Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Slecht lopen Alfa 33

do okt 06, 2005 16:46

Welicht een eenvoudige tip ooit van de dealer. Maak de accu zo'n 10 minuten los. De computer reset dan en daarmee kan het probleem over zijn. Zeker bij 1.4 ie motoren.

Succes,

Rob

sandertje

za okt 08, 2005 08:53

Bedankt voor de tips to zo ver.

Naar mijn weten is de benzinedruk oke. De pomp werkt goed.
Onsteking is ook goed (zodra ik eenmaal rij, draait het motortje perfect)

vanochtend, in de mist, de auto gestart... wat erg zeg :oops:
Tot 2 keer toe uitvallen omdat hij het toerental niet hoog kon houden.
Stationair staat goed.
Wordt het toerental via de computer geregeld als je start?
Ik denk dat het dan namelijk aan de computer ligt.

Iemand nog tips???

greetz

Sander

16vAlfa33

za okt 08, 2005 15:33

die tip van de accu ga ik ook eens proberen.
mijn type 2 1.7ie loopt ook slecht als ze net aangezet wordt.(ook als ie warm is en perfect loopt en dan uitgezet wordt en een minuut later aangezet wordt.)

heb gisteren de olie(was zwart), oliefilter, bougies, bougiekabels en luchtfilter vervangen.
tis nu wel eens stuk beter, maar tevreden ben ik nog niet.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: Slecht lopen Alfa 33

za okt 08, 2005 18:17

Check es ff je sensor die de temperatuur van je koelwater meet. Als die een verkeerde waarde meet, dan gaat de computer uit van bv een verkeerde situatie. En dan kan het dus zijn dat die erg moeilijk start. Voor het stationair toerental is een apparte regelaar.

Denk niet dat je het in de computer hoeft te zoeken.

Bekijk toch eens je ontsteking. Door de mist, dus vochtigheid, kan het zijn dat wanneer de kabels en aansluitingen niet goed zijn, dat die ook moeite heeft met starten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Stef33
Guru
Guru

zo okt 09, 2005 01:58

Kan inderdaad een vochtprobleem zijn. Kijk alle bougiekabels, de bobinekabel en de verdelerkap eens na. Ik heb op m'n oude 33 ook eens slecht lopen gehad onder de 2000 toeren bij koude motor. Na opwarmen was blijkbaar al het vocht er uit en liep ie weer normaal, probleem was dan wel dat ik dan net de parkeerplaats van mijn werk op reed. De verdelerkap was wat oud en de kapjes van de bougiekabels waren wat los aan daar ging dus vocht in zitten. Gemodder met anti vocht sprays ed. (wat een troep is dat zeg) hielp niets. Een nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabelset losten mijn probleem voorgoed op. Bij montage heb ik toe ook alles in de vaseline gezet zodat de doppen echt luchtdicht vast zaten (plop!).
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gerrelt
Member
Member

zo okt 09, 2005 19:09

Sander heeft een 1.4, deze heeft geen verdeler, en dus ook geen verdelerkap en rotor.
:) Maar bougiekabels zeker nakijken!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo okt 09, 2005 19:11

Er zijn ook injectie boxers met verdeler. Nou weet ik niet of hij dat ook heeft, maar dat ziet die dan vanzelfs wel. :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

sandertje

zo okt 09, 2005 19:46

Bedankt voor de tips dusver.
Ik ga binnenkort de bougiekabels e.d. eens nakijken & invetten.

u hoort van mij.

greetz

Sander

Stef33
Guru
Guru

ma okt 10, 2005 10:15

Sander heeft een 1.4, deze heeft geen verdeler, en dus ook geen verdelerkap en rotor.
:) Maar bougiekabels zeker nakijken!
Oh ja, die heb je ook nog. Heb zelf een '90 1.7IE gehad en die had wel een verdeler. Vochtprobleem had ik overigens op mijn 1.3 carb versie daarvoor (toen 1351cc nog 1.3 heette ;-) )
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

_Pieter_
Guru
Guru

Re: Slecht lopen Alfa 33

ma okt 10, 2005 20:38

Het volgende gebeurt.
Bij een koude start loopt de motor moeilijk (en valt af en toe uit). Als ik lichtjes het gas aanraak, valt de motor in een dip waar hij dan moeilijk uitkomt. Af en toe valt de motor zelfs uit.
Het gebeurt zelfs dat de motor vanzelf uitvalt omdat hij niet op toeren kan komen, remedie is gas geven zodat je ongeveer 1500 toeren maakt voor een periode van 15 seconde waarna de auto zelfstandig kan draaien.
Sander,

Zelf had ik vergelijkbare symptonen met mijn 16v, alleen dan bij een warme motor na flink doorschuren. gas in was dan motor uit, stotteren, weinig trekkracht, etc.

Ik heb via het forum voor een prikkie een gebruikte luchtmassameter gekocht, in 5 minuten verwisseld en het probleem is weg, mijn 33 slaat nu niet meer af en rijdt heerlijk.

Ik had mijn probleem hier ook gepost en kreeg als tip dat de LMM de grootste impact heeft op het mengsel. Gek genoeg was de vervangende LMM vies van binnen, en de kapotte brandschoon. Schoonmaken hoeft niks te helpen bij een LMM, want er zitten meerdere sensoren in, waaronder vervelend gevoelige bimetaaltjes. Ik kon echt het verschil tussen de goede en een slechte LMM niet zien!

Mijn tip is kijken of iemand op het forum nog een 1.4 aan het strippen is, en een bod doen op een LMM van een goed lopende motor.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

sandertje

di okt 11, 2005 12:54

bedankt voor de tip.

Mijn LLM (inc andere sensoren) heb ik recent nog goed schoongemaakt.
Het probleem bij mij is echter dat de motor niet goed stationair loopt als je hem net hebt gestart en dus nog koud is. Na een km'tje rijden, loopt de auto zoals vanouds... mooi rond de 750 - 800 toeren. Eenmaalal warm is opnieuw starten e.d. geen probleem.

bedankt voor tip.

groeten,

Sander

_Pieter_
Guru
Guru

di okt 11, 2005 13:46

bedankt voor de tip.

Mijn LLM (inc andere sensoren) heb ik recent nog goed schoongemaakt.
Het probleem bij mij is echter dat de motor niet goed stationair loopt als je hem net hebt gestart en dus nog koud is. Na een km'tje rijden, loopt de auto zoals vanouds... mooi rond de 750 - 800 toeren. Eenmaalal warm is opnieuw starten e.d. geen probleem.

bedankt voor tip.
Graag gedaan. Als het probleem weg is zodra de motor een beetje warm is (1km rijden), betekent het dat je motor geen rijk mengsel krijgt bij een koude start. Ergens in deze thread las ik dat er een aparte sensor je koelwatertemperatuur meet om vast te stellen of je motor koud is of warm.

Deze zal dan defect zijn. Schoonmaken helpt niets als de sensor echt defect is, dat heb ik van mijn LMM geleerd. Weerstand meten is leuk, maar garandeert niet dat de sensor in bedrijfsituatie zijn werk nog goed doet. Als je deze sensor gewoon vervangt denk ik dat je een heel eind gaat komen. Blijft het probleem, dan is het naar alle waarschijnlijkheid je LMM, die moet je dan ook gewoon vervangen.

Vocht in je bougiekabels lijkt me sterk als het na 1km rijden al voorbij is. Maar vervangen hiervan kost weinig dus kan je altijd overwegen.

Misschien was je hier ook al op uit gekomen, maar ik hoop dat het helpt. Veel succes iig.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

sandertje

za okt 15, 2005 16:07

Hierbij een update'je.

Vandaag de koelwatertemperatuurmetersensordingentje vervangen. De auto liep hierdoor alleen maar slechter. Gelijk de oude weer terug gezet.

Daarnaast heb ik de LLM (die sensor die na je luchtinlaat en voor je gasklep zit) losgetrokken en warempel, de motor liep gelijk veel mooier.
Ik heb geen LLM-box zoals een 1700 die heeft, in de plaats daarvan zit er een sensor
De sensor doorgemeten en hij heeft de juiste hoeveelheid ohm aan.

Binnenkort opzoek naar zo'n nieuwe (oude) sensor en dan nog eens proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Indien je nog tips hebt, hou je niet in ;)

greetz

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 15, 2005 17:13

Heeft een 1.4 ie ook zo'n koudstart extra luchtomloop geval, net als de L-jettronic (1.5 en 1.7 ie)???? Ik zou het daar eens gaan zoeken. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

33nico33
Newbie
Newbie

zo okt 16, 2005 20:09

Let wel op met je ontsteking dat je deze weer goed terug plaats! Een kennis "ook een 33 rijder" had zijn ontsteking niet goed aangesloten waardoor er onverbrande benzine in de uitlaat terrecht kwam en zich in de uitlaat ontbrande en vervolgens oranje/rood werd van de hitte!!!!! :!:

Dit kan nare gevolgen voor de auto hebben. :(

Dus LET GOED OP!!!

Mijn 16v liep ook niet lekker maar na het vervangen van mn Lamba Sonde waren alle problemen over.
Alfa 33 1.7 S 16v QV Rood '92 (gehad) FB-TR-86
Alfa 33 1.7 16v QV Zwart '91 (gehad) ZN-71-LX
Alfa 33 1.7 S 16v QV P4 Zwart '92
Alfa 147 1.6 ts Rood '02 25-JN-DR
Alfa 164 3.0 V6 24v '93 (gehad) GP-GR-99
Alfa 164 3.0 V6 24v Q4 Rood '94 JS-HD-45

Terug naar “Algemene Technische vragen”