Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

do okt 12, 2017 09:15

Andermaal dank voor alle input ! Ga er na de laatste SI race (volgende week donderdag) eens goed voor zitten.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

do okt 12, 2017 15:37

Is het misschien je ESP die ongewenst actief wordt op dat voorwiel?
Bandendruk en -slijtage hetzelfde L-R?
Kan je het ESP/tractiecontrole uitzetten bij een 156?

Groeten Gunther
Ja kan uitgeschakeld worden en geeft bij ingrijpen (indien actief uiteraard) altijd melding/lampje.
Edit: ESP heet bij een 156 VDC uiteraard.
Eerste verdachte is een verstopte remslang, ook kan het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder verstopt zijn.
Remslangen gaan op den duur inwendig rotten, je kan dus nog wel olie erdoor persen bij het remmen maar het
terugvloeien zal zeer moeilijk gaan. Door uitzetting bij hete remmen kan hij idd uit zichzelf gaan remmen.
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat er door het lichtjes slepen van een blok er zoveel warmte gegenereerd wordt dat er bij langere tijd rijden vloeistofdruk in de remleiding opbouwt áls er inderdaad een slecht (inwendig blokkerend?) deel in de slang zou zitten...
MAAR waarom is er dan niks te merken bij kortere 'gevraagde' remacties waarbij de vloeistof geforceerd heen getrapt wordt? Die 'blokkerende retour' (want inwendig 'door') zou hier ook zeer zeker merkbaar roet in het eten moeten gooien, remmen zouden zeker slepen na 2 keer remmen.. been there done that op oa een spider4 en een gtv6.

Remklauw demonteren en echt gangbaar maken en wellicht de remslangen preventief vervangend oor een setje teflon/staalomvlochten (tip: copaslip in de glijbussen vd klauw aan de achterzijde bij mijn 20v geeft slepende remmen weet ik inmiddels :!: Beter van dat witte vet nemen dus.)

Benieuwd naar t verdere verloop Emile, suc6!

Grtz,fRank
Laatst gewijzigd door frankalfa op do okt 12, 2017 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

do okt 12, 2017 16:04

Ik zou ook in de hoek van ESP/tractiecontrole/ABS zoeken.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

do okt 12, 2017 18:18

Komt het pedaal ver genoeg terug?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

do okt 12, 2017 19:47

Eenzelfde fenomeen (maar dan met de achterremmen) gehad met een 33. Toen bleek het de hoofdremcilinder te zijn die iets versleten was.
Honen en nieuwe cups was de oplossing.
Probleem is dan dat de remvloeistof niet terugkomt en kan teruglopen, waardoor het zelfstellende mechanisme langzaam voor vastzittende remmen zorgt.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

za okt 14, 2017 22:41

Ik sluit me aan bij, zoals eerder gemeld, een verteerde remslang.

Hier namelijk exact hetzelfde verschijnsel met een 75 TS; ook soms in weken geheel niet en dan na 20 tot 40 minuten rijden binnen 500 meter spontaan progressief remmen tot stilstand en dan muurvast staan. Probleem blijkt hier terug te voeren op de voorremmen, want in geval van de achterremmen zou de 75 heel iets heen en weer bewogen kunnen worden. Van trillen of vreemde geluiden tijdens dit afremmen is hier overigens geen sprake, de 75 remt gewoon steeds iets harder totdat je stilstaat... Wel overigens gloeiendhete remmen.

De laatste keer stonden we stil op de vluchtstrook in een linkerbocht op de afrit van de A2 vanuit Utrecht naar Den Bosch centrum en zijn toen (in opdracht van Rijkswaterstaat, want gevaarlijk punt) 'afgesleept' op een oplegger naar de eerste de beste 'veilige' plaats. :oops:

Aldaar aangekomen het idee opgevat om hulptroepen in te roepen om de 75 op de aanhanger naar huis te vervoeren. En net als twee keer eerder (op ongevaarlijke plekken) na 15 ~ 25 minuten 'afkoelen', niets meer aan de hand en weer gewoon geheel vrij kunnen rollen. Dus toch maar naar huis via binnenwegen, waar je met goed fatsoen willekeurig kan stoppen.

Al voor deze beschreven laatste rit (75 staat nu in stalling, mede om dit remprobleem nu definitief op te lossen) waren de hoofdremcilinder, de vacuümbekrachtiging en de remkrachtverdeler gereviseerd, danwel vervangen. Alle remzuigers en remblokken bewogen/bewegen soepel en ook is de remvloeistof meermaals vervangen.

Onlangs de 75 weer even uit de garage gereden om de motor te laten lopen en alles even te laten bewegen. Wat schetst mijn verbazing; na het kort intrappen van de rem rolde de 75 opnieuw heel zwaar. Toen een ontluchtingsschroef op de rechtervoorklauw iets gelost en de 75 was direct weer gangbaar.

Nieuwe remleidingen (en revisiesetjes voor de remklauwen rondom) liggen al een tijdje klaar, maar ga binnenkort toch eens proberen dit effect op te roepen en dan in plaats van de ontluchtingsschroef op de rechtervoorklauw, de rechtsvoor-remleiding op de remkrachtverdeler te lossen. Als dit het zwaar rollen dan ook direct verhelpt, zit het dus niet in de remleiding tussen remkrachtverdeler en rechtervoorklauw en ben ik het ook even kwijt.

De eerdere uitgevoerde revisies/vervangingen stonden toch al op de to-do-lijst voor deze 75, dus in mijn geval een soort trail and error, maar dan omdat deze onderdelen toch al aan de beurt waren.

Bij dit soort problemen wil ik toch graag de oorzaak weten en niet maar proberen of het na het vervangen van een onderdeel misschien over is. Zeker na het laatste incident zat ik bepaald niet meer echt lekker achter het stuur...



Overigens, ik las ook iets van kopervet voor de remmerij: no-offence maar imho is dat iets van vroeger toen er nog geen keramisch vet bestond...

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

za okt 14, 2017 23:12

Dat kopervet ging volgens mij over de geleide pinnen bij een zwevend zadel klauw, daar moet ATE blauw in niet koper. Op de blokjes kan gerust een hele kleine hoeveelheid kopervet bij de raakvlakken. Maar als alle raakvlakken in de klauw goed schoon zijn en de blokken een plastic anti piep plaatje hebben, is vet überhaupt niet eens nodig

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

zo okt 15, 2017 23:07

Je wilt niet weten hoeveel kracht je met bhv de rembekrachtiger uitoefent op de remmen.
Als het dan uit zichzelf terug moet gaat dat bijna niet, het is de veerkracht die dan nog iets lost.
Als zelfs taaie copaslip de remmen doen blijven hangen! De test met het lossen van de ontluchtingsnippel
wijst dus op een verstopte remslang.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

vr jan 26, 2018 18:06

Geheel in de Italiaanse geest heeft het probleem zich, eigenlijk al weer een x-aantal weken, vanzelf opgelost... Go figure...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”