Andretti Molletti

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

di mei 27, 2008 15:56

jee dat nog niemand aan het isoleren van de leidingen ter hoogte van de uitlaat (want staande pedalen) gedacht heeft... dat was bij mijn Scalino de oplossing!!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

di mei 27, 2008 16:03

jee dat nog niemand aan het isoleren van de leidingen ter hoogte van de uitlaat (want staande pedalen) gedacht heeft... dat was bij mijn Scalino de oplossing!!
Heb je daar foto's van? (zodat ik / we het na kunnen maken... :lol: )
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mei 27, 2008 17:38

Isoleren van de uitlaat tpv remcilinder is danwel hiite schild is inderdaad ook altijd goed.
Wist niet dat het om staande pedalen ging trouwens. Daar heb ik geen ervaring mee mbt circuit toepassingen/fast street.
Met hangende pedalen heb ik tot nog toe altijd genoeg gehad aan DOT5 en goede remblokken (nog nooit op zolder geweest of op de stelvio)

Nog een opmerking remblokken: die hebben er juist heel veel mee te maken!!!

DOT 5 is heel iets anders dan siliconen remvloeistof. Heb er nog geen problemen mee gehad.

Gr,
DJ

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

di mei 27, 2008 17:39

Voor alle duidelijkheid.

Dot 3,Dot 4 en Dot 5,1 zijn gewone normale remvloeistoffen,en pricipieel mengbaar en ook gewoon uitwisselbaar(dus in een Dot 3 systeem kan net zo best 4 of 5,1)
Echter bestaat er ook zoiets als Dot 5,dit is geen normale remvloeistof,maar op silicone basis(paars gekleurd). Dit is NIET uitwisselbaar met andere soorten.

Zal als ik zometeen weer een beetje minder pijn in mn poot heb(ontstoken voetje) even naar mn auto lopen om mn schoolmap eruit te halen en het tabelletje met kookpunten over te typen ;)

Mzzl Sander
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Andretti Molletti

di mei 27, 2008 17:42

goegul:
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar.

schoolmappen....pfffff zo... eeeuh OLD skool haha

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

di mei 27, 2008 17:45

loop(nou ja,strompel) ik helemaal naar mn auto toe om die mensen hier wat proberen te leren(jaja,met mn 21 jaar oud :P ) issie me voor :cry:
Alfa 75 Imola-TB '92

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mei 27, 2008 17:45

O ik wist wel dat je siliconenvloeistof niet zo maar in ander systeem moet kiepen maar dat die .1 bij DOT5 zo veel uitmaakt wist ik niet. :oops:

DJ

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

di mei 27, 2008 17:57

Overichens kloppen de waardes die goochel geeft niet helemaal,zeker niet voor verse vloeistof.
De kookpunten die daar opgegeven zijn zijn namelijk het natte kookpunt van de vloeistof,hier kom ik zo op terug.

Bij remvloeistoffen heb je 2 kookpunten,het natte kookpunt,en het droge kookpunt.
Het droge kookpunt is het kookpunt van verse remvloeistof,uit een net geopende flacon.

Dit kookpunt bedraagt 205 graden voor dot 3, 230 voor dot 4 en 260 voor dot 5(,1).

Het natte kookpunt van een remvloeitstof is als er maximaal 3,2% water is opgenomen door de remvloeistof,dit gebeurd doordat remvloeistof hygroscopisch is.(hygroscopisch=wateraantrekkend)

Natte kookpunten zijn voor dot 3 140 graden, voor dot 4 155 graden en voordot 5(,1) 180 graden.

Als remvloeistof meer dan 3,2% water opgenomen heeft meot het vervangen worden,anders kan dampbelvorming ontstaan.
Dampbellen zijn samendrukbaar,waardoor er minder goed tot niet geremd kan worden.
Om te testen hoeveel water er in de remvloeistof van de auto is opgenomen bestaan speciale testers(de meeste garagebedrijfen hebben er wel 1)

Dan nog even over terug over de 2 soorten remvloeistof.

Dot 3 4 en 5,1 zijn op poly-glycol-etherbasis(blank tot licht gele kleur)
Dot 5 is op siliconenbasis(paars-blauwe kleur)

Remvloeistoffen op poly-glycol-etherbasis zijn niet mengbaar met remvloeistof op siliconenbasis.

Zo,eventjes met het boek op schoot een soort samenvatting gemaakt in mn eigen woorden,hopelijk is het te begrijpen voor iedereen.

Groeten Sander(leerling eerste autotechnicus)
Alfa 75 Imola-TB '92

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 27, 2008 18:41

Zoals Dre aangaf: Remleidingen isoleren scheelt een hap. Volgende stap een hitteschild onder je HRC en Dot 5.1 erin.

Stofkappen eraf. (Ook aan de achterzijde dus), want ik had prcesi hetzelfde probleem, maar ben er nu (bijna) af. Ik zit er alleen nog mee dat de remblokken achter hun hitte niet kwijtkunnen. Verder idd: LAAT en Hard remmen is een zegen voor je remsysteem. Slepend remmen is fnuikend.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 28, 2008 11:36

OK... even op een rijtje zetten...

1 - De stofkappen dumpen
2 - DOT 5.1 danwel race-remolie
3 - Mogelijkerwijs de HRC isoleren tegen de uitlaat

Daarna?

Blokken?

Hoe hebben die invloed op dit specifieke probleem?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo mei 28, 2008 12:51

Gezien de locatie van de hrc en uitlaat bij staande pedalen en gezien Dre z'n opmerking zou ik dat mogelijkerwijs v/v door: gewoon doen.
Spullen hiervoor zijn te krijgen bij de diverse autosporttoeleveranciers. Band om je uitaat met omwikkelen. En je heb ook een soort vezeldoek dat aan een kant met alufolie is beplakt. Dat zou je aan de buitenkant tegen de beschermkap van de hrc kunnen plakken.
(hrc bij staande pedalen heeft toch een beschermkap of is dat alleen bij de koppeling?)

Vwb remblokken, kijk eerst eens hoe het gaat met de eerste genoemde maatregelen maar mochten je remblokken toch aan vervanging toe zijn zou ik er gelijk ferrod0 2500 of een dergelijk soort blok op zetten.

Als je merk/type remblok wisselt zou ik preventief ook de schijven laten afdraaien. Kost geen vermogen. Sommige soorten remblokken zijn niet compatibel. Toen ik de eerste keer ferrodo 2500 op m'n 75V6 zette remde hij voor geen meter meer agv remstof van vorige blokken dat nog op/in de schijven zat. Schijven laten afdraaien en probleem opgelost. Daarna nooit meerlast gehad van dit probleem, maar denk toch goed om te weten.

Heb trouwens nog even m'n voorraad remvloeistof gechecked in daat staat inderdaad DOT 5.1 op. :oops:

Mzzl,
DJ

Stef33
Guru
Guru

wo mei 28, 2008 13:09

(hrc bij staande pedalen heeft toch een beschermkap of is dat alleen bij de koppeling?)
Alleen beschermkap bij de koppeling.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 28, 2008 13:11

Alleen beschermkap bij de koppeling.
zeldzaam gebeuren dus ?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo mei 28, 2008 13:15

Indien alleen beschermkap bij de koppeling dan zelf iets meubelen van 1mm alu plaat voor de hrc en dit beplakken met genoemde vezeldoek met alu.
(oa te koop bij Biesheuvel)

Mzzl,
DJ

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 28, 2008 19:52

Moet zeggen dat het me alleszins meevalt...

Net een liter 5.1 gehaald... 9.20 Euro tegen 5.95 Euro voor 4.0 (ex btw allemaal).

Een half stapje dichterbij een oplossing dus!

Terug naar “Algemene Technische vragen”