Ik ben een 2l motor in mijn juul aan het bouwen. Ik wil de originele radiator er weer in hebben. Nu zijn er 2 manieren om de circulatie van het koelwater te doen:
De oude manier van het 105 blok waarbij het water van onderuit de radiator de waterpomp in stroomt, door het blok, door het inlaatspruitstuk en dan waar naar de radiator. Als de thermostaat dicht is stroom er geen water (of heel weinig). Gaat de thermostaat open dan gaat er water stromen.
Op mijn alfetta zit een spruitstuk met een thermostaathuis met 2 aansluitingen. Vanuit de ene loopt het water naar de bovenzijde van de radiator. Vanuit de andere aansluiting stroom het water direct naar de waterpomp. In deze verbinding zit een T-stuk waarbij er ook water onder uit de radiator de waterpomp in kan. Dus thermostaat dicht, dan stroomt het water direct naar de waterpomp, thermostat open dan door de radiator naar de waterpomp.
Dan is er nog een verschil, het inlaatstuk van de 105 heeft achterop 2 aansluitingen het 116 maar 1. hier moet ik iets meer voor de kachelaansluiting. Ik heb overigens wel een 105 waterpop op mijn blok.
Wie heeft heir ervaring mee en wat is de beste oplossing. De eerste is meer origineel, de 2de lijkt mij een betere opwarming te geven bij koude motor. Is het blok warm, thermostaat vol open, dan maakt t niets uit.
??