Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: 147 met 300.000km?

zo nov 30, 2008 15:38

Om de een of andere reden zijn het toch vaak de LPG blokken die NIET kapot lopen.... :?

LPG blokken zijn wel lekker schoon van binnen, geen dikke zwarte koolafzettingen e.d. :) erg fijn als je een blok gaat reviseren.
Mijn eerste 2.0TS kocht ik met 90dkm op LPG en met een kapot blok.
Oorzaak geen olie peilen en wss met koude motor meteen trappen. Blok was wel mooi schoon van binnen. :shock:

Meningen zijn volgens mij verdeeld waarom sommige TS blokken stuk lopen.
Deels door vervuiling en/of van slechte olie en niet op tijd bijvullen denk ik.
Goede olie om de 10dkm verversen en de motor eerst goed warm rijden voor je gaat trappen en een TS blok gaat heel erg lang mee.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: 147 met 300.000km?

zo nov 30, 2008 17:10

LPG wordt aantrekkelijker naarmate je meer kilometers rijdt. Met andere woorden LPG rijders maken over het algemeen veel kilometers. Ten eerste kom je daarom LPG auto's tegen met hogere kilometerstanden, ten tweede zijn dit bij de veelrijders vaak snelwegkilometers met warme motor. Hier is de slijtage minimaal dus hogere kilometerstanden zijn mogelijk.

De bewering dat LPG motoren minder slijten dan die op benzine lijkt me door bovenstaande redenatie verklaard, maar niet door technische onderbouwing.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Rockcity
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 646
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:54

RE: 147 met 300.000km?

ma dec 01, 2008 08:46

Da's ook weer duidelijk dan.
Gewoon goed onderhouden en lekker warm rijden dus.
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6746
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: 147 met 300.000km?

ma dec 01, 2008 08:58

Veel op de snelweg rijden kan ook op hoge snelheid/toeren en op de snelweg kun je ook met een koude motor vol doortrekken.
De vraag is natuurlijk wie überhaupt daartoe nog de kans krijgt met het file-aanbod van tegenwoordig.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 147 met 300.000km?

ma dec 01, 2008 10:45

@whizzman: waarom slijt een blok op benzine harder dan op LPG?
LPG verdunt de olie niet als het niet verbrand (denk koude motor, choke aan of verrijking door injectiesysteem). Eigenlijk alle LPG auto's rijden eerst (gedeeltelijk) warm op benzine, dus dit scheelt maar heel weinig, maar het is toch interessant om even te vermelden. LPG verbrandingsprodukten roeten niet, dus er komt ook geen roet in je olie, zelfs niet als de boel niet goed verbrand. Die roetprodukten die je van diesel en benzine krijgt zitten vol met chemicalien die met de metalen in je motor reageren. In je motorolie zitten daarom chemicalien om dat weer tegen te gaan. Chemische verontreiniging veroorzaakt rechtstreekse schade aan je motor en verminderd de smeercapaciteit van je olie, waardoor je ook daardoor meer slijtage krijgt.

Terug naar “Het Forum Café”