Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 156 Selespeed Racer

za feb 19, 2022 15:25

Serieuze stangkoppen zeg, maar beter overkill voor die dingen dan te krap bemeten.

Gaaf project tot nu toe!
Ja, die stangkoppen zijn ook ingegeven door de maat van de as plus bus van de draagarmen.
Denk dan kan ik heel moeilijk doen om iets te maken wat een paar gram lichter is misschien, of deze nemen en gelijk de afstelling voor elkaar hebben. En zeker weten dat ze niet zomaar afknappen :-)

Merci, het wordt steeds gaver zo :-)
Die harde montage zorgt wel voor grotere kans op afknappen van die gietstalen draagarm-pennen. Doordat er geen rubber meer tussen zit wordt de piekbelasting hoger. :shock:
Heb wel eens van iemand gezien die afbrak tijdens "sportief" rijden en die had er nog PU op.

Wordt wel een dik apparaat! :D
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

za feb 19, 2022 21:34

Er zitten PU bussen om de pennen heen en daaroverheen de stangkoppen:

Afbeelding

Was dat bij een 156-147 of GT dat je dat hebt gezien?

Verder het blok aan het passen:

Afbeelding

Bovenste motorsteun en de rechter motorsteun moet ik pas maken.
De onderste en de linker blijven dezelfde.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 156 Selespeed Racer

zo feb 20, 2022 10:30

Aha! Dat had ik even gemist! :thumbs:

Die afgebroken pen was bij een Fiat Coupe 20VT met een boel vermogen (500+). Maar of je nou 200 of 700pk hebt, het ligt er vooral aan hoe lomp (of "sportief") je doet denk ik en helemaal de mate van grip.
De armen van de Fiat Coupe (145146155916etc.) zijn lichter uitgevoerd omdat ze het gewicht van de wagen niet hoeven te dragen. Maar ter hoogte van de pin is het vergelijkbaar dacht ik.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 Selespeed Racer

zo feb 20, 2022 14:09

Bij een 156 dragen ze ook het gewicht van de wagen niet.. dat gewicht rust op de bovenkant van de veerpoten, draagarm houdt enkel het fusee op de juiste plek. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 156 Selespeed Racer

zo feb 20, 2022 21:47

Bij een 156 dragen ze ook het gewicht van de wagen niet.. dat gewicht rust op de bovenkant van de veerpoten, draagarm houdt enkel het fusee op de juiste plek. :wink:
Dat klopt dus niet: de veerpoot staat bij de 147/156/GT op de onderste draagarm die in dit geval dus echt een DRAAGarm is.
Bij de 145/155/etc houd die draagarm inderdaad alleen het fusee op zijn plek (dus eigenlijk locatie-arm) en staat het gewicht via de veerpoot direct op het fusee.

Ik weet hoe het zit, heb ondertussen aan 146 & GTV en 2x 156 geklust. :thumbs:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: 156 Selespeed Racer

ma feb 21, 2022 06:48

Handtasjes neer, dames ;-)

Die veerpoot staat zó ver naar buiten op de draagarm dat de binnenste pennen nauwelijks iets van het wagengewicht dragen.

Daarnaast heeft Michel hier echt wel over nagedacht, en is ook wel klein beetje mechanisch onderlegd :mrgreen:

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 156 Selespeed Racer

ma feb 21, 2022 07:17

Handtasjes neer, dames ;-)

Die veerpoot staat zó ver naar buiten op de draagarm dat de binnenste pennen nauwelijks iets van het wagengewicht dragen.

Daarnaast heeft Michel hier echt wel over nagedacht, en is ook wel klein beetje mechanisch onderlegd :mrgreen:
Dat de horizontale component veruit de grootste is qua belasting is natuurlijk geen discussiepunt. Ik ben ook wel een klein beetje mechanisch onderlegd. :wink:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

ma feb 21, 2022 10:09

De hoogst belastte pen in de oude situatie (het oude gewicht) staat onder een statische belasting van minder dan 2 N/mm².
De component ten gevolge van de rem of aandrijfkrachten bij maximale grip is nog kleiner, 1,2 N/mm² per 1 pen.
Dan kan je nog wel wat dynamische stootfactoren hebben vanuit deze basissituatie.

Ik denk dat ik dit wel durf.
Laatst gewijzigd door Michel75 op ma feb 21, 2022 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 Selespeed Racer

ma feb 21, 2022 10:20

Carloz, je hebt gelijk.

Ik was inderdaad even voorbij gegaan aan het feit dat de draagarm afsteunt op de draagarm IPV de fusee. #-o
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 156 Selespeed Racer

di feb 22, 2022 06:43

Carloz, je hebt gelijk.

Ik was inderdaad even voorbij gegaan aan het feit dat de draagarm afsteunt op de draagarm IPV de fusee. #-o
Achja, ik zit er ook wel eens naast. :thumbs:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

di mar 15, 2022 09:55

De laatste weken niet veel vooruitgang kunnen boeken, behalve dan dat ik bezig ben met de motorsteunen pas maken:

Afbeelding

Deze is nu in ieder geval pasgemaakt, nu nog een beetje fijntunen en wat laten lasersnijden.
Dan de bovenste nog, die maak ik denk ik naar de veerpootbrug.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

vr mar 25, 2022 21:14

De motor zit op vier plaatsen vast, dus kan ik verder met de rest:

Afbeelding

Afbeelding

Nouja, bijna vast op vier plaatsen, maar wel bijna.
Nu door met het loodgieterswerk en de wielophanging...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

vr apr 08, 2022 20:37

Ondertussen lekker bezig met het subframe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: 156 Selespeed Racer

di apr 19, 2022 07:59

nog werk gepland op je verjaardag ? :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

di apr 19, 2022 12:53

Haha, nee, wel Paaseitjes gezocht :lol:

Terug naar “Racen - Algemeen”