jge
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 23, 2021 18:39

motorgeur in interieur

do sep 09, 2021 19:07

Hoi,

Ik heb een Giulietta uit 2012.
Nu heb ik last van de geur van de motor in het interieur.
Dit gebeurd als de auto stop wordt gezet met warme motor en kort daarna weer gestart wordt.
Dan komt er gedurende korte tijd de typische geur in de auto en verdwijnt kort daarna weer.
Dit doet zich ook voor als de auto met draaiende motor stop staat.
Wie heeft hier ook ervaring mee of over gehoord hoe dit kan?

grtz, Jan

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: motorgeur in interieur

za sep 11, 2021 15:39

Wat is een motorgeur? Verbande olie? In dat geval zou ik denken aan een lekke pakking of een vaccuumpomp die wat olie lekt op de uitlaat.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

jge
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 23, 2021 18:39

Re: motorgeur in interieur

za sep 11, 2021 18:38

Wat ik wil weten is hoe het kan dat geuren vanuit de motorruimte in de auto kunnen komen. Zeker in een modernere auto is dit niet zo snel het geval.
Betreffende de geur. deze ontstaat door uitgezweette olie, gemorst koelwater wat op het blok terecht komen en bij warme motor nadrukkelijk gaat ruiken.

Jan

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: motorgeur in interieur

za sep 11, 2021 19:08

Lijkt me niet zo bijzonder. Als er olie of kvs (meer dan 1 zweetdruppeltje) terecht komt op hete motordelen dan dampt die lucht bij stilstand wel naar buiten via de grille of via spleten achter of langs de motorkap. Als jij daarna start en de ventilator van het interieur begint weer te draaien, dan zuig je het zo naar binnen. (Vergelijk het met sigarettenrook die je opeens in de auto ruikt. Gebeurt ook wel eens dat iemand meters verderop op het trottoir staat te roken, en dat je dat opeens in je dichte auto ruikt.)

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: motorgeur in interieur

za sep 11, 2021 19:50

Ja is redelijk normaal dat je zo iets ruikt als er iets stevigs lekt. Maar als dit continue gebeurt moet je misschien maar eens kijken wat er dan zo lekt dat je het blijft ruiken want dat hoort zeker niet.

jge
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 23, 2021 18:39

Re: motorgeur in interieur

ma sep 13, 2021 17:51

Ga eens starten met het reinigen van het motorblok.
Kijken waar we uitkomen.

Thnx guys

Terug naar “Algemene Technische vragen”