Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 08:21

Ja en nee.. Op pinkstermaandag nog een pittig gevecht gehad met een afgebroken tapeind van één van de carbs. Raadsel hoe/waar/wat/waarom en niet eerder gezien. Moest uitgeboord, want de alu carb-flenzen zitten via de koelwater rail "blind" gemonteerd, die zou er dus af moeten, maar geen reservepakking. De kans dat 'ie sneuvelt bij demontage is zo ongeveer 99,9% .

Ik had ooit eens een grote blauwe doos met van die mooie goudkleurige boren gekocht onder het motto "kan ik 10 jaar vooruit & grijp nóóit meer mis". Nou, ehh... Van het 10 mm weg te boren tapeind ben ik een dikke 3 mm gekomen, toen was het klaar. Boortjes op/deden geen ene &$&$@(0!!& meer. Voorzichtig begonnen/lage toeren, je wilt immers geen graniet maken van zo'n tapeind. "Gegijzeld" tot 12.00, namelijk openingstijd van de bouwmarkt hier op het industrieterrein. Voor 5 tientjes high-tech/vol dadendrang uitziende boortjes gescoord, en met knikkende knieën: METAALSPAANTJES !! Jawel... Binnen twee minuten klaar. Gold overigens ook voor de schroefdraad. Kleiner tapeindje erin, achter een moertje op weten te frommelen en klaar. Juul naar buiten geduwd, startte meteen, na drie minuten zelfs al stationair (jawel..), rustig koelwater naar de 80 graden laten komen, gaan zitten, en... De Juul hing aan het gas als een pitbull aan z'n favoriete postbode-been. Snel reageren, snel oppakken, helemaal top !

So... Snel naar huis voor douchen en op naar de family-pinksteren-diner tafel. 20.30 weer op de zaak, auto op de kar, spullen bij elkaar zoeken, camper laden, tanken, nog wat offerte's gemaakt en om 22.30 naar Assen. Was 00.30 daar. Moe, maar okee, alles onder controle gekregen !

Oh nee, wacht... 06.30 op, Juul van de kar, starten en naar de keuring. Starten ? Nee... Met véél tegenzin. En op drie pitten lopen.. Begonnen met bougie 4, en bingo. Zeiknat, benzine klotste op de zuiger. Na wat gepruts bleek één van de nieuw gemonteerde grotere vlotternaalden ( De Juul liep op eind rechte stuk Zandvoort altijd "droog") haperde. Na demontage vast, met wat gepiel weer los. Gemonteerd, auto starten zonder benzinepomp: prima. Pomp inschakelen: kaka. Drie pitten en róken... Bougie van cyl 4 weer zeikjenat. Helaas helaas helaas niét de tegenwoordigheid van geest gehad de oude naalden mee te nemen. En verder géén 105 piloten aanwezig. En met een hagelnieuwe racemotor rijden die én niet goed loopt én op pot 4 óf te arm óf te rijk loopt ? Mijn mooie Cosworth zuigertje hoeft niét te evolueren in een peper- en zoutstel, en ik ga er maar eens van uit dat vloeibare peut zich niet zo makkelijk laat comprimeren als in dampvorm, zoals het "heurt", dus... race-handdoek in de ring. Terug naar Ria, en me afgemeld bij de toren.

Man man man.. Wat hád ik me verheugd op de strijd met de Weijtens mannen/Jasper/Sieger.

Verder veel gedoe hoor.. De Weijtens-75 moest in de laatste race strijden met alleen het tweede en vierde verzet, Jaspers dieselke ging 3, 4 ronden als een malle en hield er daarna steeds mee op, Jorik's carb-33 verklaarde zich solidair met mijn carb-105, en Pieter's 75 moest gaan trainen met een loodzware accu die in eiltempo uit een camper werd gedemonteerd en met beugel en een stel spanbanden moest vastgezet. En last but not least: Turbo-Marc, die om voor mij werkelijk onbegrijpelijke redenen weer koos voor die stofzuiger in plaats van zin SuperLeggera-75, had een tête-a-tête met een andere stofzuiger en kon een gebroken wiel, geknakte schokdemper, gekreukeld spatbord gaan fixen. Is 'm overigens ook weer gelukt ook, naar verluid echter niet zonder de pitbox in een mini-koeweit te veranderen..

Op naar juni. Ik heb alvast betaald, dus...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 10:05

Ja, ik ben de dag doorgekomen met een camper-accu en een race-accu. Die laatste is toch een stukje sneller :mrgreen:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Wessel
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: do aug 20, 2015 22:46

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 12:19

Assen

Gisteren de race op Assen.
Ik kan niet ontevreden zijn maar we moeten wel aan de bak!

De concurrentie heeft de hele winter flink gesleuteld en ik heb gewoon niks gedaan. Alleen het hoogst noodzakelijke. Ik moet ook een beetje op de centjes letten helaas.
De vorige race in Zandvoort ging fantastisch maar dat waren regenraces. Dus nog niet echt wat van te zeggen hoe het er voor staat.

Nu op Assen was het fantastisch weer.

De kwalificatie dacht ik er maar es meteen voor te gaan.
Dat  dachten  er meer!
Zonder problemen kwalificeerde ik me als eerste in mijn eigen klasse.
Maar de 16v jongens stonden nu toch voor me en dus een 9e startpositie.
Op deze baan heb ik ook vrij weinig gereden dus er zat nog wel veel meer in.

1e race
Ik kwam gewoon heel slecht weg bij de start. De wielen stonden te malen en ik moest met hand en tand verdedigen en proberen weer plaatsen terug te pakken.
Uiteindelijk na de eerste ronden trok ik toch een gaatje op de direkte concurrentie maar de 16v jongens gingen er vandoor.
Daarna ontspon een rondenlang gevecht met Eric in zijn mooie net nieuw opgebouwde gtv6.
In sommige bochten was ik sneller maar dan haalde hij me weer in op power.
Uiteindelijk wist ik hem toch in te halen.
En te finishen.

2e race
Verdorie nu kwam ik nog slechter weg ik verbrandde bijna mn koppeling en schakelde ook nog mis met een hoop gekraak oei oei.
En weer probeerde ik hetzelfde te doen.
Maar ik moest nu ook Pieter mijn direkte concurrent voorlaten.
Uiteindelijk wist ik hem toch te pakken met een gewaagde move.
Naar Eric kon ik ook nog toe rijden en een keertje erlangs maar ik moest hem toch voor laten helaas.
Ondertussen en tussendoor was er ook nog een Alfa 156 ts die mee vocht en die we de eerste race voor moesten laten maar nu eindigde hij toch nog achter ons.

Race 3
Ik startte wat voorzichtiger dus niet heel snel!
Pieter stoof me voorbij en het was me wel duidelijk wat zijn plan was.
Ook nu weer vechten pff in die hitte.
De 156 viel uiteindelijk uit.
En Eric was nu toch wat minder snel.
Pieter ging echter als een speer en op sommige stukken was hij sneller en soms ik.
Ik probeerde aan alle kanten hem voorbij te komen maar het lukte niet meer om hem in te halen want Pieter hield alle gaatjes dicht.
Omdat er wat auto's van de baan schoten en problemen hadden hadden we ook nog met allerhande gele vlag en code 60 situaties te maken.
En de finish kwam voor mij dus te vroeg om nog wat te kunnen.


3 races met heel veel strijd op het scherpst van de snede!
Gelukkig alles weer goed afgelopen!

Hart onder de riem voor Jasper: het zit je niet mee jongen maar als jullie het voor elkaar hebben dan kunnen wij wel inpakken.
Ook Emiel beterschap met de auto!

Tot de volgende keer !

Gebruikersavatar
ErikJ
Member
Member
Berichten: 107
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 19:20
Locatie: Betuwe

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 12:41

Tsja, gassen op Assen is voor mij altijd nostalgie. Als voormalig bewoner van de Drentse hoofdstad had ik, op het toen nog publiek toegankelijke, TT circuit mijn eerste rijles. Zowel auto als motor. Het laatste rondje op de motor met mijn aan kanker bezwijkende opa achterop. Dit schrijvende realiseer ik me dat ik oud(er) wordt :wink:

Dus ja, ik heb iets met Assen. Hier eind 2015 ook m'n licentie gehaald. Dus heb hier ook de meeste rondjes liggen. En dan blijkt ook dat kilometers maken op circuits veel scheelt. De 2 :cry: resterende 75TS-en bestuurd door Pieter en Harold hebben al heel wat meer race jaren achter de rug. Maar hier op Assen worden de verschillen toch kleiner. Ik kwalificeer me zelfs tussen Harold en Pieter.

Race 1 gaat goed van start. En 5 ronden weet ik ook Pieter achter me te houden. Maar een wat overmoedige aanval op de GT eindigt in een spin en had Pieter (en Mik) vrij baan. Bij deze voldaan aan de oproep vaker de grenzen op te zoeken :D

Race 2. wederom goed van start. En vooral bezig geweest de 156 van Mik te verschalken en dat lukte ook. Niet nadat Mik als laatste aanmoediging nog even een steentje op mijn voorruit tetterde. De HPX2 van Carglass gaat dit niet oplossen :wink:

Race 3. Eigenlijk hetzelfde maar was het meer een jacht op de mooie GTV van Eric. Mijn 75TS doet het beter in de bochten maar de Busso wint het. Eric en ik zullen de beelden van het jagende 4-tal voor ons nog even bestuderen ten tijde van de code 60 en Mazda MX-5 cup waardige protest actie aantekenen. Of hebben we achteraf genoeg gelachen ?? :jumping:

Selespeed is tot Sillyspeed geworden. Ik heb Michel 3x ingehaald. Maar als die kist op stoom is...... Emiel en Jasper wederom als pechvogels. En voor al uw elektra vragen. Wendt u tot Pieter ;-)

Mooi weer, goede sfeer. Tot de volgende.
# Eat, sleep, race, repair, repeat.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 14:39

Tsja, Sillyspeed of niet, ik was toch drie van de vier sessies de snelste van mijn klasse!
Op pole gekwalificeerd (4e algemeen) en race 1 en 2 gewonnen. Race 3 3e geworden.
Over het geheel van de dag gelijk aantal punten met Mike, maar die werd toch als eerste uitgeroepen. (terwijl het dus 3-1 in heats voor mij was...) Snelste tijd van de dag voor de 16V Twin Spark cup met 2:10,5.

Starten wilde 3x niet lukken, 2x kon ik wel weer het hele veld weer inhalen.
Race 1 finishte ik 3e algemeen en 1e in de TS cup, zie hier de beelden daarvan:

https://youtu.be/UAjSl3SVwZE

Race 2 een andere starttactiek en dat ging ietsje beter, er kwamen al minder auto's voorbij.
Het verschil met Jan Willem en Mike was iets minder groot, dus ik had meer moeite met het terugpakken van die twee en zo eindigde ik na een zeer spannende race weer voor ze. Helaas geen beelden hiervan, dat hadden spannende momenten geweest om terug te kijken!

Race 3 startte helemaal dramatisch, op de één of andere manier vanuit de tweede versnelling... Daarna raakt ik teveel in verkeer en moest ik uitwijken voor een overstekende Ewald, waardoor ik helemaal de aansluiting miste. Vervolgens zat ik achter Robert die Pieter niet voorbij kwam en stevig verdedigde, waardoor ik de rest helemaal zag weglopen. Als klap op de vuurpijl nog een code 60 waarbij de mannen vooraan helemaal uit het zicht verdwenen... De mannen achter ons klaagden wel dat wij te hard gingen, maar vergeleken degenen voor ons was Pieter aan het treuzelen... Gelukkig zijn er van deze race ook geen beelden, want ik zit nog te balen over het verloop ervan.

Werk aan de winkel dus voor de volgende racedag.

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 15:46

Prachtig racedagje moet ik zeggen. Uitstekend weer en de sfeer was ook prima.
Helaas ontbrak het in de voorbereiding aan tijd om de koppelingsleiding van de 75 te vervangen, waardoor we wederom te kampen hadden met lucht in de leiding.
Auto schakelde daardoor k*t, tijdens de laatste race zelfs maar 2 versnellingen gangbaar, 2 en 4.
Hierdoor kwam Pim tussen de TS-cuppers te rijden en dat leverde een interessant dispuut op.
Pim was de eerste 2 races als tweede gefinished en had nu technische malheur.
Hij ging dus voor een zo goed mogelijke positie in de derde race, schade beperken.
Zoals gezegd kwam hij in het gevecht tussen JW en Mike terecht, waarbij hij zijn positie zoveel mogelijk verdedigde.
Na afloop was JW witheet omdat Pim zich in het gevecht tussen hem en Mike gemengd had.
Hoe zijn de regels in zon geval?
Ik ga er van uit dat we allemaal SI rijden en dat dat prevaleert boven de sub-klassen.
Pim heeft dus terecht geprobeerd om zo hoog mogelijk te eindigen in race 3 door de strijd aan te gaan met JW.
Als hij de TS-cuppers voorbij had gelaten, was zijn 2de positie wellicht in gevaar gekomen.
Of zie ik dat verkeerd?
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 16:16

Tja... In zijn algemeenheid (denk ik/vind ik): als je sneller bent/er langs wilt moet je dat maar proberen. En als je echt sneller bent zal dat ook heus wel lukken. Toch ? Als iemand je blokkeert/snijdt, tig keer van lijn verandert, of instuurt als je er naast zit/aan de binnenkant zit: dakannie natuurlijk. Als het ergens om zou gaan ( iemand rijdt voor het kampioenschap, waar ik op dat moment niks in te zoeken heb), laat ik wel ruimte. Tuurlijk. Maar gewoon voor je overall plek rijden ? Zou ik ook doen.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 16:38

Tsja, Sillyspeed of niet
Hoe schakel jou nou Michel ? Ik zie die zilveren flippers niet bewegen ? Heb je soms een race-versie van de city functie geknutseld ? Of zijn het megasuperübergevoelige veegtouchflipperts ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 16:58

Je ziet het inderdaad bijna niet... de beweging van de flipper is minimaal!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 17:02

Prachtig racedagje moet ik zeggen. Uitstekend weer en de sfeer was ook prima.
Helaas ontbrak het in de voorbereiding aan tijd om de koppelingsleiding van de 75 te vervangen, waardoor we wederom te kampen hadden met lucht in de leiding.
Auto schakelde daardoor k*t, tijdens de laatste race zelfs maar 2 versnellingen gangbaar, 2 en 4.
Hierdoor kwam Pim tussen de TS-cuppers te rijden en dat leverde een interessant dispuut op.
Pim was de eerste 2 races als tweede gefinished en had nu technische malheur.
Hij ging dus voor een zo goed mogelijke positie in de derde race, schade beperken.
Zoals gezegd kwam hij in het gevecht tussen JW en Mike terecht, waarbij hij zijn positie zoveel mogelijk verdedigde.
Na afloop was JW witheet omdat Pim zich in het gevecht tussen hem en Mike gemengd had.
Hoe zijn de regels in zon geval?
Ik ga er van uit dat we allemaal SI rijden en dat dat prevaleert boven de sub-klassen.
Pim heeft dus terecht geprobeerd om zo hoog mogelijk te eindigen in race 3 door de strijd aan te gaan met JW.
Als hij de TS-cuppers voorbij had gelaten, was zijn 2de positie wellicht in gevaar gekomen.
Of zie ik dat verkeerd?

Er zijn geen regels hiervoor, maar ik kan de boosheid wel begrijpen, zeker omdat er een technisch mankement was en Pim hand en tand nodig had om te verdedigen en er door het vele stuivertje wisselen veel oponthoud was. Als ik Pim was en me ervan bewust was dat het geen algemeen bekertje kostte had ik hem laten gaan.

Gebruikersavatar
Wessel
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: do aug 20, 2015 22:46

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 17:29

Ik zou het boek er op na moeten slaan hoe de regels tegenwoordig precies zijn maar er is ook nog zoiets als niet vaker dan 2 maal van positie op de baan veranderen.
En dat geld niet aleen voor de F1 maar eigenlijk ook voor ons kijk naar na.

Ik weet niet hoe het precies gegaan is maar ik denk dat je zeker wel je positie mag verdedigen.

Maar als je links rechts alle kanten op zwalkend een duidelijk sneller iemand blokt dan ben je denk ik niet helemaal goed bezig.

Ik heb het ook niet gezien dus weet niet hoe het ging.

In de Fia regelementen staat daar wel het een en ander over ik zou het even nakijken.

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 18:25

Volgens mij was er zeker geen sprake van blokkeren en zwalken, beide coureurs waren aan elkaar gewaagd, dus wel veel positiewisselingen.
Racen zoals racen bedoelt is dus...
Daardoor kon JW alleen niet in gevecht met Mike en dat frustreerde.
Nu denk ik dat Pim zich van geen kwaad bewust was, wij zijn niet zo bezig met de TS-cup, eerder met het algemeen klassement.
Blijf dus van mening dat Pim terecht zijn positie in het veld verdedigde/probeerde te verbeteren, om algemeen zo hoog mogelijk uit te komen.

(Weet nog dat ik in mn eerst SI race tussen de Volvos verzeild raakte. Dacht, lekker beetje racen met die mannen.
Werd achteraf ook niet zo gewaardeerd :mrgreen: )
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 18:27

Trouwens wel grappig dat je met een 75 met 2 versnellingen vooraan in de TS-cup mee kunt strijden :mrgreen:
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Wessel
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: do aug 20, 2015 22:46

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 19:23

Wel een lastige baan om in te halen trouwens kwam ik ook achter.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Gassen ! Op Assen ! 22 mei ! ZORG DAT JE ER BENT !!

wo mei 23, 2018 20:24

Trouwens wel grappig dat je met een 75 met 2 versnellingen vooraan in de TS-cup mee kunt strijden :mrgreen:
Met een 75 met 60pk meer en 150kg minder lukt dat wel ;-)

Terug naar “Racen - Algemeen”