Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

vr jul 31, 2020 08:28

Let er op dat je wastegate actuator een 0,5 bar versie is. Dus eentje die bij 0,5bar de wastegate volledig open stuurt.

Dmv boostcontrol functie van het MM en 3wegklepje (meestal van Pierburg) kan je dan de boost inregelen naar een hogere druk (bijv. alles tussen 0,5 tot 1,5bar oid) en afhankelijk van bijv. toerental en gasklepstand.

Soms zitten er standaard 1bar actuators op een turbo en dan kan je dus alleen maar hoger afregelen dan 1bar.

Voor het MM zou ik denk voor EFIgnition 46 gaan. Een net plastic blokje met Bluetooth en alle benodigde functies voor een nette prijs.
Mijn neef heeft het op zijn Merc S280 motor geinstaleerd samen met de zeer nette kabelboom. :thumbs:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

vr jul 31, 2020 08:53

Bijkomend voordeel van een.0,5bar actuator en een standaard MM is dat dit sowieso goed zal werken.

Ik heb met mijn GT2560R op de V6TB in het begin ook op 0,5bar gereden. En dat reed gewoon prima!

Daarna een AFR meter aangesloten en de originele boostcontrol functie weer ingebruik genomen.
Ik kwam toen tot 1,4bar en een boel POWAHH, maar zag dat boven de 5500tpm en vol gas het mengsel armer wordt.
Waarschijnlijk staan de injectoren dan al (bijna) op 100% dutycycle want veel te klein.
Dus ik heb voorlopig een max van 5500tpm terwijl de toerenbegrenzer pas bij 6900 ingrijpt (origineel 6500, maar Squadra chips).
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: turbolader Alfa 75

ma aug 03, 2020 09:48

Bedankt voor de feedback Carloz :thumbs:
Was idd de bedoeling om de wastegate eerder open te laten gaan.
Deze is niet instelbaar? Er moet dus een andere actuator op begrijp ik ?

Waar ik ook nog even naar moeten kijken is hoogte T25-T3 flens, deze zou ca 60 mm zijn.
Hoop dat de boel past zonder de chassis balk (verder) te moeten aanpassen.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

ma aug 03, 2020 10:16

Wastegate actuator kan je niet instellen, afgezien van het stangetje wat soms in lengte veranderd kan worden.

Ze regelen meestal af op 0,5 OF op 1bar. Het beste kan je de 0,5 bar versie hebben, ik verwacht eigenlijk wel dat de GT2554R deze standaard heeft, ff checken.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: turbolader Alfa 75

di aug 04, 2020 07:42

Bedankt voor de feedback Carloz :thumbs:
Was idd de bedoeling om de wastegate eerder open te laten gaan.
Deze is niet instelbaar? Er moet dus een andere actuator op begrijp ik ?

Waar ik ook nog even naar moeten kijken is hoogte T25-T3 flens, deze zou ca 60 mm zijn.
Hoop dat de boel past zonder de chassis balk (verder) te moeten aanpassen.

Met een 2860 heb je geen ruimte voor een verloop flens..
Verloop is ws meer dan 3 cm..
Dus bouwmaat van de gekozen turbo uitzoeken, en nameten..
Met je orginele turbo heb je ook al weinig over, om hem nog te kunnen monteren..

Succes, en ben benieuwd ;-)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: turbolader Alfa 75

wo aug 05, 2020 00:40

Ik heb een waste gate actuator van Turbosmart. Deze is afgesteld op 1 bar. Niet aangestuurd door de ECU (Efignition overigens). De actuators van Turbosmart kan je dmv de interne veren instellen bij welke druk de actuator de waste gate opent. Volledig manueel dus. Werkt heel goed en ook vrijwel precies op 1 bar als ik de logs bekijk van de ECU. Veel goedkoper dan een elektronische boost controller. Past op de stad turbo met wat een kleine aanpassing aan het stangetje. Wel het verloopstukje erbij bestellen wat je op het stangetje schroeft en vastzet op de waste gate.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

wo aug 05, 2020 07:13

Dus nog goedkoper dan €20 voor een Pierburg boostcontrol solenoid? :D Lijkt me sterk.

En de boostcontrol functie zit standaard al op de EFIgnition.

Met elektronische boostcontrol en de 0,5bar actuator heb je de turbodruk geheel onder controle van 0,5 tot zeg 1,5bar dus waarom je voor een vaste druk zou gaan is mij een raadsel.

Je kan dan bijv. de turbodruk afhankelijk maken van gasklepstand en toerental. Een beetje minder boost waar de motor toch al koppel zat heeft en wat meer waar het koppel normaal wat in gaat zakken. Je kan zo met een lager maximaal koppel een hoger max. vermogen halen.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: turbolader Alfa 75

wo aug 05, 2020 19:27

Dus nog goedkoper dan €20 voor een Pierburg boostcontrol solenoid? :D Lijkt me sterk.

En de boostcontrol functie zit standaard al op de EFIgnition.

Met elektronische boostcontrol en de 0,5bar actuator heb je de turbodruk geheel onder controle van 0,5 tot zeg 1,5bar dus waarom je voor een vaste druk zou gaan is mij een raadsel.

Je kan dan bijv. de turbodruk afhankelijk maken van gasklepstand en toerental. Een beetje minder boost waar de motor toch al koppel zat heeft en wat meer waar het koppel normaal wat in gaat zakken. Je kan zo met een lager maximaal koppel een hoger max. vermogen halen.
idd.. met orgineel ventiel of met pierburg gewoon in te stellen met programmeerbare ECU, orgineel wordt dit ook gestuurd :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: turbolader Alfa 75

ma aug 10, 2020 12:04

Bedankt voor de feedback Carloz :thumbs:
Was idd de bedoeling om de wastegate eerder open te laten gaan.
Deze is niet instelbaar? Er moet dus een andere actuator op begrijp ik ?

Waar ik ook nog even naar moeten kijken is hoogte T25-T3 flens, deze zou ca 60 mm zijn.
Hoop dat de boel past zonder de chassis balk (verder) te moeten aanpassen.

Met een 2860 heb je geen ruimte voor een verloop flens..
Verloop is ws meer dan 3 cm..
Dus bouwmaat van de gekozen turbo uitzoeken, en nameten..
Met je orginele turbo heb je ook al weinig over, om hem nog te kunnen monteren..

Succes, en ben benieuwd ;-)

Betreft een 2554 .
Met de huidige originele incl EVO spruitstuk heb ik daar iets meer dan 3,5 cm ruimte.
Echter de T25-T3 flens welke nu wordt aanbevolen is ca 6 cm.

De afstand achterkant flens T3 (originele turbo) tot achterkant turbine is 15 cm.
Ik kan helaas nergens terugvinden welke maatvoering de Garrett 2554 laat zien, ook niet in de specs.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

di aug 11, 2020 15:22

op turbobygarret.com ook niks te vinden?
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: turbolader Alfa 75

wo aug 12, 2020 12:57


Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

wo aug 12, 2020 14:10

Alleen jammer dat de maat van de turbine inlaatflens tot hoogste punt slakkenhuis er niet op staat. En van turbineinlaatflens tot center turbine uitlaat. Best wel een belangrijke maten voor inbouw..
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

wo aug 12, 2020 14:48

Bovenstaande is helaas dezelfde als op the officiele Garrett site te vinden is.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: turbolader Alfa 75

wo aug 12, 2020 22:09

Bedankt voor het meekijken :thumbs:
Deze had ik al gezien en idd, de belangrijkste inbouwmaat staat er helaas niet bij.

Ik ga eens een belletje plegen...

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

do aug 13, 2020 09:15

Toen ik mijn GT2560R kocht voor mijn V6TB wist ik al zeker dat het totaal niet zou passen, dus dat viel niet tegen. :D

Downpipe ging ik sowieso al nieuw maken (van 60 naar 70mm).
Het positioneren van de turbo tov het blok was het lastigste: zo dicht mogelijk bij het blok en de toevoerpijpen hoger dan origineel zodat ze niet meer zo vaak het wegdek zouden toucheren.

En overal RVS hitteschilden: tussen turbo en blok, tussen downpipe en carter tegen hitte-instraling richting koelwater cq motorolie.

Ook heb ik de gietijzeren mormels vervangen voor rvs spruitstukken vd 166TB: veel mooier gevormd en de hitteschilden vd achterste cilinderbank geven veel meer afschrrming. :thumbs:

Natuurlijk andere situatie bij een 75, maar geeft aan wat je allemaal op je hals kan halen... :lol:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Terug naar “Algemene Technische vragen”