Thomasbus31
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo sep 02, 2020 16:41

Re: Lekke koppakking Giulietta?

do jan 13, 2022 11:56

Het zal heel jammer zijn idd. Zeker aangezien ik mijn vorige auto, een 147 TS uit 2008, juist had verkocht omdat deze 180.000km had gelopen en het dan meestal wel bergafwaarts gaat met die wagens. Die 147 wilde een kennis van mij overkopen en hij heeft hem nu op de 250.000km gereden zonder enige problemen... terwijl die 147's nou niet echt bekend staan om de betrouwbare techniek.

Achja, volgende week mag de Juul nog eens naar de garage en gaan ze de versnellingsbak olie vervangen, in de hoop dat dat het probleem verhelpt. Anders zal het toch echt de koppeling zijn.

Stiekem al een beetje naar andere occasions aan het kijken, en het jammere aan Alfa is dat je na de Giulietta meteen de Giulia krijgt die wel ff een smak geld kost in aanschaf, geld dat ik simpelweg niet zo ff heb liggen. Binnen handbereik zijn dan wel de 159 en de MiTo maar ik vind deze auto's beiden niet geweldig rijden. De 159 vind ik -buiten de 1750- log en zwaar, kreeg ik niet het Alfa-gevoel van toen ik erin heb gereden vorig jaar, en de MiTo is echt een stuiterbal, elk hobbeltje en drempeltje voel je. Vond ik echt niet prettig om mee te rijden. Hoop gewoon dat het niet zover hoeft te komen aangezien de Giulietta verder fantastisch rijdt en het eens wat anders is op de weg, maar als het zo door blijft gaan heb ik er helaas een hard hoofd in :cry:

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Lekke koppakking Giulietta?

do jan 13, 2022 20:46

Je kan het ook anders zien (Ja dit is deels me werk, dus heb deze situaties meer bij de hand)...

Tuurlijk wordt je Giulietta nu wat ouder, maar stel dat het de koppeling en/of een bak lager is (Want die kans acht ik groter eerlijk gezegd...) en je zou dat repareren. Dat kost zeker weer een investering, waarvan je er al 2 gedaan hebt. Maar dan heb je wel een auto met nieuwe distributie, koppakking etc, nieuwe remmen en dan eventueel een gerepareerde versnellingsbak al dan niet met nieuwe koppeling.

Een andere auto kopen kost ook altijd weer (vaak meer) geld dan de reparatie, en dan weet je ook nooit helemaal zeker wat je hebt en welke kosten daar aan zouden (kunnen) komen.

Als je huidige auto je verder goed bevalt nog, en nog steeds lekker vinden rijden en er mooi uit vindt zien, geeft het toch stof tot na denken vindt ik altijd.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Lekke koppakking Giulietta?

vr jan 14, 2022 17:49

Ik ben het wel met Niels eens.

Hoge kilometerstanden daar ben ik nooit zo bang voor, mits de auto netjes bereden en onderhouden is.
En je moet hem leuk vinden, want langdurig in een gebruikte auto door blijven rijden is niet goedkoper.
De aanschaf kost weliswaar minder, maar in het gebruik is zo eentje net zo duur als een jonge of een nieuwe auto.

Het minst slimme volgens mij: Eerst veel geld in een auto stoppen en hem vlak daarna wegdoen.
Dan is de volgende eigenaar er blij mee maar heb je er zelf niets aan....

Ik heb zo al diverse auto's jarenlang gehad. Eerst veel km's gemaakt en er dan rond de 200.000 km flink geld aan uit moeten geven.
Daarna ook weer (relatief) probleemloos er mee doorgereden tot 3, 3,5 en zelfs 4,5 ton (een Alfa 147 die laatste).
En toen waren ze nog steeds goed; niet rijp voor de sloop maar nog gewoon verkocht.


(Mijn mening, zonder dat ik jouw auto etc. ken. Dus mijn ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor jouw toekomst, etc. ...)


.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Lekke koppakking Giulietta?

vr jan 14, 2022 21:00

En als je een andere 2e hands koopt, weet je ook niet wat je hebt...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Lekke koppakking Giulietta?

vr jan 14, 2022 22:13

Met mijn GT heb ik de eerste paar jaar een hoop gedoe gehad. Tot het punt dat ik ernstig overwoog om als ik een keertje ergens geen voorrang zou krijgen, hem er tegenaan te zetten.
Nu inmiddels na de laatste grote reparatie 7 jaar (waarvan een jaar stilstand, geschorst ivm thuiswerken en nu 3 maanden weer op de weg) en 65.000 km verder en ik ben toch blij dat ik hem nog heb en hij gaat voorlopig ook nog niet weg. Dit jaar wel weer de distributie en ja dat kost geld bij dit type. Maar dat weet je vantevoren.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Thomasbus31
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo sep 02, 2020 16:41

Re: Lekke koppakking Giulietta?

ma jan 24, 2022 20:55

Vandaag heeft de garage de bakolie vervangen en hebben ze de koppeling ontlucht, maar zoals verwacht bleef het geluid er zijn. Volgens de garage duidt dit toch op een versleten koppelingslager en ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan de bak zelf. Deze reparatie heb ik met mijn 147 ook gehad en toen was het met een nieuwe koppeling opgelost, maar waar ik bij de 147een zoemend geluid hoorde als ik de koppeling ingedrukt had, is het bij de Giulietta precies andersom. Een nieuwe koppeling mag bij een km-stand van 200.000km ook zeker geen naam hebben.
De garage vertelde me wel dat het lijkt alsof het gefluit nu nog erg op de achtergrond speelt, en het zeker niet nodig is om het a la minute te laten repareren, verder grijpt de koppeling nog prima en gaat schakelen hartstikke soepel. Stiekem toch een meevaller, zag het alweer gebeuren dat de bak er ook uit had gemoeten. De reparatie zou mij €650,- kosten, wat zeker niet al te duur is. Bij mijn 147 kostte het me bijv. al €750 euro.

De garage heeft de wagen wel meteen ff nagelopen, zeker na het advies van mijn oude garage om de wagen ''meteen te verkopen want problemen gaan komen'', hier heeft de monteur mij verteld dat er buiten een rammel in de vooras, die vroeg of laat trillingen gaat veroorzaken tijdens het remmen (schijnt een bekend euvel te zijn), de auto er goed uitziet. Geen vormen van roest, rubbers, draagarmen, etc. zien er allemaal goed uit. Ik heb ook weer wat kilometers met de wagen gemaakt en ik blijf er met een glimlach inzitten, en denk dat ik de keuze dan ook wel gemaakt heb :) . Zelfs de garage vertelde me dat dit wel een zeer mooi uitgevoerde versie is, en ik er zeker zuinig op moet zijn. Laten we dat advies maar opvolgen dan!

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Lekke koppakking Giulietta?

di jan 25, 2022 11:06

:thumbs: :thumbs:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Algemene Technische vragen”