Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo feb 10, 2019 15:55

De 166 heeft wat aandacht nodig dus daar ben ik de laatste tijd stapje voor stapje mee bezig.

Nieuwe motorolie. Filter is echt klote om bij te komen, maar het olie aflaten gaat prima. Zeker met dit geavanceerde gereedschapje
Afbeelding

En een hele doos met onderdelen. Multiriem, distributieriem +w-pomp, alle filters, bougies etc
Afbeelding

Ook een motorsteun van een 147 GTA. Een 166 heeft een andere bovenste motorsteun en eentje aan de carroserie. Maar de maat van de bussen zijn hetzelfde als in de GTA steun. Dus de nieuwe steun heb ik de bussen van uitgeperst en in de 166 steunen gezet.
Afbeelding

Zag helaas ook dat de aandrijfashoes RV gescheurd was. Maar gelijk aangepakt
Afbeelding
Gaat niet heel simpel zo'n as er uit, maar de aanhouder wint.

Even in de bankschroef, bleek de andere hoes ook op het einde van zn leven te zijn.
Afbeelding

En wat gevloek later weer een zgan as.
Afbeelding

En als laatste puntje op de i nog een lek knipperlichtje vervangen
Afbeelding

Heb ondertussen ook nokkenas blokkeer tools voor de 3.2 binnen dus de distributieriem kan ook een keer gedaan worden.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo feb 10, 2019 16:55

Lekker bezig.
Waar heb je die 3.2 nokkenas blokkeertooltjes vandaan?

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo feb 10, 2019 21:21

https://gm-tools.eu/2883,engine-timing- ... er-gt.html

Ze zijn van ZUP

http://www.zup.com.pl/produkt/alfa-rome ... or-brazowy

Prijs is om het even waar je ze bestelt. Via Polen zijn 55 euro, maar ook 45 euro verzendkosten (waarom zo duur weet ik niet)

Ik was via GM net geen 100 euro kwijt. BDP tool heb ik zelf gemaakt van een bougie en wat draadeind. Veel betrouwbaarder en makkelijker dan een klokje.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Pechvogel?

zo feb 17, 2019 16:08

Het zit me niet mee met de Alfa's...... Ik doe zo mn best maar ze werken niet mee, en het is nog wel zo'n mooi weer. Dacht dat die italiaanse krengen daar van hielden.

Olie ververst en bougies vervangen van de 75, ik had hem niet gestart hiervoor want hij stond al 2 weken stil dus alle olie in de pan gezakt (inc evt vuil), zonde om dan te starten. Dus; olie en bougies vervangen, even starten en ik ruik een hoop benzine. Dus meteen uitgezet.

Blijkt dat de brandstofpomp van de 75 is gaan lekken op de krimping van de metalen behuizing :| Heb meteen een nieuwe besteld (inc juist brandstoffilter, want die ik had blijkt de verkeerde te zijn).


En de 166 is ook niet helemaal een succes tot nu toe.
Versnellingsbak huilt behoorlijk bij vrij specifieke toerentallen. Daarbuiten niet. Bijv 1800 in de 3. Of 90km/h in de 6. Wordt ook erger volgens mij. Echt irritant, had de olie al vervangen (vol syntheet goede olie) maar baat niks.

En mijn Alfa's hebben tot nu toe al veel gekke dingen gedaan, maar echt stil staan NOOIT. Er kan van alles mis zijn, maar de motor doet het altijd.

Nou niet bij dit ding.

Heb nu al 2x gehad dat ik de sleutel omdraai, en de auto he-le-maal dood is. Start niet, radio werkt niet, lampen werken niet, helemaal niks. Compleet dood. Tellers springen soms eens omhoog en dan weer omlaag. Soms brand er even een controle lampje in het dashboard en dan gaat ie weer weg.
Er zit wel nog enige stroom op want de deurvergrendeling via sleutel werkt en de alarmlichten hoor je het relais van tikken (maar de lampen doen ook niks). Op de een of andere manier na een minuut of 10 dan wil ie wel weer starten.

Ik hoop, ik hoop dat het de sleutel is. Ik zal de andere set sleutels maar gebruiken kijken of dat helpt. Slecht werkende startonderbreker ofzo.

Enige positieve is dat ik net in Duitsland 255 op de teller heb aan kunnen tikken. En volgens mij was de 260 op de teller ook wel gelukt maar ik vond het mooi geweest.


Tja, al met al heb ik geluk dat ik op de fiets naar mijn werk kan. Mijn fiets werkt altijd.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo feb 17, 2019 19:11

Zitten de accupolen goed vast? En de moertjes op de zekeringkast op de accu?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo feb 17, 2019 20:24

Lijken goed vast te zitten. zal ze nog eens natrekken.
Vreemd is ook dat opeens beide afstandsbedieningen niet meer werken. Centrale vergrendeling werkt wel prima via het slot. Er gaat ook geen alarm af, en er komt ook geen 'code' met dat rode sleuteltje in beeld als ik m start.
Er brand wel een rood lampje op mijn sleutel als ik een knop indruk. En de kofferbak knop werkt ook niet. Vrij irritant, moet je of via de sleutel achter logo of via knop in dashboard kastje de klep openmaken.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo feb 17, 2019 23:01

Klinkt wel een beetje als accuklemmen die niet goed vastzitten.
Maar dan zou ik ze niet alleen natrekken, ook eens losmaken en aan de binnenkant kijken of die nog wel goed zijn.
Zelfde soort verschijnselen heb ik met een (toen nog bijna nieuwe) 2011-Giulietta 2.0 JTDm ook meermalen gehad. Ding deed het prima maar dan ook opeens was-ie helemaal dood.
Oorzaak was een accuklem (ik geloof van de plus) die aan de binnenzijde een haarscheurtje had in het metaal en daardoor niet voldoende contact maakte met de accupool. Dan helpt aandraaien ook niet. De accu gaf zoals het hoorde netjes ca. 14 volt maar aan de buitenzijde op de accuklem gemeten was het maar 4-5 volt. Omdat die klem vanwege dat scheurtje niet goed vast zat. En dus deed de auto niks....
Heb je een electra meter met van die dunne pennetjes? Dan kun je dat wel testen. Eerst spanning meten bovenop de accupolen en dan nog eens aan de buitenkant van de accuklemmen. Als daar groot verschil in zit dan heb je bingo en is het simpel op te lossen. Zo ging het tenminste bij mij.
Meten met zulke dunne pennetjes is beter dan zware klemmen van een acculader o.i.d. er op zetten. Want door de kracht van die klemmen wordt de accuklem wel stevig op de pool gedrukt en is er geen probleem meer... Alsof je naar de tandarts gaat en de kiespijn dan opeens weg is.

Succes er mee...

.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo feb 17, 2019 23:25

Ik heb mijn eigen probleem van een tijdje geleden er even bij gezocht, dan zie je wat ik bedoel met moertjes-in-de-zekeringkast-op-de-accu: viewtopic.php?f=7&t=76748&p=936114&hilit=accu#p936114
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

ma feb 18, 2019 09:38

Om ook nog een accu suggestie te doen
Zelf jaren geleden een tijd lopen klooien met m'n trackday 75 met vage EL klachten.
Bleek uiteindelijk de accu intern niet goed, de pool zat niet goed meer vast. Kwam er pas achter toen accu wit begon uit te slaan om de pool agv lekkage....heeft m'n hoop tijd en ergernis gekost.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

ma feb 18, 2019 21:04

Heb alles eens los gemaakt en weer vastgezet bij de accu. Dus de moertjes bovenop en de accupolen zelf. Je kunt er overigens echt super goed bij! Oke niet zo makkelijk als bij een 75, maar voor een accu in de kofferbak en zo'n 'nieuwe' auto echt top.

Afstandsbedieningen werken weer. Maar ik kan alleen niet zeggen of het door het resetten komt of doordat er iets los zat. Ik vond 2 moertjes wel wat makkelijk los komen maar mijn gecalibreerde bovenarm stelt dat dat niet per se voor problemen zou zorgen.

Hopelijk blijft het nu weg? wie weet.
Overigens ook 2 nieuwe Xenon lampen er in gezet. De oude knipperde en lichtopbrengst was vrij slecht. Echt een wereld van verschil! Super zicht nu en geen geknipper. Gelukkig zijn de ballasten nog in orde.
Wel fijn nu 's nachts echt gewoon moderne lampen en ditto zicht.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo apr 28, 2019 14:06

Stiekem weer een tijd geleden sinds de laatste update!
Probleem met niet starten is gelukkig niet meer voorgekomen, zal toch een ietwat los contactje op de accupool zijn geweest.

de 75 heeft overigens een nieuwe benzinepomp en loopt eigenlijk verassend probleemloos.
Remmen was ik niet zo tevreden mee, dus daar is iets aan gedaan.
Afbeelding
Pagid Blauw (RS4-2) met nieuwe schijven. De Pagids waren eigenlijk voor een BMW E21 maar die passen ook hierin.

Dit remt echt heel erg goed! wauw zeg, zo kan een 75 dus ook remmen. Super veel bite, ook koud, en de auto gaat gewoon met de neus naar de grond. hele, hele fijne upgrade.

En de 166 heeft ook nog meer liefde gehad.

Zo was het tijd voor de distributieriem! Ik ben nooit bang om aan iets complex te beginnen, dus ondanks dat ik nog nooit aan een alfa V6 heb gesleuteld toch maar begonnen.

Afbeelding
Als eerste alles wegschroeven!

Afbeelding
En de krukaspoelie moer. Die kleine machine is 280nM (mijn favoriete gereedschap by far) maar die kreeg er geen beweging in. Die grote had ik geleend, die is 1000nm. Daarmee ging de moer zo los. En een dop 41 afgedraaid zodat die in de poelie past.

Afbeelding

En heel de k*tzooi los en alles op tijd gezet.

Top Dead Center heb ik bepaald met een instelbare zuigerstop. Je draait de motor rechtsom totdat de zuiger de stop raakt, maakt een stipje op de poelie, en dan linksom draaien tot je m weer raakt (voorzichtig uiteraard). En het midden tussen die 2 stipjes is PRECIES het echte Bovenste Dode Punt. Want een zuiger staat eventjes op het hoogste punt terwijl de krukas nog draait, dus een klokje of schroevendraaier is niet altijd precies genoeg.

Afbeelding
En toen zat alles weer terug. Inclusief nieuwe multieriemen en rollen/spanners. En een waterpomp met metalen schoepen.
Godzijdank dat de vorige monteur op de inbusboutjes allemaal keramische pasta had gebruikt waardoor alles gewoon loskwam.

Helaas liep ie niet de eerste keer, maar bleek niet de timing te zijn maar een kapotte isolatie van twee kabels naar de bobines.

Voor de zekerheid had ik namelijk wel alles NOG eens losgehaald om de timing te controleren, maar die stond goed. Dus de kabels gerepareerd en toen startte die gelijk en liep ook netjes stationair.

Afbeelding

En hier de twee auto's gebroederlijk



Overigens is die V6 distributie echt heel, heel veel werk. Niet per se moeilijk, zolang je maar het juiste gereedschap hebt. Je kunt dit niet doen zonder een lomp sterke slagmoersleutel, goede poelietrekker, blokkeertools en een zeer goed uitgeruste gereedschapskar.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo apr 28, 2019 16:32

Mooi werk idd. Geeft wel voldoening als je dat voor de eerste keer hebt gedaan. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo apr 28, 2019 18:43

Dead stop methode links en rechtsom om BDP te bepalen werkt prima. Met klokje moet je idd heel goed kijken. Ivm "zweven" zuiger op BDP.

Pagid blauw zijn idd super fijne blokken! Die ervaring heb ik ook.
Wat is pagid partnr van die E21 blokken. Wellicht voordeliger optie is dan het echt pagid nr voor alfa. :wink:

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

za mei 04, 2019 14:26

Pagid U4507

Qua prijs identiek aan CL RC5+ of de Pagid voor Alfa's

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

di jun 11, 2019 11:28

Zucht... remklauw rechts voor begon te lekken, dus even laten reviseren met nieuwe zuigertjes en ontlucht. Ding remt weer als een tiet. Vol vertrouwen aangeboden voor APK. En inderdaad, net als vorig jaar technisch helemaal goed!

Behalve dat het chassisnummer niet leesbaar is.... is ook helemaal klote bij een 75 natuurlijk. Ik ben benieuwd of ik het nog met een fijne korrel opgeschuurd krijg zodat het leesbaar is. En anders zal het dan toch een afspraak bij de RDW worden?

Terug naar “Projecten”