DB
Member
Member
Berichten: 249
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

wo nov 23, 2022 16:46

Is het een echt houten stuur? In mijn GTV6 (met het oude interieur) zit een stuur dat van hout lijkt, maar het is feitelijk van kunststof. In de zomer bij warm weer niet erg fijn, ik zou liever een leren exemplaar hebben. Of handschoenen aan, zoals hierboven al geadviseerd.

Mooie auto trouwens!
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) , Alfa GTV V6 3.0 24V (1999) & Renault Laguna III Grandtour 2.0 16v (2008). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

wo nov 23, 2022 20:54

Ik heb zelf het originele lederen stuur: absoluut aan te bevelen!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

zo nov 27, 2022 16:33

Dit weekend begonnen aan de nieuwe klus, een setje RVS spruitstukken volgens recept van CSC. Ik had tot nu de originele gietijzeren exemplaren er op, maar wel al de rest van RVS. Ik vond 'm alleen nog net iets te gedempt, dus hierbij ben ik wel meteen ook de voorste vlamdovers kwijt.
En zoals het RVS-systemen betaamt is de pasvorm natuurlijk niet optimaal. Waar ik nu tegenaanloop:
- Om het rechter spruitstuk erop te krijgen moet ik alle draadeindes uit het blok halen. Eerst het spruitstuk erop en dan van buitenaf de draadeindes in het blok draaien.
- de startmotor ligt echt vlak naast het loeihete spruitstuk, maar het originele hitteschild past er nu niet meer op.
- de oliepeilstok is nu niet te gebruiken, omdat hij met de hals/deksel niet langs het spruitstuk past.
- de buitendiameter van de voorpijpen is net een halve mm te groot, waardoor ik ze niet in de middendemper geschoven krijg. Na een uur voorzichtig dremelen ben ik er bijna. Maar heel soepel gaat het nog niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

zo nov 27, 2022 16:39

Spruitstuk lijkt ook wel heeeel dicht langs je motorsteun te lopen….

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

zo nov 27, 2022 17:28

Dat hitteschild voor de startmotor zit er niet voor niets.
Zou ik zeker aandacht aanbesteden, starter word compleet gefrituurd anders.

Toegevoegde waarde van de flexibels ontgaat mij ook, kan alleen maar stuk.
Altijd zonder gereden op mijn 75V6.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

zo nov 27, 2022 19:52

Klinkt als een typische CSC pasvorm :lol:
is nooit top geweest bij dat bedrijf, geluid is wel goed daarentegen.

Idd startmotor en motorsteun zou ik ook beschermen tegen de hitte. Je kunt bijv. bij Biesheuvel of QSP hittewerende, zelfklevende folie krijgen. Spul werkt best aardig en sws beter dan niets.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

zo nov 27, 2022 21:43

CSC en pasvorm is nooit top geweest idd. Ik heb een jaar of 10 geleden eens een complete CSC-uitlaatlijn op mijn 75TS gezet. Dat spruitstuk was ook gewoon half krom, moet ik 1 pijp gewoon bijbuigen.

De folie om de starter lijkt me sowieso wel een goed idee, DJ heeft dat een paar posts geleden nog hier benoemd. Ik zou ook nog het spruitstuk kunnen laten coaten. Ik wil in ieder geval iets doen, want ik ga hem niet zomaar zo onbeschermd daar laten.

Op het AlfaBB vond ik ook al wat: https://www.alfabb.com/threads/starter- ... rs.425425/

Ruimte tussen spruitstuk en motorsteun is ongeveer 2 vingers. Dus ik denk dat coaten sowieso wel handig zal zijn.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

zo nov 27, 2022 23:02

Klein alu hitteschildje vouwen om het rubber te beschermen doet al heel veel..

Meeste hitte reflecteert van het alu en de lucht erachter isoleert de plaat van het rubber.

Zelfde geldt bij de startmotor. Mooiste is als je een hitteschildje er tussen kunt krijgen, werkt het beste.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma nov 28, 2022 22:05

Ik ga sowieso de spruitstukken laten coaten, puur om de warmte op alle plekken wat wat te verminderen. Want het loopt ook kort langs stuurhuis, motorsteunen, slangen en startmotor. Bij de startmotor nog even kijken of ik iets van een hitteschildje kan fixen, of de optie van die AlfaBB links door hem in te pakken met een soort folie.

Iemand nog een tip voor de peilstok? Tussen blok en spruitstuk gaat sowieso niet passen. Mooiste is dat hij voorlangs het spruitstuk gaat, maar dan moet ik het pijpje van de peilstok wat verbuigen. Van welk materiaal is het gemaakt en kan ik dat zomaar bijbuigen? Ben beetje bang dat het knikt. :roll:
Of gewoon dat verbindingsstuk er tussenuit slijpen thv peilstok?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma nov 28, 2022 23:26

Ik ga sowieso de spruitstukken laten coaten, puur om de warmte op alle plekken wat wat te verminderen. Want het loopt ook kort langs stuurhuis, motorsteunen, slangen en startmotor. Bij de startmotor nog even kijken of ik iets van een hitteschildje kan fixen, of de optie van die AlfaBB links door hem in te pakken met een soort folie.

Iemand nog een tip voor de peilstok? Tussen blok en spruitstuk gaat sowieso niet passen. Mooiste is dat hij voorlangs het spruitstuk gaat, maar dan moet ik het pijpje van de peilstok wat verbuigen. Van welk materiaal is het gemaakt en kan ik dat zomaar bijbuigen? Ben beetje bang dat het knikt. :roll:
Dat buigen heb ik een keer geprobeerd en dat brak gelijk af.
Op de foto lijkt het of je peilstok ook aan de andere kant van de flens kan, dan hoef je misschien alleen het bovenste dunne gedeelte misschien wat te verbuigen?

En anders de flex in het doorlopende deel van de flens?
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma nov 28, 2022 23:47

Past helaas niet aan de andere kant. De oplossing is denk ik de flens doorzagen of aleen een kanaaltje vijlen/dremelen. Bij die laatste optie hoeft dan niet de hele flens door en moet denk ik.nét passen.

Maar mijn grootste zorg is toch de rechter kant. Niet alleen de startmotor die dan onbeschermd ligt, maar het hele spruitstuk past gewoon niet. De flens loopt aan tegen de motorsteun, waardoor ik het spruitstuk niet eens vlak tegen de uitlaatpoorten aan kan leggen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op di nov 29, 2022 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di nov 29, 2022 10:28

Wat een ellende dit! #-o

Als je de boel ook nog wilt coaten dan kun toch beter een spruitstukje op maat laten maken, kost de kop niet en past het mooi zonder dat de boel frituurt en/of loopt te rammelen. Just my 2 cents...

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di nov 29, 2022 15:08

Kun je ze retourneren? Want hier moet je echt behoorlijk aan gaan slijpen en lassen om dit allemaal passend te maken....
Zo ja, kun je eens naar Extreme Tuning kijken.

Niet plug en play (downpipes moet je nog passend maken) maar ik had met mijn spruitstukken van hun een hele goede pasvorm.
En voor 250,- extra doen ze ook keramisch coaten.

https://www.extreme-tuning.bg/en/produc ... d-race-use

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

do dec 01, 2022 09:31

Die spruitstukken van Extreme Tuning stond ook op mn shortlist. Heb ook contact gehad met hun een paar weken geleden. Reden waarom ik het toen niet gedaan had was het gebrek aan ervaringen en de prijs die 50% hoger lag dan die van CSC. (Prijzen zijn dus excl VAT i.t.t. wat ze op de site zeggen)
Maar dit geklooi brengt me wel weer aan het twijfelen :lol:

Heb ondertussen de startmotor er uit gefriemeld om te laten reviseren. Ik weet niet hoe dat bij een GTV6 hoort, maar mijn 105jes hebben altijd een metalen plaatje/spacer tussen bellhouse en startmotor. Nu zat er dus niks tussen....
Hoort dat zo of mis ik hem?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op do dec 01, 2022 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

do dec 01, 2022 16:07

Getver wat een een gesukkel met nieuw spul... :evil: Ik zou bijna zeggen terug in de doos en huppekee return to sender om vervolgens elders te gaan winkelen. Dat kiwiparts oid (kom dr maar in remco), kunnen die niks custom maken voor je?

Zou dr zelf iig behoorlijk t zuur van hebben als ik het nieuw aangeschafte spul eigenhandig zó uigebreid passend moest maken.

Suc6,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Projecten”