Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

za jul 26, 2008 22:57

156 Gta berlina !
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 805
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

zo jul 27, 2008 05:11

Ik zou zeggen, ga zelf gewoon even rijden.

Ik ben zelf toendertijd afgeknapt op de gta's. (147 en 156) omdat ik geen rijbeleving had in die autos.
Mijn 155Q4 is een veel heftigere auto qua beleving. Niet dat een 156GTA niet net zo snel is maar zo voelt ie nooit.
Terwijl ik toen echt graag een nieuwe alfa wou kopen.

En ondanks dat ik geen impreza man ben, heb ik wel een aantal malen in mee gereden. (versies tot zo'n kleine 400pk.)
En dat is ondanks dat een een foei-lelijk-hok zowel van binnen als van buiten, toch een ontzettend rij-ijzer. Standaard veel te omderstuurt, maar je bent wel zelf aan het auto rijden.
Op zandvoort zijn ze om te huilen door het onderstuur, maar op de weg rij je ze makkelijk op de grens. Ik heb een aantal impreza dagen mee gedaan op zandvoort met mijn honda, en kon ze dus goed in actie bekijken. :arrow:

Als ik nu een auto moet kopen om ook het gezin mee te nemen dan zou dat een 156 GTA sw kunnen zijn, maar die gaat me nooit de lol van mijn 155Q4 geven.
Maar wel handiger bij de ikea. :wink:

Dus ik zeg de 156 GTA sw. 8)

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

zo jul 27, 2008 10:19

156 GTA SW..
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
il biscione
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 23:25
Locatie: Limburg (Belgie)

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 09:09

156GTA 8)
Alfa Romeo 164 TS Super
Alfa Romeo 164 3.0 V6 24V Super
Alfa romeo 4C Edizione Speciale

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 09:26

...
Op zandvoort zijn ze om te huilen door het onderstuur, maar op de weg rij je ze makkelijk op de grens. Ik heb een aantal impreza dagen mee gedaan op zandvoort met mijn honda, en kon ze dus goed in actie bekijken. :arrow: ...)
Dat onderstuur is er heel makkelijk uit te halen, en dan is het een prima circuit auto ;)

Sluit me aan bij enkele eerdere postings: proefrijden en kijken wat je het fijnst vindt rijden! De 166 lijkt mij, als je GTT hebt gereden, een auto die je over 2 maanden weer in gaat ruilen overigens...
147GTA vind ik zelf het mooist, de 156GTA rijdt wat beter naar mijn smaak.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 09:43

een standaard subaru haalt zijn waarde niet zoals ze op papier staan
echter een turbo is zo makkelijk te kietelen en bij een impreza blijft het nog enigzins heel

mijn favoriet is een 156 GTA, maar binnenkort stap ik ook eens in een 147 GTA dus dan weet ik het verschil pas echt
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 10:09

thanks allemaal voor de inbreng en denk dat ik maar eens testritten ga maken.

maar goed duidelijk is dat het handgeschakeld moet zijn.

ben benieuwd hoeveel verschil er zit tussen de Subaru en GTA's

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 10:28

Ik heb in en de 156 en de 147 Gta gereden . 156 stuurt iets direkter en strakker vind ik. 147 is iets zachter geveerd en iets onderstuurder dan de 156. Boven het feit dat de 156 mooier is is nde keuze niet moeilijk denk ik.

166 heb ik in de 2,5 versie zelf gehad , fanatstische auto voor lange reizen maar geen vergelijking als je iets in de Gta sfeer zoekt. Te zacht, te braaf.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 11:16

Zelf zou ik voor de 166 3.2 gaan, maar ik heb nu ook een 166 en zou voor de ruimte en comfort gaan ( overigens heeft de 166 240 pk ) maar gezien je Impreza verleden ligt een 147 er het dichtst bij. Maar omdat je ook ruimte zegt nodig te hebben zou ik zeggen; het compromis is de 156 voor jou.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 12:09

waarom ligt een 147 dichter bij een impreza als een 156?? :?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 281
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 15:52

Ik zou zeggen, ga zelf gewoon even rijden.
Op zandvoort zijn ze om te huilen door het onderstuur, maar op de weg rij je ze makkelijk op de grens. Ik heb een aantal impreza dagen mee gedaan op zandvoort met mijn honda, en kon ze dus goed in actie bekijken.
Alleen bekijken.. ??

Ik heb in de 156 GTA SW gereden op zandvoort (helaas maar 5 rondjes maar toch.) En moet zeggen dat de rijders beleving inderdaad minder is als bij bv. een 33 maar het onderstuur wat jij aangeeft.. hmm ik had eerder overstuur vooral in de tarzan bocht. Heb daar de 156 bijna kort gereden echter door de electronica bleef hij goed bestuurbaar en wist hem mede door mijn circuit ervaring weer recht te trekken. (Kreeg er nog een compliment over van een van de instructeurs, die dacht bij de eerst schuivbeweging al dat het de grind bak of erger de vangrail zou worden en hij de gta al gelijk kon afschrijven met net 1000km op de klok)
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7048
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 17:32

156 GTA heeft als het goed is geen elektronika die je in het spoor houdt 8) ... de berlina tenminste niet. :?

Alleen ABS, geen stabiliteitsprogramma in ieder geval.

Subaru's zijn ook niet zo goed te tunen hoor... Chippen, open uitlaat en filter en dan zit je bij een GT turbo al aan de limiet eigenlijk. versnellingsbakken zijn niet bestand tegen meer als 300 PK (tenminste niet als d ie pk's regelmatig gebruikt worden). Alleen de Sti uitvoeringen zijn beter, maar die hebben standaard al meer pk's en ga je echt niet bijhouden met een GTA.

Ben een keer met een 390 Pk Subaru Sti meegeweest over de Ring, zat een onderstel van 3500 euro onder maar nog werden we op een gegeven moment ingehaald door een Ron Simons 75. :lol: En aan de bestuurder van de Subaru lag het niet, kan een aardig stukje sturen. Maar hij was niet blij... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

di jul 29, 2008 18:27

Als ik het geld had voor zulke auto's ging er bij mij meteen een onderstelupgrade bovenop inclusief een sperdifferentieel.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 805
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

wo jul 30, 2008 04:52

Ik zou zeggen, ga zelf gewoon even rijden.
Op zandvoort zijn ze om te huilen door het onderstuur, maar op de weg rij je ze makkelijk op de grens. Ik heb een aantal impreza dagen mee gedaan op zandvoort met mijn honda, en kon ze dus goed in actie bekijken.
Alleen bekijken.. ??

Ik heb in de 156 GTA SW gereden op zandvoort (helaas maar 5 rondjes maar toch.) En moet zeggen dat de rijders beleving inderdaad minder is als bij bv. een 33 maar het onderstuur wat jij aangeeft.. hmm ik had eerder overstuur vooral in de tarzan bocht. Heb daar de 156 bijna kort gereden echter door de electronica bleef hij goed bestuurbaar en wist hem mede door mijn circuit ervaring weer recht te trekken. (Kreeg er nog een compliment over van een van de instructeurs, die dacht bij de eerst schuivbeweging al dat het de grind bak of erger de vangrail zou worden en hij de gta al gelijk kon afschrijven met net 1000km op de klok)
Beste Lon, lees mijn stukje nog een keer.
Die aliniea gaat over de impreza.

En ik pak met de honda gewoon meters in bochten op zandvoort t.o.v. de meeste impreza's puur doordat ze onderstuurd zijn. (Is er uit te halen in engeland heb ik begrepen door wat mannen die "bump-steer" kunnen verhelpen.)
Als zij nog aan het sturen waren om de bocht door te komen kon ik al weer vol trappen, dus eerder acceleren, dus harder op het volgende rechte stuk. :wink:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: moeilijke 250 pk keuze's 147,156 of 166

wo jul 30, 2008 09:48

Subaru's zijn ook niet zo goed te tunen hoor... Chippen, open uitlaat en filter en dan zit je bij een GT turbo al aan de limiet eigenlijk. versnellingsbakken zijn niet bestand tegen meer als 300 PK (tenminste niet als d ie pk's regelmatig gebruikt worden). Alleen de Sti uitvoeringen zijn beter, maar die hebben standaard al meer pk's en ga je echt niet bijhouden met een GTA.
maar dan win je wel gelijk een hoop pk's voor relatief niet te veel geld... (als je een GTA sneller wilt maken ben je meer kwijt)

op het circuit is een subaru misschien niet alles (en kan het gebeuren dat je door een 75 RS wordt ingehaald), maar heb wel eens een ritje hier in de buurt meegemaakt met een subaru (met de nodige drempels) en dat ging gewoon volgas dankzij proflex... Was echt bizar en ongeloofwaardig hoe hard dat ging...
overigs mist een subaru een visco tussen voor en achteras toch? (sper heeft ie wel)??? :?:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”