rbnhmn
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo mar 06, 2019 21:38

Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 11:27

Goedemorgen,

Ik zal me kort even voorstellen. Mijn naam is Robin, 31 jaar oud en ik kom uit Zuid Limburg.

Vorige week heb ik mijn Ford Focus 1.6 MK2 verkocht en een zilveren Alfa 147 1.6 Veloce gekocht.
Het is mijn eerste Alfa. De auto heeft 122.000 km gelopen en is gekocht bij een dealer in de buurt.
Ten opzichte van de Ford heeft de Alfa aanzienlijk minder opties, maar dat neem ik graag voor lief gezien het (mooiere) uiterlijk van deze auto. De auto heeft onlangs een nieuwe distributieriem & spanrollen erop (bij 120.000km). De auto is geïmporteerd uit Duitsland. Alle onderhoudshistorie is aantoonbaar aanwezig en de garage uit Keulen waarbij de auto gekocht is, is bekend.

De auto is dus gekocht bij de dealer. Aanstaande vrijdag worden er door de dealer nog een aantal punten gemaakt, waaronder:

- nieuwe thermostaat
- raammechanisme linksvoor trilt
- ramen achter sluiten niet goed, beide ramen stoppen om de centimeter
- km-stand/dagteller knippert
- knipperlicht naar rechts blijft hangen, slaat niet vanzelf af
- klein puntje wordt gepolijst en bijgelakt
- hendel portier linksachter sluit niet zoals het hoort
- claxon werkt opeens niet meer, dus wordt gemaakt
- nieuwe sigarettenaansteker/12V aansluiting
- nieuwe ruitenwissers voor & achter
- nieuwe mattenset
- rammel aan de onderkant, ijzer geluid

Bovenstaande punten zijn deels op het koopcontract al gezet en deels vanuit de afgelopen week rij-ervaring toegevoegd (Ik had de auto eerder nodig, dus dealer had niet de tijd om alles op te lossen voordat ik auto kwam ophalen. Afspraak gemaakt voor aanstaande vrijdag en krijg dan een leenauto mee). Overigens heel tevreden met de dealer. Het verloopt allemaal erg netjes.

De auto heeft 3 kleine cosmetische schades aan de buitenkant. Aan de grille, achterdeur rechtsen linksachter onder de klep zijn 3 puntjes die ik graag wil laten bijmaken. De kosten hiervoor zijn ongeveer 500 euro volgens de garage. Gezien de kilometerstand van de auto wil ik deze puntjes wel bijmaken. Voor de rest is hij namelijk nog heel strak in de lak en oogt de auto als nieuw. De auto heeft hele toffe 17 inch velgen met blauwe wielklauwen.

Dingen die ik nog wil laten doen aan de auto:

- nieuwe autoradio (1 din omdat ik bekerhouder vaak gebruik)
- nieuwe speakers voren
- ramen achter en achterraam laten tinten (22%)
- lakschades bijmaken

Als er iemand een idee heeft qua goede radio en speakerset, hoor ik het graag!

Van bovenstaande punten die de dealer zal oplossen ben ik het minst gerust op het knipperende licht van de km stand en de niet goed sluitende achterramen. De dealer blijft bij deze 2 punten namelijk voorzichtig en geeft aan dit misschien niet te kunnen oplossen. Het knipperende licht is met name in de avond wel heel vervelend en ik zou dit zelf toch graag willen oplossen. Dealer geeft aan de apparatuur hier niet voor te hebben waarschijnlijk. Heeft hier iemand dit probleem al eens meegemaakt (zowel ramen achter als knipperende km-stand).

Het streven is om de auto zo lang mogelijk zo mooi mogelijk te houden. Ik ben echter nog niet thuis in de Alfa wereld en zou graag wat tips horen van jullie waar onderdelen kunnen worden besteld. Zowel voor het interieur als de buitenkant.

Heeft er iemand van jullie ervaring met het chiptunen van deze motor? (120PK). Ik zie dat er zo'n 10 pk vermogenswinst kan worden behaald. Is dit het waard, denken jullie?

Groetjes!

Robin

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 669
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 11:46

Robin,

Is dat de zilveren 147 die bij Haasdal stond?

ik heb die auto gezien en bereden eerder deze maand, mijn god wat viel die auto mij tegen, buiten de door jou genoemde punten liggen ook de draagarmen voor er compleet uit, misschien inmiddels vervangen?

Alles is natuurlijk op te lossen maar ik maakte me ook het meeste zorgen om de knipperende kilometerteller, nog nooit gezien, nog nooit van gehoord en niemand die me een oplossing kon garanderen.

succes met je auto, verneem graag of het op te lossen is?
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

rbnhmn
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo mar 06, 2019 21:38

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 12:09

Robin,

Is dat de zilveren 147 die bij Haasdal stond?

ik heb die auto gezien en bereden eerder deze maand, mijn god wat viel die auto mij tegen, buiten de door jou genoemde punten liggen ook de draagarmen voor er compleet uit, misschien inmiddels vervangen?

Alles is natuurlijk op te lossen maar ik maakte me ook het meeste zorgen om de knipperende kilometerteller, nog nooit gezien, nog nooit van gehoord en niemand die me een oplossing kon garanderen.

succes met je auto, verneem graag of het op te lossen is?
Thanks voor je reactie! Klopt inderdaad, de auto stond bij Haasdal.
Ik heb in eerste instantie getwijfeld, maar omdat alle punten nog worden nagekeken, dit ook zwart op wit staat, en omdat er nog iets van de prijs af kon, besloten om de auto aan te schaffen.

Tijdens de testrit voelde ik de armen voren nog niet zo heel erg. De eerste 200km daarna dus wel inderdaad. Dit heb ik bij de eigenaar aangegeven en dit zou vrijdag worden meegenomen. Ik zal even een update plaatsen over wat en hoe alles is opgelost!

Gezien je Alfa ervaring (in je handtekening), wat vond je voor de rest van de Alfa zo?

Ik had dus een dag eerder 2 andere Alfa's gereden die voor 3200 euro en 2995 te koop stonden. Beide met veel meer km op de teller. Beide auto's waren van buiten in een twijfelachtige toestand, over de binnenkant nog niet te beginnen. Eentje stond in Enschede en eentje in Nijmegen. Die dag dus behoorlijk wat uren kwijt geweest voor niets. Bij telefonisch contact werd verzekerd dat er haast geen gebruikerssporen waren. Op de foto was er ook echt niets te zien.

Daarom besloten het budget iets te verhogen en toen zag ik deze bij Haasdal staan. Ten opzichte van de andere 2 Alfa's een verademing, vond ik zelf.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 12:37

PB!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 12:53

In zijn algemeenheid: over een autootje van 500 piek , gekocht bij de particulier of "stoep-handelaar'", moet je niet zeuren. Bij een "dealer" mag je per definitie iets meer verwachten. Ik begrijp nooit waarom bedrijven auto's van meer dan 3500 euro (je hebt ten opzichte van die 3200 je budget verhoogd, ik ga ervan uit dat we minimaal over dit bedrag praten ?) met die genoemde gebreken zo aanbieden voor verkoop/proefrijden. Geeft bij mij altijd het idee van "als de koper niks merkt, dan is er ook niks, dus kost het ons niks" houding.

Zoals ik er tegen aan kijk: je verkoopt een auto "zoals 'ie is", met álle mankementen van te voren aangegeven, (kan natuurlijk, als de handelaar geen zin heeft in knutselen/fixen) of je zorgt dat al die trut-probleempjes éérst zijn gefixt. Ik zou zo'n auto per definitie laten staan. Totdat alles is gedaan. En dan proefrijden. En als dat niet kan: volgens mij breek je je nek in dit land over de occasions...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 669
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 13:35

Telefonisch was het contact prettig en correct, bij aankomst bleek driekwart van de door mij vastgestelde gebreken niet vermeld, ben toch maar even gaan rijden omdat ik er toch was, teleurstelling 2 was er na 300 meter.

ik heb me afgemeld en ben weer gegaan, ik zoek rustig verder
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 13:42

....Geeft bij mij altijd het idee van "als de koper niks merkt, dan is er ook niks, dus kost het ons niks" houding.

....
Exact dit dus.

Aan de andere kant: er zijn ook mensen die een apk en 'iets met zo'n riem vervangen' al voldoende vinden, en hoe t ding dan verder rijdt hun werkelijk aan de anus zal oxideren.
Daar gokt zo'n verkopende partij dan een beetje op denk ik, en dan stiekum hopend dat de volgende apk een hoop van die punten aan t licht brengt die hún mogen vervangen/repareren a raison van 'veel'...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

rbnhmn
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo mar 06, 2019 21:38

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 16:23

Telefonisch was het contact prettig en correct, bij aankomst bleek driekwart van de door mij vastgestelde gebreken niet vermeld, ben toch maar even gaan rijden omdat ik er toch was, teleurstelling 2 was er na 300 meter.

ik heb me afgemeld en ben weer gegaan, ik zoek rustig verder
Klopt. Eigenaar belde me op voorhand nog om alle punten te bespreken. Ik was dus op de hoogte van de minpuntjes van de auto. Maar er werd direct ook verteld: maak een proefrit en noteer alle dingen die je opvallen naast deze punten, dan gaan we dat oplossen. Dit gaf me wel een vertrouwd gevoel, evenals de vele positieve reviews van de garage. Vandaar ook dat ik besloten heb de auto aan te schaffen. Aanstaande vrijdag staat dus het onderhoud gepland van de auto. Ik ben benieuwd!

rbnhmn
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo mar 06, 2019 21:38

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 16:26

In zijn algemeenheid: over een autootje van 500 piek , gekocht bij de particulier of "stoep-handelaar'", moet je niet zeuren. Bij een "dealer" mag je per definitie iets meer verwachten. Ik begrijp nooit waarom bedrijven auto's van meer dan 3500 euro (je hebt ten opzichte van die 3200 je budget verhoogd, ik ga ervan uit dat we minimaal over dit bedrag praten ?) met die genoemde gebreken zo aanbieden voor verkoop/proefrijden. Geeft bij mij altijd het idee van "als de koper niks merkt, dan is er ook niks, dus kost het ons niks" houding.

Zoals ik er tegen aan kijk: je verkoopt een auto "zoals 'ie is", met álle mankementen van te voren aangegeven, (kan natuurlijk, als de handelaar geen zin heeft in knutselen/fixen) of je zorgt dat al die trut-probleempjes éérst zijn gefixt. Ik zou zo'n auto per definitie laten staan. Totdat alles is gedaan. En dan proefrijden. En als dat niet kan: volgens mij breek je je nek in dit land over de occasions...
Ik snap je inderdaad. Moet wel zeggen dat de dealer heeft me voor de proefrit gebeld en netjes van alle mankementen op de hoogte gebracht. En dus ook aangegeven: maak een proefrit, en wat je daarbuiten nog opvalt, geef dit aan en we lossen het op. Deze punten zijn dan ook netjes op contract vermeld.

Wat dat betreft is het feit dat ik de auto nu op deze manier rijd ook mijn verantwoordelijkheid, omdat ik deze zo al wilde rijden, want ik had een auto nodig. De afspraak voor de reparaties is direct gemaakt.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 18:21

Volgens mij kan knipperende km. stand ook duiden op een kapotte ECU. Hopelijk is ie dat niet...
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

rbnhmn
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo mar 06, 2019 21:38

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

wo mar 13, 2019 21:04

Volgens mij kan knipperende km. stand ook duiden op een kapotte ECU. Hopelijk is ie dat niet...
Nee dat hoop ik ook niet!

Helaas net wel een punt erbij. Ik ben aan het rijden en krijg plots de melding:

"Water in dieselfilter, storing in voorgloeisysteem"

Vervolgens gaat de melding ook weer weg. Heeft iemand enig idee? Het betreft een benzine en geen diesel. Als ik zoek vind ik vooral diesel auto's met deze melding.

Gebruikersavatar
spider1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 16:45

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

do mar 14, 2019 10:22

Knipperende km stand is probleem in Canbus. Dit kan vanalles zijn. inderdaad ook de ecu.

Melding dieselfilter en voorgloeisysteem is niet voor benzine uitvoering. vreemd dus.
Alfa Romeo Spider Veloce 2.0 1979

rbnhmn
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo mar 06, 2019 21:38

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

do mar 14, 2019 18:22

Haha Murphy’s law hier. Net stukje gaan rijden, krijg 3 storingen:

- storing vdc systeem
- motormanagement storing
- ASR die vanzelf wordt in/uitgeschakeld

Morgen wordt ie gecontroleerd. Ben zeer benieuwd wat er allemaal uitkomt.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

vr mar 15, 2019 13:27

Ik zou hier toch wel een beetje onrustig van worden in jouw situatie.
Het fijne is dat de garage het op wil lossen, daar zal best wat tijd in gaan zitten.

Het eerste dat bij mij naar boven komt is de staat en aansluitingen van de accu.
Meteen van invloed op de signalen die de diverse sensoren afgeven aan de computer.
Daarnaast zijn storingen aan de achterzijde 9 vd 10 keer te wijten aan beschadigde bedrading (maasa?).

Succes en toch alvast veel rijplezier.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

rbnhmn
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo mar 06, 2019 21:38

Re: Alfa 147 1.6 Veloce

vr mar 15, 2019 19:44

Ik zou hier toch wel een beetje onrustig van worden in jouw situatie.
Het fijne is dat de garage het op wil lossen, daar zal best wat tijd in gaan zitten.

Het eerste dat bij mij naar boven komt is de staat en aansluitingen van de accu.
Meteen van invloed op de signalen die de diverse sensoren afgeven aan de computer.
Daarnaast zijn storingen aan de achterzijde 9 vd 10 keer te wijten aan beschadigde bedrading (maasa?).

Succes en toch alvast veel rijplezier.
Ja, fijn is het allerminst. Hij staat nu bij de werkplaats vanaf vanochtend. Heb een leenauto meegekregen voor zolang het duurt. De eigenaar van de zaak toont zich bereid om de problemen op te lossen en eventueel naar een alternatieve oplossing te zoeken als het niet kan worden opgelost. Hij gaf ook aan dat indien de ECU defect zou zijn, de koop ongedaan zou worden gemaakt. Wat dat betreft geen kwaad woord over de service van deze zaak!

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”