Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

do jan 05, 2023 21:56

Excuses als dit al eens uitvoerig is besproken op het forum, ik heb de zoekfunctie op de site en Google gebruikt, maar kon het antwoord niet vinden op dit forum.

Als ik een auto zou willen importen vanuit België naar Nederland, moet ik dan bij overschrijving in België speciale uitvoer/invoerdocumenten regelen zodat ik de auto later kan importeren in Nederland? Zo ja, hoe heet zo'n document en hoe kom ik hier aan?

Zijn er andere zaken die ik moet regelen?

Is er in België (net als in Duitsland) een dagkenteken voor een te exporteren auto en mag ik hiermee in Nederland ook rijden? Hoe kom ik aan dit document? Een trailer is ook een optie.

Nogmaals excuses als ik dit met meer zoekwerk eenvoudig had kunnen vinden. Als de koop doorgaat heb ik verder weinig tijd om het uit te zoeken, en ik ga liever af op het woord van ervaringsdeskundigen dan op willekeurige bronnen online, buiten het forum om.

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1836
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

do jan 05, 2023 22:48

Buiten de koopovereenkomst, inschrijvingsbewijs (deel 1 en 2 indien recente documenten), gelijkvormigheidsattest (indien aanwezig) en keuringskaart (ter vervollediging) heb je geen documenten nodig voor zover ik weet.

Exportplaat kan aangevraagd worden door de verkoper bij DIV en is 30 dagen geldig, kost €75 dacht ik.

Alle info terug te vinden via website Vlaamse Overheid.
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

vr jan 06, 2023 11:29

Wees ook even alert of de cilinderinhoud / het motornummer overeen komt met hetgeen op het Belgische kentekenbewijs vermeld staat.

Destijds toen mijn Juul uit Belgie terug naar NL kwam zat er een 2.0L blok in waarvan de herkomst niet aangetoond kon worden omdat de auto op papier nog voorzien was van een 1300 blok.

Verder inderdaad alleen een aankoop bewijs, en kenteken delen 1 & 2 zou volgens mij voldoende zijn.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

vr jan 06, 2023 20:30

https://mobilit.belgium.be/nl/weg/insch ... en-transit
U heeft een X plaat nodig, trailer of autotransporter is makkelijker maar als u in NL nog wat verplaatsingen(douane,garage,rdw, wilt doen is de x plaat waarschijnlijk goedkoper)
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

wo jan 11, 2023 14:04

Bedankt voor de reactie allemaal. Helaas was de auto al verkocht en importeer ik momenteel dus niks. Maar dit is voor de toekomst zeker niet uitgesloten. Dus ik ben nog steeds nieuwsgierig.
gelijkvormigheidsattest (indien aanwezig)
Dit document heeft de eigenaar?

En moet de auto nog overgeschreven worden bij een postkantoor o.i.d.? Hoe komt de huidige eigenaar aan een vrijwaring (of hoeft dat niet in Belgie)?

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1836
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

wo jan 11, 2023 16:46

Gelijkvormigheidsattest heeft de eigenaar idd als het van toepassing is, hoort bij de wagen. Wagen hoeft niet overgeschreven te worden, zodra de kentekens van de wagen zijn is het voldoende. Vorige eigenaar dient dit dan te communiceren met zijn verzekeringsmaatschappij zodat deze het voertuig kan schrappen.
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
#595
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: wo dec 24, 2008 17:49
Locatie: Made / Zutphen
Contacteer: ICQ

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

di mar 07, 2023 17:09

https://mobilit.belgium.be/nl/weg/insch ... en-transit
U heeft een X plaat nodig, trailer of autotransporter is makkelijker maar als u in NL nog wat verplaatsingen(douane,garage,rdw, wilt doen is de x plaat waarschijnlijk goedkoper)
Alleen mag je als Nederlander in Nederland niet rijden met een X-plaat. Ook niet met een Duits 5 daags export kenteken. Dit heeft te maken met de BPM regeling in Nederland.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Benodigd document importeren Belgische auto naar Nederland

di mar 07, 2023 17:20

Blijft toch grappig dat Nederland exportkentekens uitgeeft maar niet toestaat dat Nederlanders met een buitenlands exportkenteken rijden (overigens bestaat er geen Duits 5-daags exportkenteken, minimaal 14 dagen meen ik).

Tijdelijke BPM-vrijstelling invullen scheelt wel volgens mij. Ik ben (ruim 10 jaar geleden) dat wel, staande gehouden met een Duits Kurzzeitkennzeichen (die is wel 5 dagen, maar eigenlijk niet bruikbaar over de grens, misverstandje bij de verkoper en/of kentekenuitgiftekantoor blijkbaar), maar mocht uiteindelijk doorrijden. Scheelt wellicht dat ik behalve de verplichte Duitse WA-verzekering die je bij het kenteken moet kopen, ook al een Nederlandse verzekering had o.b.v. chassisnummer/Kurzzeitkennzeichen.
Ook een leuk detail: een of twee jaar later zag ik een interview met een hoge meneer die iets te maken had met de kentekenuitgifte in Nordrhein-Westfalen en die beweerde dat er al jaren absoluut géén 5-daagse kentekens aan buitenlanders werden verstrekt. Laat ik mijn auto nou in NRW hebben gekocht... :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”