Gebruikersavatar
GTV6 2.5 FL
Member
Member
Berichten: 122
Lid geworden op: di feb 23, 2016 11:48
Locatie: Tussen de Alfa's

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & 159 SW 1750TBi

zo jul 30, 2017 13:44

Gefeliciteerd met deze prachtige Giulietta. Vind hem mooier dan de oude QV een ook mooier dan de huidige Veloce...
Alfa Romeo, tecnologia vincente. Da sempre.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & 159 SW 1750TBi

zo jul 30, 2017 20:49

Thanks, ben er erg blij mee. En heb precies het zelfde, vind de 2e serie (2014-2015) het mooiste. Onder mijn maximale budget gebleven en een auto met precies de juiste historie en opties. (wilde per sé xenon en erg graag pano dak en kuipstoelen) Dan vind ik een wat hogere km-stand geen ramp, precies zoals dat ook met mijn GTA was. Er stond nog exact een zelfde qua kleur en opties, die had alleen 30K minder gelopen en jaartje jonger. Was 11 mille duurder... De andere auto's die ik in deze prijsklasse had bekeken, waren allen geïmporteerde schadeauto's. Dat was gewoon allemaal bij dealers, vond ik best opvallend.
Ik kan hem woensdag of zaterdag ophalen, al reken ik op dat laatste. Krijgt nog nieuwe distributie met nieuwe waterpomp (1750's hebben slechte wp af fabriek die vast kan lopen), nieuwe remblokken en knopjes op het stuur worden vervangen. Die functioneerden niet. Ook gaan ze proberen om me nog een update van de navi te regelen, zit nu kaart van 2014-2015 in. Maar wat bleek, die is (nog) niet te krijgen... als je nu een nieuwe Giulietta koopt krijg je er de kaart van '14/'15 bij. De dealer had al van meerdere kopers klachten gekregen, maar de importeur en leverancier (Navteq) wijzen naar elkaar.
Grootste vraagteken voor mij is hoe ik kan leven met een automaatbak, ik heb er natuurlijk al vaak mee gereden, maar nog nooit zelf eentje gehad. Het is natuurlijk erg prettig, zo'n TCT is snel en je kunt leuk manueel schakelen, maar is ben benieuwd of ik me over enkele maanden niet gewoon kapot verveel achter het stuur. Mijn doel is althans om hier een jaar of 3 in te blijven rijden en dan voor een Giulia te kijken.

Vandaag nog een paar uurtjes met de Spider bezig geweest om de koelingsproblemen op te lossen. Heb eerst alle koelvloeistof er uit gehaald, want zat de verkeerde in. Alles doorgespoeld en schoongemaakt, het expansievat wat helemaal aangekoekt. Vervolgens de boel afgevuld met water en een flushmiddel toegevoegd. Kwartiertje stationair laten draaien met kachel op max en daarna de boel laten afkoelen. Dan weer alles eruit en kwam best wat zooi uit. Vervolgens nogmaals naspoelen en toen weer afvullen met koelvloeistof. Ook gelijk de thermostaat vervangen, die zat ook nog eens zonder pakking gemonteerd. Ik blijf me verbazen wat een zooitje de garage heeft gemaakt waar deze auto vroeger in onderhoud is geweest, dat was zo'n lokale toko waarmee mijn oom bevriend was. aar volgens mij hebben ze de stagiair er aan laten werken...
Maar ben er net een stukje mee gaan rijden, de tank meteen volgegooid met V-power en flesje injectorcleaner (thanks Frank), en het lijkt er op dat de koelingsproblemen weg zijn. Blijft nu heel mooi op 180gr Fahrenheit staan. Fijn, want komende week is de Spider mijn dagelijkse auto zolang de Giulietta nog niet afgeleverd is.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & 159 SW 1750TBi

za aug 05, 2017 22:29

Issiedan! =D>
Nou, de Giuletta vandaag opgehaald. Om te beginnen zowaar een verrassing, de knopjes op het stuur waren eerder binnen dan verwacht dus hoef niet meer terug om dat te laten fixen. Tot nu toe vooral saaie kilometers gereden, maar heb vanavond eens een stukje gereden van mijn vaste route heuvelland waar ik altijd ga gassen. Dat is toch even anders dan een proefrit waar je de weg niet echt kent en niet de leuke weggetjes weet te vinden. Maar de auto verrast me positief, ik ben nog steeds van mening dat het onderstel een stukje straffer en scherper had gemogen, maar de auto is toch echt wel een vlot ding.
Qua kleur ben ik achteraf superblij met een rode. Ik vind de kleur op foto's niet echt mooi uit de verf komen, maar in het echt is het zo veel mooier. Vooral door dat zwarte glazen dak, donkere wielen en de kleine groen/witte accentjes vind ik het echt mooi. Ook de wielen an sich vind ik in het echt vele malen mooier. Het is dus alleen lastig om de auto echt mooi op de foto te krijgen, hij lijkt er wat bleekjes door. Binnenkort maar eens proberen met wat ander licht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo aug 16, 2017 13:35

Rik,

Mooi apparaat je nieuwe aanwinst! Dus als ik een rode flits bij ons door t Heuvellland zie scheuren weet ik dat jij t bent .. :D
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za dec 16, 2017 22:05

En sinds kort op de wintersloffen...
Ik was vooraf van plan om van mijn 18" 8C-winterwielen de zomerset te maken, maar had 't nog even gelaten voor wat 't was. Nu ze er op zitten kan ik goed vergelijken wat ik mooier vind. Beiden wielen hebben exact de zelfde maten, ook breedte en ET. Vind die hoefijzers duidelijke mooier, maar voor het perfecte zouden ze eigenlijk glanzend moeten zijn, nu zijn ze mat. Ik heb ze een jaar geleden nieuw gekocht en er zit nog geen enkel krasje op, vind het dus zonde om nu veel geld uit te gaan geven om ze alle vier te gaan spuiten.
In het voorjaar wissel ik dus denk ik zomer- en winterbanden om.
Verder nog steeds heel erg tevreden over de auto. Geen messcherpe auto, had van mij zelfs iets directer mogen insturen, maar voor 95% van de kilometers dikke prima. Maatje kleiner na een 159 bevalt me wel voor hoe/waar ik hem gebruik. (vooral stad en zit er moederziel alleen in) TCT is erg prettig en toch best leuk, al mis ik soms een handbak. (maar mijn andere 2 auto's hebben dat gelukkig nog wel) Geluidje idem, sportief gebrom met af en toe wat geplof en gerochel bij gas los, maar het blijft bescheiden. Klinkt echt een stuk beter dan een 1e type QV en voor mij ook wel fijn gezien ik er mijn klanten mee bezoek.

Binnenkort even voor wat kleine dingen (garantie) naar de dealer, zoals adaptieve xenon opnieuw afstellen, trillinkje in aandrijflijn en een licht gepiep bij koude start. Als alles opgelost dan even een afspraak maken bij Squadra of H&S Corse voor wat extra peper naar ongeveer 270pk. Meer ga ik er niet aan doen, want het blijft mijn daily driver die over jaartje of 3 waarschijnlijk toch weer de deur uit gaat voor iets anders.
Kritiekpuntje? Materiaalgebruik en afwerking zijn toch wel duidelijk van een heel ander niveau dan mijn 159 en vind ik niet echt meer passen bij een auto van dit geld. Let wel, als je mijn auto nu nieuw zou kopen met deze opties (heet dan tegenwoordig Giulietta Veloce) kost hij je een whopping 49.000,- :shock: :schrik: Kun je je ook een aardige Giulia voor samenstellen.... :lol:

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za dec 16, 2017 23:56

Dit blijf ik toch hele gave velgen vinden Rik.... al is het alleen al vanwege het schoonmaken al..
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo dec 17, 2017 21:55

Voordeel van die matte wielen is dat je bijna niet ziet dat ze smerig zijn. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

di dec 26, 2017 21:01

Afgelopen zondag nog een overwacht stukje kunnen rijden, hier in het zuiden is op een ochtend natte sneeuw na (3 weken terug) helemaal niks gevallen....zelfs nauwelijks gevroren! Daarna de auto op de assteunen gezet om een begin te maken van de winterklusjes en de boel te inspecteren na de onderstelrevisie van vorige winter. Alles zag er uiteraard nog als nieuw uit en zit nog vast. (jaja!) Alleen het veertje van de handrem was afgebroken. Die is gelukkig simpel en goedkoop te vervangen.
Echter viel me op dat de remvloeistof wederom gezakt was.... In het begin had ik dit ook en toen bleek er een vuiltje in de ontluchtingsnippel van de rechter voorste remklauw te zitten. Maar nu was alles droog op die plek.
Aan de rechter achterzijde zag ik opeens dat daar de boel erg vettig was aan de draagarm en veer. Dat kan alleen maar remvloeistof zijn, zeker omdat de remleiding ook aan die kant van de cardanas loopt. De remslang tussen leiding en T-stuk (op het differentieelhuis) heb ik afgelopen winter vervangen door een rvs omvlochten exemplaar en denk dus dat hij daar ergens lekt. Kon zo gauw niet echt een plek vinden waar veel vloeistof zat, mede omdat in het verleden de bodem eens in de bitumen is gezet en als wat van zichzelf glimt. Dus ook het hele diff, achteras en t-stuk zitten onder de zooi.... :| Vanavond dus maar eens met wat petroleum aan de slag gegaan om de boel schoon te krijgen. Morgen even ontvetten en dan kijken of ik kan achterhalen waar het probleem zit. Maar ik denk dat ik sowieso de slang er even af haal en opnieuw bevestig. Hooguit de voorste aansluiting (vrouwtje) op de remleiding of het koperen T-stuk kunnen anders de boosdoener zijn.

Verdere klusjes
- roestblaasjes achter achterwiel weg laten werken. Werkelijk de enige roest die de auto heeft, maar is afgelopen jaar verergerd. Dus tijd om in te grijpen.
- grote beurt met nieuwe olie en filters
- kachel fixen, kabel afgebroken van de schuifjes voor warm en koud
- bout van versnellingsbaksteun vervangen
- wielnaven voorkant omwisselen (links zit nu rechts en omgekeerd) omdat ik niet op het gelet bij montage vorige winter :lol:
- En wellicht een setje 5,5x15 TZ-wielen met deksels, om het subtiel en period correct te houden. Eventueel kijken om ze dan meteen mattig te laten spuiten, zoals het hoort op deze wielen

Afbeelding


Afbeelding


Blaasjes en roest rechtsachter. Links achter zelfde probleem, maar wel wat minder dan rechts. Gek genoeg enige plek waar roest zit...
Afbeelding

Afbeelding


En zondag
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op wo dec 27, 2017 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo dec 27, 2017 00:01

Oei oei oei, Die roest plekken! Hopelijk valt het mee, maar zou me niks verbazen dat het plaatwerk vervangen moet worden.
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo dec 27, 2017 00:13

burnouts doen zijn killing voor zo'n ding op lange termijn :mrgreen:

Ik ben ook wel benieuwd wat je hier gaat aantreffen...
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo dec 27, 2017 07:03

Roest is flink verergerd Ja, terwijl ik de afgelopen 2 jaar nauwelijks door regen heb gereden.
Voor 7 tientjes heb je een nieuw stuk plaatwerk. Lijkt me denk ik de beste en simpelste oplossing.

http://classicalfa.com/products.php?pro ... 252d-LARGE
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo dec 27, 2017 08:04

Geen twijfel dat je de slechte onderstukken van de schermen het best weg kunt zagen en nieuwe inlassen.
Hier helpt bijwerken helaas niet meer. Als je een goede spuiter hebt die de lakkleur perfect mengt,
dan is spuiten tot de "vouw" al genoeg en hoef je niet de hele kont te doen. Blijft de auto ook authentieker
mee dan wanneer hij half overgespoten wordt.
Heb je trouwens nog modderplaten onder in de achterschermen zitten? Die zou je bij de opknapbeurt
ook weg kunnen laten. Daarachter blijft altijd water en modder zitten, eerder een bron voor roest dan dat
het roest voorkomt. Als de enkele plaat aan de binnenkant in de lak en bodembescherming zit, dan is het
al meer dan goed genoeg.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo dec 27, 2017 09:23

Dat wordt inderdaad zeker laswerk. Niet erg, wel even een klusje omdat je altijd meer tegenkomt. Denk vooraf goed na wat je wil doen; repareren naar "driver" conditie (ja!) of concours (nee; het ding moet wel bruikbaar blijven, ook als het eens een spatje regent).

Bij spuiten zou inderdaad goed te doen moeten zijn op de vouw of onder de bumper, maar ook daar: bedenk vooraf wat je wil. Voor je het weet ben je een complete restauratie aan het doen.

Of niet JC? ;-)


En: hulde voor het gebruik "in de winter". Top!

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo dec 27, 2017 11:02

De roestblaasjes wegwerken is wat meer werk als alleen spuiten.
Zoals Teun al beschreef kun je overwegen om het open te laten aan de binnenzijde als je dit gaat aanpakken. De min of meer gesloten constructie is door condensvorming icm vuil een perfecte situatie om het plaatwerk aan te tasten.
Ik zou overwegen via JC of de Alfachirurg hier op het forum dit 'projectje' een te laten beoordelen. Is niet zo spannend maar wel prettig als het op de juiste manier wordt aangepakt. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

wo dec 27, 2017 21:19

Ik rekende er ook niet op dat het alleen maar even wat bijspuiten was, heb ik ook nergens gezegd. :lol: Nee, dit gaat sowieso serieus laswerk worden, en zoals ik het nu zie ook niet even een plaatje er in zetten. Zodoende dat ik al met de link van het platwerkdeel kwam in mijn vorige post.
Het lijkt er inderdaad op dat het vooral is gekomen door zooi die achter die wielkuip is blijven zitten. Toen ik de auto 10 jaar geleden kocht zat er aan 1 kan een heel klein brobbeltje, dus heeft wel even de tijd gehad om tot dit stadium te komen. De auto is overigens wel een echte rijdersauto. Ik ben er zeker zuinig op, komt niet buiten met pekel, rijdt nauwelijks door de regen, en als het gebeurt dat ik door modder en regen rijdt, zorg ik altijd dat het meteen weer schoon is van onderen. Auto is door de 2 eigenaren voor mij ook altijd zo gebruikt, daarom is het een auto met een hele harde carroserie, met behalve deze plekken nergens roest. (al zie ik een miniscuul rimpeltje op een dorpelnaad), echter zie je ook dat de auto gewoon gebruikt is. Dus geen superstrakke lak, veel swirls, kleine deukjes en krasjes van steenslag aan deuren en onder bumpers etc. De eerste eigenaar heeft de steenslag aan de rand van de motorkap ooit bijgewerkt met een kwast! En dat heb ik zo laten zitten, omdat dit gewoon bij de auto hoort. Dit is gewoon een hele nette auto met precies genoeg patina, maar zeker geen shabby ding.

Ik heb even wat foto;s van onderop gemaakt


Rechtsachter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En links, die er beduidend beter aan toe is
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”