Keiser_GTBUSSO
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do okt 15, 2020 15:29

Temperatuur blijft op 50 graden, koelventilatoren blazen op volle kracht

zo nov 29, 2020 09:30

Beste mensen,

Eerder dit jaar had ik een probleem met mijn GT Busso dat de radiatoren bij de voorkant maar op volle kracht bleven blazen. Uiteraard kwam dit met een systeem motor management lampje. Destijds gereset en een nieuwe temp sensor erop gezet en het probleem was verholpen.

Afgelopen maanden hield ik mijn water temperatuur in de gaten en zag ik dat deze bij het rijden nooit op 90 graden kwam. Pas bij het stilstaan ging hij op de 90 graden, nooit daarboven. Ook merkte ik geen gek gedrag van de koelradiator.

Vanochtend op de snelweg kreeg ik ineens een system motor management lampje en bleef mijn temperatuur op 50 graden staan(water). Ook draaien de koelfans op volle toeren en komt mijn motor nooit goed op temperatuur uiteraard.

Is dit weer een probleem met de sensor of is het de thermostaat zelf? OF wellicht iets anders?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Temperatuur blijft op 50 graden, koelventilatoren blazen op volle kracht

ma nov 30, 2020 17:04

De eerste verdachte bij het houden van een lage koelwatertemperatuur tijdens het rijden, en oplopen ervan bij stilstand is de thermostaat. Deze regelt of het lange of korte koelcircuit wordt gekozen. Bij defect staat de klep open en wordt automatisch het lange koelcircuit gebruikt.

Of dit het draaien van de koelvins verklaart, durf ik niet te zeggen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Temperatuur blijft op 50 graden, koelventilatoren blazen op volle kracht

ma nov 30, 2020 22:30

Al eens goed uitgelezen (ik bedoel niet alleen de storingsmelding gereset) en wat kwam daar uit?

Ik zou net als Hylke ook eerst aan de thermostaat denken en toch ook aan de sensor, wat je zelf al bedacht had.
En nog een mogelijkheid is een relais dat de koelvins aanstuurt. Als dat relais stuk of roestig is kan dat ook reden zijn dat de koelvins permanent blijven draaien.

Terug naar “Algemene Technische vragen”