leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

Motorolie niveau in de 105

ma apr 13, 2020 18:11

Kan iemand mij aangeven hoe hoog de motorolie in de motor zelf staat ?
Ik bedoel tot ongeveer waar , bv pakking carterpan of onderkant achteroliekering krukas etc.

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Motorolie niveau in de 105

di apr 14, 2020 20:55

De hoogte is te bepalen aan de hand van je peilstok, maar dan niet bedoeld zoals je normaal je oliehoogte meet :D :
De peilstok zit onder een hoek van ongeveer 30 graden in het blok.
Neem de lengte van je peilsok, stel L (van aanslag dopje tot het midden tussen MIN en MAX) Vermeningvuldig dit met de cosinus van 30graden (0,866) (geometrie) en je hebt de hoogte van het olieniveau ten opzicht van het einde van je peilstokbuis.
Samengevat: het olieniveau zit 0,866 x L onder de bovenkant van de peilstokbuis.
Voorwaarde is wel dat je de juiste peilstok in je motor hebt zitten. En dan is de vraag, wat moet je met deze info??
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

Re: Motorolie niveau in de 105

wo apr 15, 2020 11:32

Bedankt voor de reactie, ik wil ivm olie lekkage aan de achterkant van het blok (tussen carterpan en afdekplaatje van het bellhouse )
weten of daar ,in rust,olie staat
Gisteren een los carter incl oliepomp gevuld met 6.5 ltr water, niveau komt net boven de schotten van het "vleugel"gedeelte.
Denk niet dat er olie zal staan of de motor moet erg achterover hellen

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Motorolie niveau in de 105

wo apr 15, 2020 14:52

Hoi Jan,

kijk hier eens:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 30#p967620
Achterste krukaskering is toch zo'n lagerkap verhaal met van die sigaretten seals erin?
Daar zitten een hoop afdichtingsvlakken in die kniftig kunnen zijn en kan volgens mij ook wat olie blijven staan.
Afbeelding

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

Re: Motorolie niveau in de 105

wo apr 15, 2020 19:22

Deze doorsnee is mij bekend
Voor de duidelijkheid het gaat om een nieuw opgebouwde motor die nog niet gelopen heeft.
Wel hebben we de kop gevuld met olie en er zal waarschijnlijk olie aan de achterkant naar beneden gelopen zijn.
Vanmiddag het afdekplaatje gedemonteerd en met een inspectielampje aan de achterkant tussen blok en vliegwiel
gekeken.
Hangt aan een kant een oliedruppel aan de halve maan plaat achter op het blok.
Wordt weer sleutelen denk ik !!!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”