*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 21:27

Jip, ligt al afgeprint in de wagen.

Maar kan je je punt even verduidelijken aub, want ik zie het verband tussen verzekeringsfraude (chiptunen) en mijn remmen niet zo goed. Tenzij je het enkel hebt over niet voldoen aan COC, dan volg ik je.

Trouwens, ik denk dat ik voor het geval chiptunen een heel ander antwoord zou hebben gekregen ;).
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

wo jan 06, 2016 15:05

Dag thomas,

Ik heb stage gelopen bij een gerechtsexpert en een schade-expert, half mijn familie zit in de verzekeringen en zelf moet ik beroepshalve bijna dagelijks naar de keuring.
Naar ongevallen en verzekering toe moet je je geen zorgen maken. Die mannen zoeken in de eerste plaats naar de menselijke fouten (snelheid, stuurfout, gsm aan het stuur, voorrang, rood licht etc...) om iemand aansprakelijk te stellen.
Pas als ze echt héél bizarre toestanden met zwaar gewonden of doden hebben kijken ze wat dichter naar het voertuig. In de eerste plaats het keuringsbewijs. En verder dan de staat van de banden wordt dan ook niet meer gekeken.
Ik zeg niet dat als je rondrijdt met een marginaal opgezette johnybak (afgeslepen veren om te verlagen, geschilderde remklauwen, stickers die 3/4 van je ramen bedekken, fluo lichtjes overal rond dat ze dan al eens de vraag zouden stellen als dat keuringsbewijs wel in die toestand van het voertuig is behaald.
Ziet je voertuig er dus strak en gezond uit moet je niets vrezen.

Zelfde voor de keuring. Kleurtjes trekken die mannen hun aandacht als vliegen op een... Ze zijn oooo zo trots als ze iets kunnen aanwijzen.
Sleept je wagen niet met z'n buik over de grond bij het binnenrijden. Zitten de wielen niet in de kassen. Zitten er geen geperforeerde remschijven op met plastic brembo-klauw-covers, enorme uitlaten, spoilers en andere rommel dan gaat er niet direct een belletje rinkelen.
Zorg ervoor dat het er standaard uitziet met goede originele materialen (ook voor jezelf) en de kans is miniem dat ze erover vallen. Ook geen stalen remleidingen monteren, daar zijn ze ook allergisch aan (zelfde met geperforeerde schijven, zeer weinig merken hebben die standaard).

Ik ben ook jaren geweest met grotere geventileerde V6 schijven en grotere remklauwen op mijn 156 1.9jtd 105 pk (had standaard van die platte pannekoekjesschijven die licht gaven als ik thuiskwam :wink: ). Allemaal standaard 156 materiaal en geen mens die zich vragen stelde.

Oja, rijdt er eerst wat mee of verander de remmen na de keuring. Nieuwe blinkende dingen trekken ook hun aandacht.

Succes, en laat weten hoe het gegaan is!

Paul

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

wo jan 06, 2016 16:40

Paul, bedankt. Dit is één van de meest zinvolle zaken die ik de afgelopen jaren op het internet heb kunnen terugvinden over tuning en verzekering / keuring. :thumbs: :thumbs: :thumbs:
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

wo jan 06, 2016 21:27

Met evenredigheidsbeginsel bedoelde ik als de verzekering achteraf bepaalt dat u risico maar voor bijvoorbeeld de helft is ingeschat door onbewust niet meedelen van informatie of foute info. Dan zal hij ook maar de helft van de schade uitbetalen ook als is er geen verband met "tuning".

van de website van assuralia http://www.assuralia.be/index.php?id=25 ... _news]=973
"Ook wijzigingen die zich voordoen in de loop van het contract dienen onverwijld te worden medegedeeld. Men bedoelt hier de omstandigheden die een noemenswaardige en duurzame verhoging of vermindering van het risico met zich meebrengen zoals een vervanging van voertuig, een wijziging van de gebruikelijke bestuurder, een wijziging aangebracht aan het verzekerde voertuig (tuning), een wijziging in het gebruik van het voertuig, …"

Wat er in 99% van de gevallen wordt toegepast daar heb ik geen ervaring mee.

Ambetante van de keuring is dat het jaarlijks terugkomt en net wanneer het ongelegen komt valt er misschien toch iemand over. Maar intussen weet je hoe die kans te verkleinen

ps: google staat er vol van websites van verzekeraars, makelaars, overheid, chiptunebedrijven zelf, advocaten telkens helaas de zelfde conclusie.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

wo jan 06, 2016 21:56

Ik heb gemeld wat er aan mijn voertuig is gewijzigd en alles staat in een mail, hun antwoord incluis. Lijkt me sterk dat ze zullen zeuren.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

do jan 07, 2016 17:33

Vraag uit nieuwsgierigheid ook eens na wat een verzekeraar doet als je komt met het bericht dat hij gechipt is.
Geen mens in België die dan weet wat gezegd (behalve 'het mag niet') want het vermogen op je papier klopt niet meer. In Brussel wordt je na
26x doorverbonden te zijn waarschijnlijk het land uitgewezen met 'je moeilijke vraag'. Als het erg ver gaat maken ze er een dossier aan vast wat NOOIT goed komt, met wat geluk wordt dat gekoppeld aan je chassisnummer. Als je dan nog je auto wilt verkopen gaat in ieder keuringsstation een sirene loeien en worden alle schermen rood wegens een 'abnormaliteit' aan je auto die nooit meer uit het systeem te wissen is om de ze het niet KUNNEN regelen.

Dus hou het gewoon redelijk, doet het met goed standaard materiaal wat niet opvalt en niemand zal je wat zeggen.

Daarvan ben ik wel jaloers op Nederland en Duitsland bv. Daar kan je dat wel netjes geregeld krijgen mits correct materiaal en correcte uitvoering.

Maar we leven in ons 'grijze zone' Belgenland hè. Dus zorg dat alles er wat 'grijs' uitziet en komt wel goed ;-)
Aan je uitleg te lezen twijfel ik er niet aan dat je capabel bent dat tot een goed einde zal brengen!

Veel sleutelplezier in ieder geval! Pokerface in de keuring en grijnzend je groene kaart in ontvangst nemen 8)

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

do jan 07, 2016 19:08

Italman, moet binnenkort even langs bij de verzekering, zal dan de vraag eens stellen.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

do jan 14, 2016 13:36

Thomas ,
ik zie nu pas je vraag hier op het forum.
Ik kan je een tel.nr geven van een persoon (als het om een alfa gaat ) die je op die vragen een antwoord kan geven .
indien het bv om org. 156 gta schijven en klauwen gaat op een 156 jtd , hij kan je een off. papiertje maken dat deze remmen zijn goed gekeurd door Alfa België .
Hij doet alle homologaties voor de fiat groep in België (is wel franstalig) .
Billy.
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

do jan 14, 2016 17:45

Het valt ook minder op als er Alfa Romeo op de klauwen staat ipv brembo . En rode vallen meer op dan zwarte bvb. . Geperforeerde schijven of met inkepingen en al helemaal met ergal bells vallen veel meer op ... Een setje gewone vlakke schijven om naar de keuring te rijden is handig, nadien kan de ergal bell slotted etc. er weer mooi op :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Terug naar “Het Forum Café”