maken had voor hij in de auto zo liggen, denk dat hij de cilinders wel goed zou willen beschermen. Ook bij het opbouwen van een nieuwe motor wordt alles lekker overvloedig ingesmeerd met olie om het te monteren.

@Whizzman:
De motor is niet bij Dawie gebouwd. Daar testen ze trouwens alle motoren in een speciale GTV6 die ze daarnoor hebben staan. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

rz
Full Member
Full Member

do jul 30, 2009 22:01

er was geen transportschade.de motor was in een krat verpakt die je van de 10e verdieping kon laten vallen zonder schade.
de motor loopt prima!
mijn motor heeft ook in een gtv6 gestaan om de eerste 250 kilometers te draaien.

alfa147man
Full Member
Full Member

do jul 30, 2009 22:05

carterdamp hoort opgevangen te worden in een klein zwart potje, vanwaar de vloeibare fase neerwaards loopt via een darmpje naar het carter. De dampfase gaat naar de luchtinlaat en wordt in de verbrandingskamers 'verwerkt'.
Indien dat darmpje naar het carter verstopt raakt zal al de olie, zowel damp als vloeistof in de inlaat terecht komen en verbrand je gewoon alle olie.
Als je geluk hebt is dit het probleem van je motor, en is het ook snel op te lossen zonder dat er schade is.
fingers crossed.
** 147TS, 75TS **

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 30, 2009 22:07

als je 1 liter olie op 100 km verstookt zou hebben zou de motor echt niet prima gelopen hebben. Hoe komt men aan die 1op 100? vantevoren peilen en na het testen peilen? misschien stond er toen nog niet overal in elk hoekje olie en is daardoor het peil op de peilstok flink gezakt, een oliekoeler vullen kost ook aardig wat olie bv...

Verbrand je zoveel olie dan moeten de bougies er knap beroerd uitzien.

Haal het inlaatspruitstuk er anders eens af en kijk of dat onder de olie zit, zo ja dan zou de carterontluchting een verdachte kunnen zijn.

rz
Full Member
Full Member

do jul 30, 2009 22:10

ik heb op de 400km die ik gereden heb al 4 liter semi synthetische olie bijgevuld.
Ik denk écht niet dat dit nodig is om elk hoekje in de motor te vullen.

Andretti Molletti

do jul 30, 2009 22:17

Typisch gevalletje bore-wash als je het mij vraagt...
Carterontluchting ligt het meest voor de hand maar na 7872634581763158763589176354189763251876231765326 keer vragen moet RZ dat toch wel op orde hebben inmiddels.
Welk MMS ligt er in en wat is je mapping en vooral AFR? En idd inrijden is ook een kunst...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 30, 2009 22:17

4 liter is wel heel erg veel idd....

Die olie moet echt ergens blijven.. of het zeikt er aan alle kanten uit of je moet een compleet rookgordijn leggen. :? 1op 100 is echt een gigantisch verbruik, is haast genoeg voor een tweetakt.

Kijk ook eens of je het niet bij de koelvloeistof terugvind, dikke mayonaise laag in het reservoir oid.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 30, 2009 22:19

Als ikdeze link bekijk zou ik zeggen Adaptronic... :wink:

rz
Full Member
Full Member

do jul 30, 2009 22:25

AFR is rond de 14,7 en ik rij maximum 4000rpm
wat is bore wash?
de carterontluchting is niet aangesloten op het inlaatspruitstuk maar hangt los en er komt wat lucht uit.

Andretti Molletti

Re: RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

do jul 30, 2009 22:31

de carterontluchting is niet aangesloten op het inlaatspruitstuk maar hangt los en er komt wat lucht uit.
Tja....das vragen om overdruk en dus verbruik...
Carterventilatie wel origineel maken of iig een systeem waarbij er een onderdruk in je carter staat.

Bore wash is wegspoelen van de oliefilm op je zuigerwand door overmatige benzine inspuiten tijdens accel.. vollast etc...
Dan kan i nog zo mooi 14,7 lopen, maar op belasting wat doet i dan?? Zeker geen 14,7 dan zou ik bang worden ...

rz
Full Member
Full Member

do jul 30, 2009 22:44

de motor heeft eerst gelopen op de origineel geprogrammeerde gotech komputer.
deze moest nog een beetje bijgeregeld worden om het hoogteveschil van zuidafrika te compenseren, 2000meter!!
Barry had hem al wat rijker ingesteld om hier op zeeniveau niet te mager te lopen.
de auto draaide nog niet fantastisch en niemand kon (of wou) dat bijregelen en toen heb ik de adaptronic laten plaatsen.
de afr ratio is mooi afgeregeld met de laptop terwijl we op de weg reden en optrokken.
De motor heeft nooit te rijk gestaan en rookte meteen al.
Ik kan niet begrijpen dat als je de carterventilatie niet op het spruitstuk aansluit dat je dan een overdruk krijgt??
het zwarte potje staat op de aansluiting en het slangetje dat daar op staat hangt nu nog los.

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

do jul 30, 2009 22:57

Als dit allemaal nergens toe leidt.... ik neem aan dat het geen revisie van 2 knaak 50 was, en ook niet bij het minste bedrijf. Als je zeker weet dat je zelf niks verkeerd had gedaan (bijvoorbeeld tijdens inrijden) zal het probleem toch niet aan jou zijn op op te lossen? Dat ze geen 5 jaar garantie geven op zo'n dergelijke motor okey, maar een bedrijf met een goede naam zal je in dat geval vast helpen en zijn goede naam niet te grabbel gooien. En in dat geval zou ik dan geen genoegen nemen met: gooi er een andere soort olie in.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

rz
Full Member
Full Member

do jul 30, 2009 22:59

bedrijf zit in zuid afrika :?

matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

do jul 30, 2009 23:01

Uiteraard heb je al gekeken of het er niet ergens uitlekt? Lijkt wel of de olie gewoon verdwijnt als ik het verhaal zo lees... 1 liter op 100km zo hard lekt mijn 75 niet eens....en die lekt!
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Terug naar “Algemene Technische vragen”