Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

koeling 105 motor

di jun 11, 2019 21:07

Ik ben een 2l motor in mijn juul aan het bouwen. Ik wil de originele radiator er weer in hebben. Nu zijn er 2 manieren om de circulatie van het koelwater te doen:
De oude manier van het 105 blok waarbij het water van onderuit de radiator de waterpomp in stroomt, door het blok, door het inlaatspruitstuk en dan waar naar de radiator. Als de thermostaat dicht is stroom er geen water (of heel weinig). Gaat de thermostaat open dan gaat er water stromen.
Op mijn alfetta zit een spruitstuk met een thermostaathuis met 2 aansluitingen. Vanuit de ene loopt het water naar de bovenzijde van de radiator. Vanuit de andere aansluiting stroom het water direct naar de waterpomp. In deze verbinding zit een T-stuk waarbij er ook water onder uit de radiator de waterpomp in kan. Dus thermostaat dicht, dan stroomt het water direct naar de waterpomp, thermostat open dan door de radiator naar de waterpomp.
Dan is er nog een verschil, het inlaatstuk van de 105 heeft achterop 2 aansluitingen het 116 maar 1. hier moet ik iets meer voor de kachelaansluiting. Ik heb overigens wel een 105 waterpop op mijn blok.
Wie heeft heir ervaring mee en wat is de beste oplossing. De eerste is meer origineel, de 2de lijkt mij een betere opwarming te geven bij koude motor. Is het blok warm, thermostaat vol open, dan maakt t niets uit.
??
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: koeling 105 motor

wo jun 12, 2019 08:52

Op latere 105 series zit ook dat systeem met extra uitgang onder de thermostaat.
Dus zeker monteren lijkt mij.
Wel heb je dan een waterpomp nodig met twee aansluitingen ipv één.
Één kachelslang rechtstreeks op de waterpomp en de andere op het inlaatspruitstuk.

Succes

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: koeling 105 motor

wo jun 12, 2019 22:37

Ik heb ook een waterpomp met 2 grote en 1 kleine aansluiting. Ene aansluiting direct vanaf de thermostaat de andere vanaf de onderzijde van de radiator dus. Mooi. Dan ga ik dat spruitstuk gebruiken.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Terug naar “Algemene Technische vragen”