Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Tanken met oudere Alfa

zo jun 28, 2020 15:57

Nu 98 ook op veel plaatsten verdwijnt en we veel vaker alleen nog E10 kunnen tanken vraag ik me af, wat tanken jullie eigenlijk?
En dan met name de oudere Alfa, de Giulia's, Suds, Spiders uit de jaren 70/80.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

zo jun 28, 2020 16:24

BP ultimate of Shell V power.
Laatste keer dat ik erop gezocht heb (jaartje geleden?) beide zonder ethanol.
In de praktijk 99% BP ultimate omdat ik zeer regelmatig langs een BP pompstation kom dat ook nog eens niet direct aan doorgaande route ligt, dus iets voordeliger.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Tanken met oudere Alfa

zo jun 28, 2020 16:32

ik moet zeggen dat ik nog niet ben tegengekomen dat er geen pomp met E5 dichtbij is.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Tanken met oudere Alfa

zo jun 28, 2020 18:01

Hier gaat er bp ultimate in de 90. Ook om de spreekwoordelijke hoek te halen hier.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3648
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: Tanken met oudere Alfa

zo jun 28, 2020 20:53

Ik woon 2km v/d grens (Duitsland) En tank daar Super 95 (momenteel €1.20 per liter)
En je hebt daar ook nog Super+ , dat is Super 98
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Tanken met oudere Alfa

zo jun 28, 2020 23:01

Sinds de motor van mijn Sei spontaan de fik in ging ben ik echt bekeerd. Alleen nog maar 98. Als ze het niet hebben rij ik door naar de volgende pomp.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

ma jun 29, 2020 08:39

98 zegt alleen maar iets over RON octaan getal.
Volgens mij is puur de aanduiding 98 geen garantie dat je niet toch benzine met een percentage ethanol tankt?
Wat je wilt is geen ethanol. (en andere onzuiverheden)
Laatste keer dat ik het heb nagezocht was dat bij BP Ultimate en Shell V power het geval.

Gr
DJ

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Tanken met oudere Alfa

ma jun 29, 2020 08:45

BP ultimate of Shell V-power inderdaad.

Bij TanQyou hebben ze nog 100+ waar op de pomp staat dat er geen ethanol in zit. Dit tank ik nu voor de crossmotor aangezien firezone gestopt is met Competition 102.

elmano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 51
Lid geworden op: za okt 26, 2013 12:10

Re: Tanken met oudere Alfa

ma jun 29, 2020 13:33

Ik tank alleen maar 98 en (in Nederland) in principe uitsluitend benzine waar helemaal geen ethanol in zit. Met BP Ultimate en Shell V-Power zit je (vooralsnog*) goed, maar er zijn nog meer stations die ethanolvrije benzine leveren volgens deze website:

https://vanderworp.org/nl/transport-ben ... p_geleverd

Ook brandstoffen zonder ethanol moeten vanuit Europese wetgeving verplicht het E5-label dragen. Er is immers geen "E0" label. In deze tabel wordt "E0" gebruikt om aan te geven dat de benzine vrij is van bio-ethanol. Ik heb een screenshot van deze tabel in mijn telefoon staan zodat ik het altijd even kan checken mocht ik twijfelen en er geen BP of Shell in de buurt zijn. Daarnaast gebruik ik de DirectLease Tankservice app om stations te vinden en actuele prijzen te vergelijken. Je kunt in deze app filteren op E5 zodat je al een voorselectie van stations krijgt. Onmisbare app!

*Oliemaatschappijen zijn niet scheutig met het verstrekken van informatie over de samenstelling van hun benzine. Je zult ze dan ook niet zien adverteren met ethanolvrije benzine, terwijl de autoliefhebber dat graag wil weten. Bij BP en Shell kun je het ergens verstopt op de website wel vinden. Maar dat betekent ook dat het zomaar zou kunnen dat bepaalde leveranciers opeens wel ethanol gaan toevoegen aan hun RON98. In de tabel zie je bijvoorbeeld de opmerking staan bij TinQ en Argos dat ze (anno 2019) weliswaar ethanolvrije benzine leveren maar dit niet garanderen voor de toekomst.

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Tanken met oudere Alfa

ma jun 29, 2020 22:14

Sinds de motor van mijn Sei spontaan de fik in ging ben ik echt bekeerd. Alleen nog maar 98. Als ze het niet hebben rij ik door naar de volgende pomp.
Mag ik vragen waardoor deze spontaan in de fik ging?

Ik tank wat de pot schaft, de (oudere) Alfamotoren zijn vrij laag in compressie en dus prima op 95 te rijden. Hoger octaan geeft geen voordeel.
Ethanol is geen issue als je alle slangen ed vervangen hebt voor materiaal van de afgelopen 10 jaar (en jonger). Alles is tegenwoordig ethanol bestendig.
Misschien dat de modernere motoren er minder goed tegen kunnen, maar dat komt dan door directe benzine injectie. Wat overigens bij 90% van de automerken wel geschikt is voor ethanol.
Wat vaak over het hoofd gezien wordt, en ik lees er hier ook niks over, is de kortere olie-verversingsinterval. Ethanol is een ontvetter en komt in de motorolie, zodoende degradeert de olie sneller en is een 75% of zelfs halvering van de verversingsinterval verstandig. Iets wat men al jaren doet in bv Brazilië waar men al veel langer op ethanol rijdt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken met oudere Alfa

di jun 30, 2020 08:02

Van versnelde vermindering kwaliteit smo agv ontvettende eigenschappen had ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord, of ondertussen weer vergeten. Bedankt. :D
Ook vermelden waard is dat ethanol goed mengt met water (zoals alle alkoholen) en dat is niet handig ivm roest.
Gezien kosten en moeite die er in mijn oudere alfa's zit en aantal km's dat ze maken gaat er gewoon premium benzine in. Ook al hebben ze ondertussen allemaal ethanol bestendige brst slangen. (maar geen idee hoe het met bij acc. pomp membramenen en membraam mech. benzinepomp zit) En ook al verdien je dat met ouderwets motormanagement of carb's niet of minder snel terug met minder verbruik. Maar benzine en benzine (of algemener brst en brst) zit echt veel kwaliteit verschil in , ook binnen de wettelijke minimum specs. Op mijn werk (scheepvaart) al teveel extra onderhoud gezien door brandstof die keurig "on spec" was geanalyseerd. ( En voor de ook scheepvaart ingevoerden, brst reinining installatie en filters waren op keurig in orde :wink: )

Gr
DJ

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Tanken met oudere Alfa

di jun 30, 2020 09:34

Als je één keer gezien hebt hoe carburateurs aangetast worden door brandstof met Ethanol en vocht en dan na een wintertje stil staan in de stalling bijvoorbeeld dan tank je nooit geen Ethanol houdende brandstof meer.
Voor nood gevallen heb ik een fles Ethanol Killer van Miller's bij me.
Het gaat niet zo zeer om het rijden op maar de snelle veroudering in combinatie met de oude typen afdichtingen en messing onderdelen in de carburateurs.
Moderne auto's gebruiken andere materialen en systemen die er tegen bestand zijn.

Dus tank zonder Ethanol en zeker geen goedkoop merk die geen kwaliteit garanderen.

Wie zegt dat de onafhankelijke pomphouders geen goedkope 95 in zijn tank heeft en verkoopt als duurdere 98.
Daar merk je met je standaard carburateur motor toch niets van.

Gr Jan

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Tanken met oudere Alfa

di jun 30, 2020 11:52

Als je één keer gezien hebt hoe carburateurs aangetast worden door brandstof met Ethanol en vocht en dan na een wintertje stil staan in de stalling bijvoorbeeld dan tank je nooit geen Ethanol houdende brandstof meer.
Dat dus. Gevolg was dat bij mijn Sei de vlotter bleef hangen en omdat de carburateurs daar bovenop het blok staan liep vervolgens de hele boel onder. De mazzel was dat de toevoer van de brandstof niet werd afgesloten en deze dusdanig hoog was dat de ontstane brand weer geblust werd. Uiteindelijk bleek de schade nog een soort van mee te vallen met slechts drie weggesmolten carburateurs.

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Tanken met oudere Alfa

di jun 30, 2020 14:00

De mazzel was dat de toevoer van de brandstof niet werd afgesloten en deze dusdanig hoog was dat de ontstane brand weer geblust werd.
Dat is de eerste keer dat ik lees dat je met brandstof een brand kan blussen ;)

Ik denk niet dat je carburateurs en of vlotternaalden door 5 of misschien 10% ethanol vast gaan zitten/openstaan. Ik heb heel wat carburateurs gereviseerd en US gereinigd maar als je dat soort problemen ziet is dat vaak door ouderdom en niet direct relateerbaar aan ethanol.
Ook 20-30 jaar geleden zag je carburateurs van de sloop die vol zaten met roest en rommel.
Ik ben geen voorstander van ethanol maar ben er ook niet bang voor. Wat me wel opvalt is de onbekendheid/onbemindheid. Het is verstandig te kijken naar landen waar het veel gebruikt wordt (ervaringen). Niet alleen je smeerolie veroudert sneller, maar ook je sproeierbezetting zal iets groter/rijker moeten ivm lagere calorische waarde ethanol. Daar hoor je niemand over? Iedereen rijdt dus met het lood uit zijn lagerschalen (ethanol lost lood op!!) en met te arm afgestelde carburateurs (al zal dat nog meevallen omdat Alfa's per definitie te rijk staan).

PS Ik ben echt benieuwd naar hoeveel oldtimers er rondrijden (die niet minimaal jaarlijks een oliewissel krijgen) met het lood van de lagerchalen gespoeld?

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Tanken met oudere Alfa

di jun 30, 2020 15:55

Brandstof brand niet.

Het gas wat ontstaat bij verdamping en vermenging met zuurstof ontsteekt.

Als er geen zuurstof bij komt gebeurt er niets.

Ken je de truc met de brandende lucifer?

Ook ik ben niet bang voor Ethanol maar gebruik het niet in een oudere auto.

Hoef je ook niet met sproeiers en vlotters te knoeien.

Wat een ieder doet moet hij zelf weten.
Maar ik adviseer het niet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”