Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: bandenvraagje

do apr 09, 2009 22:35

Wettelijk is er niets geregeld voor banden en ouderdom. (mits je geen canvas ziet in de scheuren) :?

Voor caravans is er volgens mij ook geen wet, wel geeft de bovag als advies 3 jaar!
Caravan banden zijn soms gewone auto banden maar meestal verzwaarde auto banden die ook op bestelauto's tegenkomt.

Een auto heeft 4 banden met ongeveer 550 kg draagvermogen per band, dus je auto mag 2200 kg wegen. Een marge van bijna 1000kg dus.

Een caravan heeft meestal maar 2 banden en weegt ook 1200-1500kg, meestal halen de banden net het toegestaande draagvermogen. (is zelfs 10% overgewicht toegestaan omdat je niet harder mag dan 80 km/h)
Daarom zijn ze zo strikt met banden van de caravan, je wil geen klapband meemaken met zo'n hok.
Het landurig stilstaan en de caravanmovers zijn ook niet erg goed voor de banden. :roll:

Met een nieuwe (oudere) band op een auto zou ik dat risico ook gewoon nemen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 22:41

Hou ze wel in de gaten de komende tijd. Rubber veroudert snel als ze al 8 jaar oud zijn. Ze worden ook harder waardoor de grip minder wordt. Voor de apk maakt het niets uit. Mits er geen canvas zichtbaar is.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 23:07

Als ze door ouderdom minder goed presteren (uitharden), dan zul je dat voornamelijk in de regen merken. Waterafvoer ruimvoldoende (uiteraard), maar toch geen grip. Let wel: ik zeg niet, dat deze banden er last van hebben, maar als, dan..... :wink:
Dus probeer maar eens hard te remmen op een natte weg, dan weet je het. (ja, zo kwam ik er ook achter, dat 20 jaar oude bandjes niet zo jofel meer waren :shock: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Performa
Guru
Guru

do apr 09, 2009 23:16

Vandaag nog iets grellig gezien op mijn werk.
Terreinwagen van een japans merk bied zich aan samen met een aanhangwagen met 2 assen.
Eén wiel van de achterste as was compleet geblokkeerd (rem? wiellager?) Persoon had dus al een heel stuk gereden en was zich van géén kwaad bewust. Desbetreffende band was dus door het karkas op de laatste rubberen laag geschaafd. Nog eventjes sneller als 50km/h gereden en het had vuurwerk geweest.
Op vriendelijk verzoek toch de aanhangwagen maar laten opladen door een depanneur.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Algemene Technische vragen”