Ah grazie mila!
Want een warm onthaal! Bijna Italiaans!
Heb ondertussen nog steeds m'n oto niet terug uit de garage!
De beste man kan de kleine maat Helicoil niet vinden voor de kleine bougiegat... Suggestie iemand!? (sorry even min-of-meer off-topic)
Welkom. Een 146je op G3, prima karretje voor dagelijks.
Ik zou geen helicoils laten zetten tenzij het absoluut noodzakelijk is. Ze zijn ter vervanging van een stukke schroefdraad omdat je anders een hele dure reparatie hebt met het vervangen van de cylinderkop. Het is dus niet iets wat je preventief laat monteren om problemen te voorkomen. Als de andere bougies netjes vast zitten zou ik er af blijven en het zo laten.
Een nokkenasversteller die ratelt veroozaakt niet direct schade, maar je distributieriem en de spanners krijgen door het geratel wel meer op hun donder. Je zou daardoor in theorie sneller een kapotte distributieriem kunnen krijgen. Let op bij het vervangen van de riem en dergelijke dat de de garagist de motor netjes uitklokt met een meetklok en het juiste gereedschap gebruikt om de nokkenassen te blokkeren. Ook daar geldt weer voor dat je motor niet direct kapot gaat als je dat niet doet, maar je haalt meer koppel en vermogen uit je motor als je het wel doet, een paar graden afwijking in de timing kan al een groot verschil opleveren.