Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

vr nov 06, 2020 18:32

Op de laatste circuitdag hoorde ik ineens een vreemde ratel van onder de 75, die duidelijk uit de versnellingsbak komt. De bak ligt er inmiddels onderuit, en ik hoor het geluid ook als ik de prise-as met de hand ronddraai. Narigheid dus waarschijnlijk. De motivatie en tijd om dit zelf te gaan doen ontbreekt me volkomen en die zie ik ook even niet terugkomen. Ik vrees dat er dan weer jaren niet gereden gaat worden en dan kan het wel eens heel hard achteruit gaan met de Alfa-hobby. Uitbesteden dan maar.

Wat is in jullie ervaring een goed adres voor de (deel)revisie van een transaxle-bak?

Idealiter kan men op dit adres ook een achteras van een 75 op wat negatief camber en toespoor zetten (wel met een lasmal graag) en oortjes aan de as maken voor 75TS-remklauwen in de wielen, dan heb ik een one stop shop en voelt het nog een beetje als een upgrade :mrgreen:

Roept u maar!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

vr nov 06, 2020 21:53

Twee namen die gelijk opborrelen: Arie Vreugdenhil en Gerben Goet.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

za nov 07, 2020 07:55

Wat Michel zegt.
En indien er keuze moeten worden gemaakt ivm financieering.
Altijd eerst de outboard remmen. Dan pas camber/sporing.
En als de boel los licht ook gelijk hele isostatisch bakbediening onder de loep nemen en reviseren.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

za nov 07, 2020 18:38

Voordat je met de as aan de gang gaat: informeer je over de juiste waardes voor camber en toespoor. Die van mij heeft teveel toespoor.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

za nov 07, 2020 19:19

je kan ook contact opnemen met Buddy van de Wereld,
er zijn andere simpeler oplossingen voor om je as op camber en toespoor te zeten,
Kan je het nog verstellen ook.
Ook simpel om zelf te doen.
hou er wel rekening mee dat de as met lassen alle kanten optrekt.
TS voorremtangen is misschien iets te overdreven om die achter te gebruiken,
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

za nov 07, 2020 19:45

Dank voor de tips. TS voorremtangen durf ik wel aan, voorremmen zijn ook flink groter dan standaard. Verstelbaar zou ideaal zijn maar ik ken daarvoor alleen woest dure oplossingen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

do nov 12, 2020 20:06

bak revisie, denk ik gelijk aan oudere schakel systeem..wat grotere slagen, maar hufter-proof :wink:

heb bij mijn Alfetta deze destijds omgebouwd naar isostatisch, wat op zich prima werkt, maar zou het niet weer doen.
zou dan liever schakelpook en stang ombouwen, om kleinere slag te krijgen.

outboard is wel onderhouds vriendelijker, toch houden er ook het bij inboard, ik heb op beide trans-axles nu side-pipe's, scheelt rechts iig ook weer wat warmte :mrgreen:

iig succes met het "laten"fixen , en volgend jaar weer lekker genieten :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

do nov 12, 2020 21:13

Op de compressor 75 bleven de inboard remmen het tijdens de races ook gewoon doen (zonder koelslangen, met goede remvloeistof). Maar outboard is wel makkelijker bereikbaar natuurlijk.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

vr nov 13, 2020 07:52

Outboard remmen komen vooral ook de homokineten en bakolie ten goede.
Met inboard remmen heb je de bakolie zo op 150+.
Dat kan wel met goede bakolie. Maar wel (veel) vaker verversen.
Ik heb jarenlang stug met inboard gereden. Maar ik ben er klaar mee. Outboard.
Vwb bakbediening isostatisch vs. Alfetta. Beide kan. Ook beide gebruikt.
Isostatisch is tegenwoordig weer voor te koop tbv onderhoud..
Alleen die idioot dure alu evenaar bij EB spares moet je zelf even lagertje voor kopen en erin persen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

za nov 14, 2020 10:31

Ik heb jarenlang stug met inboard gereden. Maar ik ben er klaar mee. Outboard.
Dat. Heb er de laatste paar jaar steeds weer onder gestaan met het ontluchten en was er klaar mee. Outboard dan maar nu alles er toch onderuit ligt. Gaat goed komen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

za nov 14, 2020 20:22

Wat is "isostatisch"? dwz in context van transaxle bediening ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

za nov 14, 2020 20:28

Dat betekent ingewikkeld... Met allerlei draaipunten en heveltjes. De oudere transaxles hadden gewoon een starre stang naar voren. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

zo nov 15, 2020 10:03

Dat betekent ingewikkeld... Met allerlei draaipunten en heveltjes. De oudere transaxles hadden gewoon een starre stang naar voren. :wink:
Toch heeft een of andere Giovanni dat heel mooi bedacht, dat isostatische stelsel. Uiteindelijk eindig je met speling ohne Ende, maar mooi bedacht is het.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

zo nov 15, 2020 11:00

Maar alle onderdelen om speling te elimineren zijn gewoon te koop. (EB spares) Je moet alleen zelf ff nieuw standaard lagertje in de originele evenaar persen. En wanneer helemaal op punt schakelt isostatisch toch wel iets beter. Of je het gedoe waard vind tov het simpele alfetta mechanisme is een ander verhaal.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

zo nov 15, 2020 13:53

Is net zoals in de politiek waar ze met heel veel woorden heel weinig zeggen. :mrgreen:

Soms is lekker simpel toch wel fijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”