Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 19:12

Medeleden,

Is er al ervaring met de situatie die ontstaat als je de oldtimerbelasting te laat betaald.
Je krijgt dan een 2e factuur met wijziging (dit gaat dus automatisch) en betaald gewoon weer de volle 100%

Tuurlijk kan je zeggen stom, had je maar moeten betalen....echter zijn er ervaringen om dit terug te kunnen draaien?


Is er op grotere schaal wellicht al iets ondernomen om dit aan te pakken? Lijkt mij dat je ook iet automatisch geschorst wordt als je niet op straat rijdt...

Alvast bedankt voor de reacties!
zonder Alfa geen Ferrari!

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 20:53

Ik snap het niet helemaal, maar als ik het goed begrijp is je vraag of je de boete voor het te laat betalen terug kan draaien?

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de nieuwe oldtimerbelastingregelingen. Wat bedoel je precies met automatisch schorsen?

misschien kan je hier iets mee:

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/oldtimer-schorsen" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 21:11

Hey Alfasud,

Het schorsen is als voorbeeld bedoeld. Als je niet op tijd betaald, ziet de belastingsdienst het dat je je auto uit de overgangsregeling haalt en betaal je de volle mep (zonder betalingsherinnering...)

Valt me op dat er relatief weinig over geschreven is, alleen dat de belastingdienst je bezwaar hoogstwaarschijnlijk naast zich neer legt.
zonder Alfa geen Ferrari!

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 21:17

ik had vorige week ook zoiets bij de hand. De schorsing van mijn Sprintje verliep op 27 december, even vergeten te verlengen en de 29e al de nieuwe kentekencreditcard in de bus. De dag erna gelijk opnieuw geschorst natuurlijk.
Een paar dagen later ook twee blauwe enveloppen (ja, ze zijn er toch nog) met acceptgiro's van 82 euro per stuk. Eén voor 2015, en alvast ook maar een voor 2016....weliswaar volgens de oldtimerregeling, dus één kwartaal.
Geen paniek, ik verwachtte een paar dagen later de correctie vanwege de nieuwe schorsing te zullen krijgen. Twee weken later nog niets, dus maar even gebeld met de belastingdienst. Gelukkig geen pennelikker aan de lijn, en hij zocht het gelijk even op. Correcties worden blijkbaar niet meer verstuurd, en aangezien het maar 3 dagen was, kon ik beide acceptgiro's doorscheuren.
Hij vertelde me echter dat hierdoor de oldtimerregeling voor nu wel vervalt, en dat ik een nieuwe vrijstelling zelf aan moet vragen op het moment dat ik weer met de auto zou gaan rijden.
Het lijkt me dat bij jou iets soortgelijks aan de hand is. Een telefoontje naar de belastingdienst, en je weet meer!

Succes, Paul
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 22:36

Interessant. Ik was de verlenging van de schorsing van de Spider vergeten en inderdaad; ook een acceptgiro, meer dan 100 euro. Ik heb direct de Spider weer geschorst maar las dat er geen teruggave van belasting zal zijn.

Toch maar even bellen, meer dan 100 euro is veel belasting voor een paar daagjes.....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 22:49

Eenmaal gekozen en betaald voor de overgangsregeling, zal er nooit sprake zijn van teruggave MRB, al zou je de auto verkopen of schorsen, maakt niets uit.
Serge: Ik weet echter niet of jouw Spider gebruikt maakt(e) van de overgangsregeling en of je na schorsing dan weer automatisch gebruikt maakt van de overgangsreging. Als dat wel zo is, zou dat zeker op de acceptgiro (althans bijbehorende brief) hebben gestaan! Zo niet, dan betreft het gewoon een kwartaaltermijn, maar krijg jee dus ook gewoon restitutie na (opnieuw) schorsen.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Willem146_1.4TS
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: do dec 30, 2004 20:09
Locatie: Leiden

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 23:10

Ik deed al mee met de regeling en had in 2014...uiterlijk 29 dec 2014 moeten betalen...het kwarttarief voor 2015..ja te laat/vergeten, 14 januari 2015 gewoon overgemaakt...eigenlijk het hele jaar rekening gehouden met een blauwe enveloppe.....NIKS....ja de nieuwe voor 2016 in de bus...uiterlijk 29 dec 2015 overmaken...DAT dus wel op tijd gedaan..
Fiat 127 Brazil '86 1300

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

wo jan 27, 2016 23:14

Volgens mij moet je bij het vergeten van betalen voor 2016, gewoon een jaar volle belasting betalen. Je hebt de kans gehad in november 2015.

Het enige wat je zou kunnen doen is de auto overschrijven op, bijvoorbeeld, de naam van je partner en dan alsnog de kwarttarief-regeling aanvragen.

Er is inderdaad nooit teruggave van de kwarttariefbetaling.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

do jan 28, 2016 17:06

Tot nu toe alleen:
Ik deed al mee met de regeling en had in 2014...uiterlijk 29 dec 2014 moeten betalen...het kwarttarief voor 2015..ja te laat/vergeten, 14 januari 2015 gewoon overgemaakt...eigenlijk het hele jaar rekening gehouden met een blauwe enveloppe.....NIKS....ja de nieuwe voor 2016 in de bus...uiterlijk 29 dec 2015 overmaken...DAT dus wel op tijd gedaan..
is iig de moeite van het proberen waard.

Het is eigenlijk wel van de zotte dat dit niet net als gewone wegenbelasting wordt afgeschreven per bv 1/1.
Maar er zitten zoals bekend nog wel meer eigenaardigheden aan deze overgangsregeling (niet op de weg mogen komen, maar wel verplicht verzekerd en APK)
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
joost
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 13:29
Locatie: ede city

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

ma feb 01, 2016 13:00

Ik was idd ook vergeten mijn oldtimerregeling optyd te voldoen en hoppa, zonder pardon een acceptgiro voor november tot februari te betalen....
maar even gebeld maar nee speciale regeling dus geen herrineringen oid....

Betalen dus voor de volle mep en meteen weer de regeling aangevraagd voor 2017...
Beetje zuur...
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

ma feb 01, 2016 14:22

Ik was idd ook vergeten mijn oldtimerregeling optyd te voldoen en hoppa, zonder pardon een acceptgiro voor november tot februari te betalen....
maar even gebeld maar nee speciale regeling dus geen herrineringen oid....

Betalen dus voor de volle mep en meteen weer de regeling aangevraagd voor 2017...
Beetje zuur...
Als je Alfa in 2015 in de overgangsregeling zit en in 2016 niet meer.... dan hoef je toch niet te betalen voor november/december 2015?

De regeling is een JAAR regeling, waarbij je niet mag rijden in de maanden jan, feb en dec van het betreffende jaar. Je kunt dus nooit een acceptgiro krijgen voor afgelopen nov/dec.... of mis ik iets?
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
joost
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 13:29
Locatie: ede city

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

ma feb 01, 2016 17:45

Ja beetje vreemd maar als je niet betaald gaan ze er vanuit dat je de auto uit de overgangsregeling wilt halen en moet je het volle tarief betalen, dus ook voor het eerste kwartaal. .
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

ma feb 01, 2016 18:30

Ja beetje vreemd maar als je niet betaald gaan ze er vanuit dat je de auto uit de overgangsregeling wilt halen en moet je het volle tarief betalen, dus ook voor het eerste kwartaal. .
Lijkt me logisch, want je mag dan gewoon de weg op per 1/1/2016.

De overgangsregeling is een jaarregeling die dus zegt dat je de maanden jan/feb/dec niet op de weg mag en de andere maanden in het jaar wel. Als je het jaar erna niet meedoet....moet je gewoon per 1/1 van dat jaar MRB betalen
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

do feb 04, 2016 20:11

Nog even update:

Gebeld met belasting.
Aardige man overigens, maar als je vriendelijk blijft bereik je soms meer....
Dat er geen betalingsherrinnering komt vindt de belasting ook niet kloppen en daar zijn ze intern mee bezig :?
echter de regel is keihard, niet op tijd betaald, hele jaar de volle mep betalen.

Wat mij bevreemd is dat ik nergens een automobielvereniging vindt die dit uitzoekt, en hier wellicht een oplossing voor kan vinden. Er zullen wel meer gebruikers zijn die dit overkomt.
zonder Alfa geen Ferrari!

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Te laat betalen oldtimerbelasting

do feb 04, 2016 23:47

Houdt http://www.vrijstellingoldtimer.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; zich niet met dat aspect bezig?

Zou er iig een bezwaarschriftje aan wagen, inderdaad met de motivatie dat er totaal geen herinnering aan vooraf gaat en dat een foutje zo wel erg hard wordt afgestraft.

Of je verlies voor de afgelopen iets meer dan een maand MRB + 1 of 2x overschrijfkosten nemen en de tip van Jens gebruiken.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Het Forum Café”