Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Inrijden na revisie. Welke olie?

vr jul 19, 2019 23:15

Nu ik bijna klaar ben met het opbouwen van het blok voor mijn 75 TS komt het moment om te kijken of die het ook daadwerkelijk doet.

Ik heb nagenoeg alles intern vervangen.. Krukas, lagers, zuigers, bussen, koprevisie etc..

Wat zijn de ervaringen met eventuele inrij olie?

Gr., Shandro

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

ma jul 22, 2019 10:31

ik zeg inloopolie. Ik gebruik altijd Millers. Nu gaat het bij mij om raceblokken, die lopen we in op de bank met veilge afstelling, dik uur met toenemend toerental, daarna los om de definitieve setting overal te krijgen.
Voor een straatauto zou ik er inloopolie indoen, dan een dag gaan rijden, vrij vlot bij blok op bedrijfstemperatuur toeren gaan opbouwen, 1 of anderhalve tank erdoor jagen, en dan de definitieve olie erin. Al dat voorzichtige gedoe met inrijden over een paar duizend km met voorzichtige toerentallen zorgt er mi niet voor dat wat op elkaar moet inlopen dat ook daadwerkelijk zal gaan doen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

ma jul 22, 2019 10:33

gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

ma jul 22, 2019 11:55

Inloopolie: geen motorenfabrikant ter wereld die inloopolie gebruikt. Koud op de testbank vol gas om t vermogen te controleren en dan inbouwen in een voertuig. Vervolgens krijgt de auto ook nog op z’n donder op een rolling road en verplaatsing op treinen, vrachtwagens etc.. en dan gaat de klant er ook geen inloop procedure mee doen, die gaat gewoon rijden. En dat gaat gewoon goed.

Dus zo kritisch zal het allemaal niet zijn

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

ma jul 22, 2019 13:20

Een oud team-maatje van me nam om precies te zijn één ronde de tijd voor "opwarmen/inrijden" van een nieuwe (race) motor, onder het motto "als 'ie goed is gebouwd, blijft 'ie wel heel", tot afgrijzen van zijn ouweheer/motorbouwer. De motoren bleven heel.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

di jul 23, 2019 20:07

Enige wat in moet lopen zijn de zuigerveren.
Van belang daarbij is vooral wisselende toerentallen en belastingen.
Toerental > gemiddelde zuigersnelheid, dus hoe snel zuigerveer langs de voering gaat.
Belasting> verbrandingsdruk, hoe hard de zuigerveer aan ligt tegen de voering.
Als je dit op straat doet, heel rustig achteraf weggetjes zoeken waar je zonder verkeer te hinderen 2,3,4 4,3,2 achter elkaar kan blijven rijden.
Rustig met toerentallen onder 2500 a 3000 rpm warm rijden. Geen continue toerentallen en belastingen. Als alles goed warm is gas erop. Maar ook weer niet continue. Dus optrekken en beetje laat uitrollen etc etc.
Nu een uurtje zou ik er een punt achter zetten. Verse olie erin, vers filter (afvoeren van slijpsel van zetten zuigerveren op de voering) en klaar.
Speciale inloop olie zou ik me niet zo druk over maken.
Welk merk voeringen/zuigers/zuigerveren heb je? Zoek eens op wat de fabrikant te melden heeft over goed inlopen van de zuigerveren.
Dat lijkt me eerlijk gezegd relevanter dan wat wij te melden hebben. Research afdeling van fabrikant zou het beter moeten weten.
Over het algemeen is inlopen met moderne materialen en toleranties/productie nauwkeurigheid minder kritisch dan voorheen.

Gr
DJ

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

di jul 23, 2019 22:37

Ik heb nog nooit inloopolie gebruikt.

Het is vooral belangrijk dat als je een startpoging doet de motor ook direct loopt EN dat de oliepomp ook echt olie pompt!

Dus alles goed in de olie zetten. Ik pomp ook altijd de olie handmatig door voor de eerste start.
Ligt er een beetje aan wat de mogelijkheden daarvoor zijn: bij een Rover V8 kan je bijvoorbeeld de ontsteking verwijderen en dmv een asje en een boormachine de oliepomp laten draaien. Als hij dan olie pakt is dat niet te missen!

En als hij start gelijk een beetje op toeren warmdraaien varierend tussen de 2000 en 3000 toeren zodat er goed olie aangevoerd wordt.

Langdradige startpogingen zijn trouwens niet zo goed voor nieuwe motoren. Dus wees zeker dat ie snel start!

Verder: bij 500km de olie verversen
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

wo jul 24, 2019 13:38

Wat DJ zegt. Warmdraaien, gas erop maar niet al teveel toeren. Niet te voorzichtig doen maar ook niet als een dolle naar de 6000 toeren janken. Na een uurtje is het dan allang klaar. Wat dan nog niet ingelopen is gaat het ook niet meer doen. Bij gemiddeld 2500rpm heb je dan namelijk al 150.000(!) zuiger bewegingen gehad....

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Inrijden na revisie. Welke olie?

wo jul 24, 2019 21:52

15W40 "van den Action" deed het alleszins goed bij mij.

1 uur rodage op de straat lijkt me wel weinig?

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”