Kurverke
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 15, 2018 13:57
Locatie: Aarschot Belgie

lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

za dec 22, 2018 12:43

Hey ik heb een gerichte vraag voor de lichte tuning van mijn Alfetta sedan 2.0 uit 1983.

De motor is volledig origineel en loopt prima. De gemeten compressie (met gaskleppen 50-75% geopend) met een handwarme motor, varieert van 10.5 tot 11.0 bar. Ik weet dat er verschil is tussen " compressieverhouding" en gemeten "compressiedruk" en dat het verschil tussen de cilinders max 10% mag bedragen, maar zijn dit goede waarden of heeft de motor (zuigers op cilinderkop) dan toch wat slijtage? Compressie meten met een beetje olie op de zuigers heb ik nog niet gedaan, ik wacht eerst eens jullie reacties af.

Ik heb al veel gelezen mbt tuning van de 116 nord motor op jullie forum en heb het boek van Jim Kartalamakis besteld (voor onder de kerstboom) maar heb toch een aantal praktische vragen mbt mijn doel van lichte tuning

Ik weet precies welke motor karakteristiek ik wil, namelijk:
1. Topsnelheid is absoluut niet belangrijk, 190 km is meer dan voldoende
2.Vermogen boven 6500 rpm is eveneens niet van belang
3.Koppel en trekkracht van 2000 rpm tot 6500 rpm is de doelstelling
4. Alertheid, gasrespons is de doelstelling

Zelf was ik aan het denken aan hoge compressie zuigers (of Motronic ) zuigers incl nieuwe bussen? Is dit een goed idee en welke dien ik dan aan te kopen , Motronic of echte HC zuigers (zonder dat cilinderkop aanpassing nodig is). Weet iemand een goed verkoop adres en prijs?
Welke nokkenas dien ik te nemen om dit doel te bereiken, C&B , ander merk en welk profiel? Wederom iemand een idee waar ik deze kan aankopen en aan welke prijs?

In een latere fase (als er weer wat euro'(s zijn gespaard) zal ik waarschijnlijk de gehele koppeling vernieuwen en een lichter vliegwiel laten monteren. Ik realiseer me dat er wat nadelen zijn mbt stationaire motorloop , maar mijn vorige alfa had eveneens een licht vliegwiel en ik vond het heerlijk dat de alfa zo goed op het gas reageerde....

Ik ben oorspronkelijk afkomstig uit Zuid Limburg, Nederland maar woon nu in Belgie (Regio Leuven). Ik ben technisch redelijk onderlegd maar ik zou deze tuning werkzaamheden toch graag aan een ervaren Alfa specialist/liefhebber willen uitbesteden. Hebben jullie adressen voor mij wie dit in de regio Limburg, zuid Brabant (NL) of regio Leuven (Bel) kan doen tegen een schappelijke prijs? Een officiele alfa garage hoeft voor mij niet, facturen enz heeft ook geen prioriteit, officiele garagetarieven zou ik liefst vermijden ivm extreem hoge uurtarieven. Ik realiseer me dat je niet voor een dubbeltje op de 1e rang kunt zitten, maar er zal toch wel iemand zijn die vakmanschap van Alfetta's kan combineren met een acceptabele prijs? Alle ideen zijn welkom

Een goede kerst gewenst

Groet Kurverke

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

za dec 22, 2018 21:02

Eerste tip: If it ain’t broken do not fix it. Als ik het goed lees wil je een klein beetje meer. Het werk aan de motor kan je allereerst beperken door de auto goed af te laten stellen (op de rollenbank). Ik heb een Alfetta 82 gehad en die reed uiteindelijk heerlijk terwijl ik veel snellere spullen gewend ben.
Tweede tip: Good brakes makes you go faster. Kortom, stalen remleidingen, goede remblokken, een dikke voorstabilisator, Bilsteintjes. Allemaal simpele doe het zelf zaken die meer zoden aan de dijk zetten dan een motorrevisie.
Derde tip: Wordt een betere chauffeur. Als je in een Maserati 3.2 biturbo zoek wordt gereden door een Italiaan in een 75 1.6 op de autostrada van Milaan naar Genua zet dat je vanzelf aan het denken.
Vierde tip: Een Nord motor is een Nord motor. Dus je hebt geen Alfetta specialist nodig om er andere nokkenassen in te laten gooien.
Vijfde tip: Resultaat is vaak weinig “bang for your buck”. De een vindt dit en de ander dat. Er is zoveel keus, Motronic zuigers leveren een paar pk meer op. HC zuigers ook iets meer. Echte werk is het bewerken van de cilinderkop in combinatie met de nokkenassen. Compressie omhoog. Maar dan ook maar balanceren. Flink tunen van Nord motor is kostbaar,
Succes ermee.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

za dec 22, 2018 21:56

inlaatkanalen poorten, hete nokkenassen, compressie verhogen met gesmede zuigers, goed spruitstuk, dikke Webers met lange kelken, verlicht vliegwiel, rollenbank sessies om het af te stellen....

Ben je makkelijk 4k verder en ja dan heb je een leuke snelle nord.


Maar volgens mij is de simpelste oplossing om je eindoverbrenging aan te passen. Dan win je acceleratie ten opzichte van topsnelheid.

Kurverke
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 15, 2018 13:57
Locatie: Aarschot Belgie

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

zo dec 23, 2018 12:00

Alfetta heeft al Bilstein en stalen remleiding en stuurt prima. Het is ook niet de bedoeling om te racen (tegen iemand of aan stoplicht, is nix voor mij) Wat ik wel leuk vind is als ik in de Ardennen rij en ik geef gas in 2e, 3e of 4e versnelling dat de auto snel, alert oppakt en ronkt (CSC uitlaat zit er al op).

De eindoverbrenging terug brengen heeft niet mijn voorkeur. Het is inderdaad correct om je af te vragen of je een goed blok moet gaan openen terwijl (behalve lichte tuning) het blok perfect functioneert.

Kan iemand aangeven wat een goede compressiedruk (niet compressieverhouding) is voor een origineel Alfetta blok?

We zullen wel, zien, wordt vervolgd

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

zo dec 23, 2018 12:07

Als ze allemaal vergelijkbaar zijn en de motor loopt netjes en verbruikt niet te veel olie dan zou ik me geen zorgen maken om de compressie

Je zou nog een lektest kunnen doen om te bepalen of de kleppen en zuigerveren netjes afsluiten

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

wo dec 26, 2018 17:33

Begin eens met een set goed geselecteerde nokkenassen. Eventueel aangevuld met een effectieve porting job. Hoeft blok niet uit de auto. Eventueel kop lichtjes vlakken voor wat meer compressie. Simpel houden. Mooi uitlaatspruitstuk erop en inlaatkant aanpakken , wellicht 45 mm carbs met goed gekozen venturimaat en wat aanpassingen voor de flow.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

do dec 27, 2018 09:55

Hey Maurice,

Lekker plannen aan het maken zie ik :thumbs:

ik zou me beperken tot goed gekozen nokkenassen en een rollenbank sessie.
Waarom? Dat is allemaal omkeerbaar en daarmee passend bij de bijzondere kwaliteit van deze alfetta.
Mocht je dat niet belangrijk vinden dan de kop nog vlakken als genoemd door Walter.
Het is zonde geld om zuigers en bussen te vervangen als deze nog goed zijn.

Laat je adviseren mbt de nokken want dat is meer dan alleen meer lift etc.
Overweeg ook een programmeerbare 123 ignition als je toch gaan rollen.
aanrader is dan http://www.onixx.nl/

Bij rollen gaat het niet alleen over afstellen van carbs, maar ook over timing (ontsteking en nokken)

Oja en de airco eruit knikkeren. :mrgreen:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Kurverke
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 15, 2018 13:57
Locatie: Aarschot Belgie

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

do dec 27, 2018 16:53

Hey,

Ik waardeer jullie reacties en informatie. Zelf zie ik wel zeker iets in diverse adviezen (waaronder Joorz Vv, Dirk enz) om het simpel te houden.
Misschien inderdaad het best in 1e instantie te houden bij andere nokkenassen, kop vlakken, timing en evt poorting job

Hoe dan ook, merci voor de info!

Nog een vraag; de Alfetta is inderdaad voorzien van een originele airco, ik realiseer me dat zo'n oud systeem werkt als een "aan & uit systeem" en redelijk veel vermogen vraagt als dit ingeschakeld is

Verlies je ook vermogen als de airco NIET is ingeschakeld (maar wel de riem over de poeli loopt, ten gevolge van extra weerstand, enz) ?
Zo ja , is dit een verwaarloos vermogens verlies of kan dit toch aanzienlijk zijn? Iemand een idee hoeveel pk verlies indien niet ingeschakeld?

Ik heb de intentie de airco weer volledig functioneel te maken zodat ik in een warme zomer toch (incidenteel) wat verkoeling heb als ik ga rijden (samen met het gezin), het gehele systeem spoelen, lektest, bijvullen enz enz zal niet goedkoop zijn, maar als ik onderbouwde info ontvang dat een niet ingeschakelde airco (riem wel op poelie) relatief vermogen kost ga ik dit zeker niet doen, dan maar warm... dan ga ik zien of ik de airco kan omzeilen (zonder alles te demonteren)

een goed 2019 gewenst

En Joorz; de Alfetta valt in niets tegen, bodywork is gewoon zeer goed, de beste die ik gezien heb tijdens mijn speurtocht, maarja daarom heb ik me (op het allerlaatste moment) gemeld om tot een deal te komen.... De nieuwe emblemen zitten al op de naafkapjes, maakt het gewoon af...

Groet Kurverke

alfaromeo2000
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 21, 2013 20:21

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

di jan 01, 2019 15:54

goedendag ik heb een nieuwe alfetta motor liggen in onderdelen.
hc zuigers, bussen, onderblok helemaal gedaan, kop met snelle nokkenassen .
pakkingset lagers kettingen alles nieuw.
alleen nog monteren en inbouwen is dat wat voor je ??
gr paul

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

di jan 01, 2019 19:52

Ik heb recent de airco uit mijn Spider gehaald. De poelie van de aircocompressor loopt echt heel licht/soepel, dus het vermogensverlies zat minimaal zijn. Maar nul is het natuurlijk nooit, omdat de krukaspoelie altijd wel iets extra's in beweging moet brengen.
De voornaamste reden waarom ík het gedaan heb was om de koeling te verbeteren. Nu heeft de Spider natuurlijk een veel kleinere grille/luchthapper, dus komt er al een stuk minder rijwind bij de radiator. Maar mijn auto liep altijd al een beetje aan de warme kant en sinds ik de aircocodensor er uit heb gehaald (die vóór de radiator zit) is dat probleem volledig verdwenen.
Daar kwam bij dat de airco-toko waar ik altijd kon zei dat mijn systeem volledig gereviseerd moet worden als er voorheen altijd het "oude type" (geen idee meer hoe dat heet) koelmiddel in heeft gezeten. Hij sprak dan over compressorrevisie, nieuwe slangen en koppelingen plus spoelen van de condensor. Was in ieder geval niet goedkoop...
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Kurverke
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 15, 2018 13:57
Locatie: Aarschot Belgie

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

do jan 03, 2019 07:45

Ik heb recent de airco uit mijn Spider gehaald. De poelie van de aircocompressor loopt echt heel licht/soepel, dus het vermogensverlies zat minimaal zijn. Maar nul is het natuurlijk nooit, omdat de krukaspoelie altijd wel iets extra's in beweging moet brengen.
De voornaamste reden waarom ík het gedaan heb was om de koeling te verbeteren. Nu heeft de Spider natuurlijk een veel kleinere grille/luchthapper, dus komt er al een stuk minder rijwind bij de radiator. Maar mijn auto liep altijd al een beetje aan de warme kant en sinds ik de aircocodensor er uit heb gehaald (die vóór de radiator zit) is dat probleem volledig verdwenen.
Daar kwam bij dat de airco-toko waar ik altijd kon zei dat mijn systeem volledig gereviseerd moet worden als er voorheen altijd het "oude type" (geen idee meer hoe dat heet) koelmiddel in heeft gezeten. Hij sprak dan over compressorrevisie, nieuwe slangen en koppelingen plus spoelen van de condensor. Was in ieder geval niet goedkoop...
Hey Veloce,

Dank voor de info, nu ik diverse berichtgevingen lees ben ik aan het twijfelen of ik zoveel tijd, geld en moeite moet gaan steken in de totale revisie van de airco. De meeste reacties tav deze oude airco systemen voor alfa's zijn niet positief. Een "aan/uit systeem", "pakt zeer veel vermogen weg indien in gebruik", "alfa slaat soms af bij stationair", "beperkte koeling"enz. Ik vind het gewoon jammer (ivm de originaliteit) om dit originele airco systeem te verwijderen uit deze mooie alfetta, maar als er veel meer nadelen dan moet ik hier gewoon nog eens over na denken

merci voor de input

Groet Maurice

Kurverke
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za dec 15, 2018 13:57
Locatie: Aarschot Belgie

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

do jan 03, 2019 16:07

goedendag ik heb een nieuwe alfetta motor liggen in onderdelen.
hc zuigers, bussen, onderblok helemaal gedaan, kop met snelle nokkenassen .
pakkingset lagers kettingen alles nieuw.
alleen nog monteren en inbouwen is dat wat voor je ??
gr paul
Hallp Paul ik heb je een PB gestuurd
Mvg Kurverke

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: lichte tuning alfetta 2.0 sedan 1983

wo feb 20, 2019 12:55

Oh jah, een oud airco systeem met een (waarschijnlijk R12A vulling) die jaren geleden bij wet verboden is in Europa wegens CFK-gassen.

Een paar jaar geleden voor hetzelfde dilemma gestaan, het komt erop neer dat je met zo'n oud systeem 2 keuzes hebt.
De voorgenoemde volledige revisie, waarbij pomp, pakkingen, condensor en leidingwerk geschikt wordt gemaakt voor moderne vulling, het soort dat door 105% van alle garages bijgevuld en onderhouden kan worden. Code van die vulling ben ik ff kwijt..

Met een vergrootglas het internet op en zoeken naar een bedrijf dat de vervangende vulling heeft waarbij je niet een complete revisie in hoeft, code R437A.

De reden dat je die volledige revisie ingestuurd wordt voordat ze de moderne vulling erin willen stoppen is omdat die revisie anders na een jaar, misschien 2 nodig is omdat die moderne vulling je systeem opgegeten heeft. Bij de R437A vulling kun je het oude systeem handhaven zonder dat het extra snel slijt, of daarmee hetzelfde koelvermogen gehaald wordt als met de oude R12A vulling durf ik je niet te zeggen maar in de 33 werkte het in ieder geval goed genoeg.

Heb het toen laten doen bij airco service mijdrecht, maar heb ook nog een sticker onder de kap van Auto Cool Comfort Den Haag.

Voordat je overgaat op vullen of demonteren is het denk ik wel handig om eerst een lektest te laten doen. Als daaruit blijkt dat er ergens een lek zit kun je er bijna wel vergif op innemen dat je pomp ook overleden is.
In de vulling zit ook een olie die een soort dubbelrol heeft: hulp bij transport en verzamelen van het koelmiddel en de pomp smeren. Bij een leeggelopen systeem draait de pomp zonder smering en ligt ie in no-time in het graf.

Voordeel complete revisie: Elke garage kan er wat mee, dus ook die tenten met spandoeken langs de kant van de weg met aanbiedingen.
Nadeel complete revisie: Kost klauwen met geld

Terug naar “Tuning onderwerpen”