sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: 156 Selespeed Racer

wo dec 23, 2020 15:36

Slotspeling iets boven de 0.5mm, dan is het wel best en niet te krap.

ontvetterbak lekker hier komen gebruiken met een bakkie koffie erbij en wat ouwehoeren op anderhalve meter ;-)

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 Selespeed Racer

wo dec 23, 2020 17:08

Erg leuk project om te volgen.

Ik heb overigens voor mijn 85mm zuigers 0.3-0.45mm aanbevolen gekregen.
Ben erg benieuwd hoe de 147 bak en 156? ECU gaan reageren op elkaar. Ik heb jaren met een 156 JTS Selespeed gereden en vond daar de clutch drag prettiger dan bij mijn huidige 2.0 147 Selespeed. Wellicht te maken met de kortere eindoverbrenging in de 147 bak? Ik moet met de 147 als ik zonder wielspin wil wegrijden het gas wat meer inhouden. Bij de 156 kon je met een vloeiendere bewegeing van het pedaal wegrijden.

Hoe neem jij de staande start in de 1e of 2e versnelling?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 Selespeed Racer

wo dec 23, 2020 17:19

Erg leuk project om te volgen.

Ik heb overigens voor mijn 85mm zuigers 0.3-0.45mm aanbevolen gekregen.
Op een atmosferische of geblazen motor? Geblazen motor zou ik eerder voor de 0,5mm gaan.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: 156 Selespeed Racer

wo dec 23, 2020 17:25

Erg leuk project om te volgen.

Ik heb overigens voor mijn 85mm zuigers 0.3-0.45mm aanbevolen gekregen.
Op een atmosferische of geblazen motor? Geblazen motor zou ik eerder voor de 0,5mm gaan.
Atmosferisch 2.0 8V

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 Selespeed Racer

do dec 24, 2020 11:41

Dat vermoedde ik al.

Omdat een geblazen motor wat meer hitte voor zijn kiezen krijgt kun je de slotspeling beter wat ruimer houden. Dan hebben de veren iets meer ruimte om uit te zetten en loop je wat minder risico. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

vr jan 01, 2021 21:16

Bak open liggen om het diff te vervangen:

Afbeelding

Ziet er binnenin allemaal top uit!

Start altijd in 1e versnelling, het is namelijk al lastig genoeg om snel te starten. Daar hoop ik met het compressor koppel minder last van te hebben.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 156 Selespeed Racer

za jan 02, 2021 08:17

Waarom zou je niet in 1ste versnelling starten?
Meer koppel lijkt me lastiger om zonder wielspin van de plek te krijgen van minder.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

za jan 02, 2021 09:27

Waarom zou je niet in 1ste versnelling starten?
Meer koppel lijkt me lastiger om zonder wielspin van de plek te krijgen van minder.

Gr
DJ
Ja, dat was een vraag van Seliquella, maar ik had nooit last van wielspin. Wel altijd last gehad van slechte starts. Ik kon hem niet op 4000 rpm houden en dan wegrijden, zoals je met een handbak doet. Dat starten ging al wat beter, doordat de afstelling van de koppeling wat ruimer staat nu. Daardoor ligt het aangrijpingspunt wat verder weg en heb je wat meer toeren bij het wegrijden voor hij oppakt. Met de standaard motor trek je onderin niet zo lekker weg. Dat probleem zou moeten zijn opgelost met de compressor, omdat je dan volop koppel vanuit de onderste toerentallen hebt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 156 Selespeed Racer

za jan 02, 2021 09:48

Aha, ik was stukje voorafgaand alweer vergeten.
Snapte er niks van. :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

vr jan 15, 2021 10:00

Nog even geen vorderingen hier, moet even wachten op de lagers die op het nieuwe dif moeten.
Schijnbaar lastig te traceren...

Verder ook nog een kink in de kabel bij de straat 156 SW... bougie afgebroken bij het wisselen.
Was een kleintje verrot doordat er vloeistof in het gat stond.
Bij de minste inspanning brak die af en ik krijg de rest er niet uit.
Heb er meerdere lange boren op gebroken en ernaast in het gat geschoten, dus de kop beschadigd...
Morgen de kop er maar af trekken...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

di feb 02, 2021 21:25

Lagers voor het diff binnen, net als een licht vliegwieltje!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

di apr 13, 2021 13:12

Tijdje niks gepost hier, door wat forum perikelen en ik had de prio verlegd naar de 75.
Maar aangezien 4 april met de DNRT paasraces de TS motor is stuk gegaan, moet er nu wel een nieuwe motor komen.
Wel een goede dag verder, ronderecord met de 156 aangescherpt naar 2.04:6 en lekker gereden tot de motor dus stuk ging.

Gisteren begonnen met de 2.0 TS te ontmantelen waar ik de compressor ombouw op gemaakt heb.
Het is alleen nog even de vraag wat ik ga doen, 2.0 compressor of toch turbo.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 156 Selespeed Racer

wo apr 14, 2021 21:14

dat is weer een strakke tijd, die je neergezet hebt.. :thumbs:
Jesper zat ook op die tijden met zijn GTV...gaat al sneller, benieuwd wat een compressor of turbo daar nog mee doet :mrgreen:

Compressor in je 75 gaf wel een gaaf geluid altijd.. maar een niet te grote Turbo met een modern schoepenwieltje, pakt ook al lekker op, 8)

Rolf ter Stege bouwt hele leuke turbo's..wel een eindje uit de buurt, mocht je stoppen met compressor project
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Danny
Guru
Guru
Berichten: 1080
Lid geworden op: di mar 29, 2005 16:00
Locatie: Purmerend
Contacteer: Website

Re: 156 Seld Racer

za apr 17, 2021 14:03

2.04,6 is echt snel voor een Twin Spark 16v.
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 Selespeed Racer

zo apr 18, 2021 08:54

Thanx, ik ben echt aan het twijfelen wat te doen, want het compressor geluid was ook echt verslavend... 8)

Terug naar “Racen - Algemeen”