Leo Veloce
Full Member
Full Member

RE: koplampen en olie verversen

vr mei 04, 2007 00:11

Afbeelding

Rode schroef helemaal losdraaien (vast punt waar de lamp om kantelt bij afstellen),
gele schroef afblijven (kanteling), maar de lamp hiervan losclippen,
groene schroef bepaalt de hoogte en is NIET nodig voor demonteren van de koplamp. De lamp zit hier in een glijstuk gestoken.

De grill kan pas los als de koplampen en het hart eerst zijn gedemonteerd. De schroeven zijn berucht om vastrotten in het plastic, flink badderen in WD40 dagen (ja, echt), wil wel eens helpen. Daarna goed invetten voor terugmontage. Vergeet ook het glij-stuk niet.

Motorolie is inderdaad 6,5 liter, met 2 liter verschil tussen min-max. Let wel: met het oude V6 filter (niet meer verkrijgbaar en groter als het nieuwe zwarte filter, dus inderdaad eerst 4,5 liter en dan bijvullen tot voldoende).

Succes :!:

Speeder

Re: RE: koplampen en olie verversen

vr mei 04, 2007 00:40

Ik overdrijven???

:wink:

maar je hebt vast wel eens een droge start ve motor gehoord.. dat klinkt: AUUUUW!!!!
Hehe, jawel. Een tijd geleden heb ik mijn gereviseerde 33 blok voor het eerst gestart. Ik had hem zo goed en zo kwaad als het kon 'gesmeerd', toch klinkt het altijd even eng...
Een gereviseerde motor start je NOOIT in één keer, dom dom heel erg dom.

Je maakt ALTIJD eerst een olie start en dat betekend: vullen met olie en dan zonder bougies een paar keer rond laten draaien (handmatig of op de startmotor) dan je bougies er in en oliepijl controleren. Dan pas starten.

Laat Dré maar schuiven

Tip van mij: laat degene die de motor gereviseerd/gebouwd heeft de motor starten........................
Er is eerst mineralen olie in gegaan, en al het bovenstaande is gebeurt. Zoals ik al zei heb ik hem eerst zo goed en zo kwaad als het kon 'gesmeerd' ;)

Bedankt voor de tip, in dit geval heb ik het zelf gedaan samen met een maatje die de 'tools' beschikbaar had :)

Rees-Cees

vr mei 04, 2007 09:19

Er is eerst mineralen olie in gegaan, en al het bovenstaande is gebeurt. Zoals ik al zei heb ik hem eerst zo goed en zo kwaad als het kon 'gesmeerd' ;)

Bedankt voor de tip, in dit geval heb ik het zelf gedaan samen met een maatje die de 'tools' beschikbaar had :)
Goed smeren kun je alleen maar door de motor rond te laten gaan zonder dat er compressie is (zonder bougies dus). Als je gelijk start heb je namelijk geen oliedruk en kun je oa de zuigerveren er gewoon uitblazen.

Speeder

vr mei 04, 2007 10:17

Goed smeren kun je alleen maar door de motor rond te laten gaan zonder dat er compressie is (zonder bougies dus). Als je gelijk start heb je namelijk geen oliedruk en kun je oa de zuigerveren er gewoon uitblazen.
Ik heb bij montage alles al iets ingeolied, en heb mbv de startmotor geprobeerd de oliedruk op pijl te krijgen. Desondanks hoor je aan het begin toch even de hydraulische klepstoters maarja...niks aan te doen.

Als je de zuigerveren droog monteerd, en je zou hem direct starten. Hoe kan het dan dat je ze eruit zou blazen? De zuigerveren worden immers niet gesmeerd door het oliesysteem...?

midi
Member
Member

vr mei 04, 2007 11:56

@ leo bedankt voor de uitleg, het is met foto een stuk duidelijker!!

En filter dus gedeeltelijk vullen...........OK thanks!

Leo Veloce
Full Member
Full Member

vr mei 04, 2007 19:42

Graag gedaan Midi :)

Altijd leuk als je zelf, al dan niet met hulp van andere Alfa malloten, de boel weer werkend krijgt. Las zojuist wel mijn eigen berichtje van gisterenavond laat terug en zag dat ik de functie van de stelschroef waar de lamp omheen geclipt zit (geel op de foto) niet helemaal duidelijk heb omschreven. Met kantelen bedoelde ik om verticale as, dus horizontaal verstellen. Je kunt de bundel daarmee dus L/R richten.

Vergat ook nog je de tip te geven eens op het amerikaanse GTV6 forum rond te kijken voor om een idee op te doen je lampen te vervangen zodat je meer lichtopbrengst krijgt. Persoonlijk vind ik het niet zo fraai staan van die platte Hella's (van bijvoorbeeld BMW) erin, maar de gloeiende spijkerkoppen die het af-fabriek zijn, kunnen inderdaad op donkere wegen weleens knap vervelend zijn. Zeker als je met geel rijdt. Heb niet de illusie dat een set splinternieuwe Carello's beter zullen zijn, tenzij je lenzen nu half verweerd zijn, want dat weet ik ook uit ervaring.
Wat ik zelf al jaaaren van plan ben, maar steeds weer bij plan lijkt te blijven, is via een extra relais te gaan schakelen. Ik zou het zelf interessant vinden om te weten of er iemand hier daar in is voorgegaan :?:

midi
Member
Member

zo mei 06, 2007 17:37

Ik ben van plan om al mijn lampen te vervangen door nieuwe philips lampen. Deze H1 lampen hebben 50% meer licht opbrengst (aldus philips). Ik zou dus meer licht creeren zonder datik de koplampen hoef te vervangen door andere. Stadslicht wordt blau zodat dit een leuk effect geeft.

Als de lampen gemonteerd zijn laat ik even weten of het werkelijk de moeite waard is!

En de lampen schakelen d.m.v. een apart relais zou helemaal mooi zijn (minder weerstand = meer licht). Ben ik van de winter van plan!! mijn complete systeem d.m.v. "vermogens" relais te schakelen!

gr midi

P.s. conrad is een aanrader m.b.t electro spul. www.conrad.nl

AA
Junior Member
Junior Member

ma mei 07, 2007 09:53

Ik heb al drie jaar Xenon H1 lampen van Target in mijn GTV6 zitten en dat geeft me toch een lichtopbrengst. :lol:
Het is een heel verschil met de nieuwe originele lampen van de GTV. :roll:
GTV-6 3.0 Savali ' 85
GTV-6 2.5 '81
GTV-6 2.5 "84 LPG
Gt 3.0 Tazman racer '76

Terug naar “Algemene Technische vragen”