Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Hoe de remkracht van de achterwielen vergroten? Alfa 33

do sep 06, 2007 01:12

Oke Hou het in gedachte!

:thumbs:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 06, 2007 19:08

Dat ie duikt is toch alleen maar goed? Dan werken de remmen tenminste. Een auto die niet duikt bij stevig remmen heeft weinig remkracht of is erg straf afgeveerd.

Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do sep 06, 2007 19:31

Klopt K(la)as. Gevolg: Hoe meer je auto duikt, hoe minder remkracht er door de achterwielen op straat kan worden gezet.
Ga je meer druk naar de achterremmen sturen, dan verminderd het duiken met geen mm, maar zal dit resulteren in blokkeren.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Hoe de remkracht van de achterwielen vergroten? Alfa

do sep 06, 2007 23:20

Klopt K(la)as. Gevolg: Hoe meer je auto duikt, hoe minder remkracht er door de achterwielen op straat kan worden gezet.
Ga je meer druk naar de achterremmen sturen, dan verminderd het duiken met geen mm, maar zal dit resulteren in blokkeren.
De achterremmen zitten er niet voor niets. Ze zitten er niet alleen om de remweg iets te verkorten maar zeker ook om de auto meer in balans te houden tijdens het remmen.

Wat gebeurd er volgens jou als je uitsluitend de handrem aantrekt? Gaat ie dan duiken of trekt die de kont omlaag?

Als je eruit bent hoor ik het wel :wink:

Ik ben gewoon wat aan het experimenteren met de remmen, zo geweldig zijn ze niet van een 33. Ik hoop een wat betere afstelling te vinden, want de fabrieksinstelling is wellicht niet (meer) de beste met de huidige configuratie. Mijn doelstelling is in iedergeval niet om de achterwielen te laten blokkeren met stevig remmen (ook niet in de regen). :wink:

Waarom op voorhand al elke andere afstelling dan de fabrieksafstelling de prullenbak in verwijzen???
Gehad:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 06, 2007 23:23

Wat gebeurd er volgens jou als je uitsluitend de handrem aantrekt? Gaat ie dan duiken of trekt die de kont omlaag?

Als je eruit bent hoor ik het wel :wink:
Als je dat niet met beleid doet, ga je rond. Als je denkt van niet, moest je dat maar eens proberen op eengroot, leeg parkeerterrein.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

vr sep 07, 2007 00:30

Het instellen van de remkrachtverdeler achter is grootte onzin. Er zit wel een stelmogelijkheid op, maar de instelling voor deze veer die als het ware de remkracht dient te verminderen bij het omhoog gaan van de achterkant is lariekoek. De veer blijft bij elke instelling dezelfde. Het is namelijk geen conische as waarop de veer rust maar gewoon een ronde. Het maakt dus nie uit hoe je de instelling instelt (inderdaad Hierover heb ik mij ook verbaast). Er valt dus niet te spotten met de orginale alfa instelling. Of je moet een eigen instel onderdeel maken (die bijv. wel uit een conische as bestaat).

m.v.g.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 07, 2007 00:57

Als je dat niet met beleid doet, ga je rond. Als je denkt van niet, moest je dat maar eens proberen op eengroot, leeg parkeerterrein.
Nou dan kan jij niet sturen Yuri :mrgreen:

Als jij in een bocht teveel gas geeft in je 75 ga je ook rond. :wink: , tenzij je goed kan sturen natuurlijk. Ik neem aan dat ik hiermee niks nieuws vertel...
Gehad:

Remco S
Guru
Guru

vr sep 07, 2007 09:36

Als je de achterremmen goed wil laten functioneren bij een 33 moet je teneerste de roestrand in de trommel verwijderen, zodat deze zonderprobleem over de remvoeringen gaat. Ten tweede wat huib al aangeeft het zelfstellend mechanisme goed gangbaar maken. En de voeringen zo afstellen dat de trommel er net over heen gaat. (dit doe je dan met teruggestelde handremkabels, afstellen onder de handrem in de auto)

Zo krijg je de beste remvertraging bij een 33 met trommels en is afstellen van de remdrukregelaar (anders dan orgineel) is helemaal niet nodig.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr sep 07, 2007 16:47

Het instellen van de remkrachtverdeler achter is grootte onzin. Er zit wel een stelmogelijkheid op, maar de instelling voor deze veer die als het ware de remkracht dient te verminderen bij het omhoog gaan van de achterkant is lariekoek. De veer blijft bij elke instelling dezelfde. Het is namelijk geen conische as waarop de veer rust maar gewoon een ronde. Het maakt dus nie uit hoe je de instelling instelt (inderdaad Hierover heb ik mij ook verbaast). Er valt dus niet te spotten met de orginale alfa instelling. Of je moet een eigen instel onderdeel maken (die bijv. wel uit een conische as bestaat).

m.v.g.
Onzin!.

De juiste afstelling is van levensbelang. Je kunt de vrije slag beinvloeden door de drukregelaar in een sleufgat te verschuiven zo uit het hoofd.(Tis al even geleden) Ook als je gaat verlagen is het noodzaak de regelaar opnieuw in te stellen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

ma sep 10, 2007 22:21

Er is inderdaad een stel mechanisme te verstellen in een sleuf rand, maar neem van mij aan dat dit totaal geen effect heeft. Haal alles maar eens uit elkaar en je zult tot dezelfde verbazing komen over dit stel mechanisme.

Ik ben het uiteraard wel met je eens dat deze stel mogelijkheid aanwezig zou moeten zijn (inderdaad bijvoorbeeld bij verlagen van de auto).

m.v.g.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 11, 2007 00:11

Ik heb die dingen hier los liggen.....werking is verbaasingwekkend simpel, maar werking is er zeker wel!
Als de palletjes naar buiten komen, verplaatst er dus vloeistof ergens naar toe, die anders naar de remcilinders zou gaan.
Door de veer harder tegen die palletjes te laten drukken (=meer gewicht aan de haak bij afstellen), gaat er bij gelijke pedaaldruk dus meer remvloeistof naar de cilinders = harder remmen achter. Zoooooooooo simpel.

(helaas kunnen die dingen na verloop van tijd gaan lekken en dat heeft veel invloed op de remwerking.........geen revisiesetjes voor te krijgen en er zitten helaas geen standaard o-ringen in.........waarom zijn die krengen zo duur?! :evil: Klote APK, je kunt achterremen missen als kiespijn)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 12, 2007 10:06

Er is inderdaad een stel mechanisme te verstellen in een sleuf rand, maar neem van mij aan dat dit totaal geen effect heeft. Haal alles maar eens uit elkaar en je zult tot dezelfde verbazing komen over dit stel mechanisme.

Ik ben het uiteraard wel met je eens dat deze stel mogelijkheid aanwezig zou moeten zijn (inderdaad bijvoorbeeld bij verlagen van de auto).

m.v.g.
Als het totaal geen effect zou hebben, zou de remkrachtverdeler ook niet harder remmen bij zwaardere belasting van de auto. Dit doet die dus wel, test het zelf maar eens door de auto op te krikken bij zowel de kriksteun als onder de as. Dit geeft een verschil in remkracht achter, de wielen zijn als het goed is nog met moeite rond te draaien (kriksteunen). Indien je bij de as opkrikt, lukt het niet meer om het wiel rond te draaien.

De werking is echt precies zoals Alessandro beschrijft. Verwacht alleen niet een wereld van verschil in de remwerking door er 1 kilo meer of minder aan te hangen bij de afstelling. :wink:
Gehad:

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 12, 2007 10:30

Heb inmiddels remschijven achter gemonteerd ipv de trommels, maar niet de ABS. Volgens de vraagbaak is de afstelling van de remkrachtverdeler voor ABS versies 5 kilo. Ik heb de standaard remkrachtverdeler behouden.

Klopt het dat het afstelgewicht lager is dan trommels omdat het hier schijven betreft, die dus beter remmen? Of omdat ABS versies een andere remkrachtverdeler hebben die minder afstelgewicht nodig hebben?

Ik denk zelf het eerste..

Ik ben wel te spreken over deze remconversie. Na de juiste afstelling zal ik ook met deze de remweg van 100-0 opmeten en kijken hoeveel meter verschil er is tov trommels achter. 8)
Gehad:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 12, 2007 18:43

Die verdeling (5 of 12 kilo) heeft te maken met het oppervlak van je remcylinders en de blokken op de schijven achter in verhouding met hoe het voor zit. Omdat de zuigers van je remtangen en de blokken op de schijven een ander oppervlak hebben dan die in de remtrommels, moet je de veerspanning dus op die voor schijven zetten om dezelfde verdeling in remvertraging te krijgen als met trommels.

Als je auto te veel duikt voor maar verder niet te laag ligt, moet je dikkere veren voor monteren, maar vooral de ingaande demping van je voorschokdempers controleren. Dikke kans dat die versleten zijn en je daarom zo ver duikt. Ja, met versleten schokdempers rem je ook slechter omdat met harder remmen je gaat slippen, dus ik zou het daar zoeken en niet in het orginele remsysteem. Als je orginele schokbrekers nog goed zijn maar ze bevallen je niet, kijk dan naar een set goede sportdempers, koni geel is instelbaar maar alleen de uitgaande demping, bilstein is niet instelbaar.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

do sep 13, 2007 00:28

Die verdeling (5 of 12 kilo) heeft te maken met het oppervlak van je remcylinders en de blokken op de schijven achter in verhouding met hoe het voor zit. Omdat de zuigers van je remtangen en de blokken op de schijven een ander oppervlak hebben dan die in de remtrommels, moet je de veerspanning dus op die voor schijven zetten om dezelfde verdeling in remvertraging te krijgen als met trommels.

Als je auto te veel duikt voor maar verder niet te laag ligt, moet je dikkere veren voor monteren, maar vooral de ingaande demping van je voorschokdempers controleren. Dikke kans dat die versleten zijn en je daarom zo ver duikt. Ja, met versleten schokdempers rem je ook slechter omdat met harder remmen je gaat slippen, dus ik zou het daar zoeken en niet in het orginele remsysteem. Als je orginele schokbrekers nog goed zijn maar ze bevallen je niet, kijk dan naar een set goede sportdempers, koni geel is instelbaar maar alleen de uitgaande demping, bilstein is niet instelbaar.
Ik heb instelbare Koni rood schokdempers rondom. Met de dempers is echt niks mis mee :wink: Sterker nog die zijn :thumbs:

Rijd nu met schijven en originele(trommel) 12 kilo remkrachtverdeler afstelling. Dat is dus 7 kilo teveel.. :wink: . Ik heb op droog wegdek nu meerdere opbouwende noodremtests gedaan en de achterwielen (metname het rechter achterwiel) beginnen onveer tegelijk met de voorwielen te blokkeren. 7 kilo teveel afstelgewicht geeft in mijn geval geen dramatische veranderingen.
Het afstelgewicht mag in mijn geval wel wat omlaag hoor... maar ik denk toch echt niet zo heel veel, 2 kilo minder oid 8)

Wil in ieder geval ook nog een natte remweg test uitvoeren.

Ciao
Gehad:

Terug naar “Algemene Technische vragen”