*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 16:17

Hallo allen

In Nederland doen ze voor zover ik weet niet moeilijk tijdens de APK wat remklauwen ed betreft, maar hoe loopt dat in België?

GOCA zegt dat niet-originele remklauwen niet mogen, maar alleen de term 'niet-origineel' laat veel ruimte voor interpretatie.

vb: 156GTA brembo's op een 1.9JTD (de klauw is origineel alfa, maar niet origineel 1.9JTD)

Dus, wie heeft er ervaring met brembo's en de Belgische keuring?

Een tweede vraag, hoe zit het met verzekering?

Situatie 1: Brembo is goed voor keuring, daarna ongeval, wat dan?
Situatie 2: Keuring met originele klauwen, daarna ombouwen, daarna ongeval?

Bedankt

Thomas
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 18:47

Ik heb paar jaar naar de keuring geweest met 305 brembo mito klauwen zonder probleem.

Op de GT wou ik 330mm, dit is door de zelfde bracket te combineren met 159 klauwen mogelijk. Daar moet dan wel spacer tussen worden geplaatst, daar deden ze moeilijk over.

156 GTA klauwen kan ook maar dit past niet zomaar.
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 18:50

Even nieuwsgierig als niet-Belg: hoe zien ze of iets origineel is of niet? Heeft elke keurmeester een soort van encyclopedie in zijn hoofd zitten van alle automerken en -types en wat voor onderdelen daar precies op horen te zitten, of vinden ze het al gauw goed als er 'Alfa Romeo' op staat (wat dan zou verklaren dat ze wel over een spacer vallen).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 19:01

Als het iets wat origineel lijkt is er geen probleem.

Over kleurtjes vallen ze vooral. Bij mij was het herkeuring en ook keuring voor de verlaging. Daar stonden ze met 3 onder mijn wagen te kijken wat allemaal niet origineel leek! rode stabis, iets voor de racerij.... Spacertje tussen de klauw en bracket, dachten dat klauwen wel origineel was maar dat ik grotere schijven geplaatst had.

Herkeurd op origineel onderstel, eibach stabi zwart gespoten en de remmen terug origineel gezet en de dag erna weer omgebouwd :?
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 19:44

Even nieuwsgierig als niet-Belg: hoe zien ze of iets origineel is of niet? Heeft elke keurmeester een soort van encyclopedie in zijn hoofd zitten van alle automerken en -types en wat voor onderdelen daar precies op horen te zitten, of vinden ze het al gauw goed als er 'Alfa Romeo' op staat (wat dan zou verklaren dat ze wel over een spacer vallen).
De wetgeving is in België onduidelijk, (nodeloos) complex en dubbelzinning.

Bij wat rondstruinen op het internet (ook fora van andere merken) lees je dat sommigen worden afgekeurd en anderen met identiek dezelfde setup worden goedgekeurd. En kleurtjes, daar lijken ze inderdaad over te vallen...
Als het iets wat origineel lijkt is er geen probleem.

Over kleurtjes vallen ze vooral. Bij mij was het herkeuring en ook keuring voor de verlaging. Daar stonden ze met 3 onder mijn wagen te kijken wat allemaal niet origineel leek! rode stabis, iets voor de racerij.... Spacertje tussen de klauw en bracket, dachten dat klauwen wel origineel was maar dat ik grotere schijven geplaatst had.

Herkeurd op origineel onderstel, eibach stabi zwart gespoten en de remmen terug origineel gezet en de dag erna weer omgebouwd :?
Dan stel ik me wederom de vraag: wat bij een (zwaar) ongeval?
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 23:46

Jongens jullie weten zelf beter wat origineel is of niet. En nee de controleurs zijn geen levende encyclopedie dus ja flashy kleurtjes zijn een gemakkelijk indicatie maar over gta remmen op een jtd gaat echt niemand vallen idem qv toestanden... .
Wat nog niet wilt zeggen dat het mag.
Van oudere wagens zijn er gegevens in de computer. Nieuwere wagens hebben een coc daar staat niets over remmen op wel bijvoorbeeld de hoogte.
Je loopt dus inderdaad het risico dat je de gevolgen zal moeten dragen. In het beste geval is dat gewoon terug originele delen monteren en in het slechtste geval grote stoffelijke of lichamelijke schade die je verzekering plotseling niet meer wilt vergoeden... .

Maw of originele delen op een auto of "reserveonderdelen van gelijke kwaliteit": reserveonderdelen die zijn vervaardigd
door een onderneming die kan bewijzen dat de onderdelen in kwestie van gelijke
kwaliteit zijn als de onderdelen welke voor de montage van de motorvoertuigen in
kwestie worden of werden gebruikt
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 23:49

Maw of originele delen op een auto of "reserveonderdelen van gelijke kwaliteit": reserveonderdelen die zijn vervaardigd
door een onderneming die kan bewijzen dat de onderdelen in kwestie van gelijke
kwaliteit zijn als de onderdelen welke voor de montage van de motorvoertuigen in
kwestie worden of werden gebruikt
Dus als je remblokken monteert van de eerste de beste onderdelenagrariër van het interweb dan kun je ook een probleem hebben bij de keuring?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

zo jan 03, 2016 23:58

De wetgeving is in België onduidelijk, (nodeloos) complex en dubbelzinning.
Heel duidelijk zelf niets mag. Behalve het geen wat wel mag onder voorwaarde XY.
Denk aan trekhaken, verlaging, afmetingen van banden...
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 00:00


Dus als je remblokken monteert van de eerste de beste onderdelenagrariër van het interweb dan kun je ook een probleem hebben bij de keuring?
Tijdens een periodieke keuring wordt er niets gedemonteerd remblokken zijn zelfs amper zichtbaar met gemonteerde wielen. Dus nee geen probleem op de keuring indien remtest goed. Maar nog steeds mag je geen onderdelen monteren die niet van gelijke kwaliteit zijn.
En de meeste grote fabrikanten geven dit ook wel ergens aan welke goedkeuringen er zijn en of iets alleen track-day is.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 07:33

Ik heb de vraag gisteren nog doorgestuurd naar mijn makelaar die op zijn beurt zal informeren bij de verzekering. Ik houd jullie op de hoogte.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 12:43

Even contact gehad met een andere verzekeringsmaatschappij (Ethias) en hen de vraag voorgelegd;

Als er geen oorzakelijk verband is tussen andere remmen en het ongeval (ook indien deze niet origineel zijn en dus voldoende aan het goedkeuringsnummer / coc van het voertuig) is er geen enkel probleem. Indien ze natuurlijk kunnen bewijzen dat de auto een mankement vertoonde, liggen de zaken anders.

Ik wacht nog even op een antwoord van mijn eigen verzekering.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 13:35

En nu net nieuws van mijn eigen verzekering: Een wagen die door de keuring is goedgekeurd, wordt door de verzekering gedekt in geval van ongeval.

Ik heb EXPLICIET vermeld dat het hier gaat om remmen die NIET standaard zijn voor dit type voertuig en dat ik dan op goed geluk naar de keuring ga (geen attesten), antwoord: GEEN probleem voor de verzekering.
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 20:37

Als je u 1.9jtd chipped van 120 naar 170 pk zal er op de keuring ook niemand naar kraaien. Maar bij een mogelijk ongeval met casuaal verband ga je mogen fluiten naar je verzekering. Zelfs zonder casuaal verband was je betaalde premie te klein want die wordt voor een groot deel door het vermogen bepaald.(heet het evenredigheidsbeginsel)
Begrijp me niet verkeerd ben zelf helemaal geen moraalridder maar je moet gewoon beseffen waar je mee bezig bent en bereid zijn de gevolgen te dragen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 20:48

Als je u 1.9jtd chipped van 120 naar 170 pk zal er op de keuring ook niemand naar kraaien. Maar bij een mogelijk ongeval met casuaal verband ga je mogen fluiten naar je verzekering. Zelfs zonder casuaal verband was je betaalde premie te klein want die wordt voor een groot deel door het vermogen bepaald.(heet het evenredigheidsbeginsel)
In dat geval doe je aan verzekeringsfraude...

Of mis ik hier het punt dat je wil maken?

Als mijn verzekering (en niet alleen mijn eigen) zeggen dat het geen probleem is, dan is het toch geen probleem? :shock:
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Brembo remmen en keuring en verzekering België

ma jan 04, 2016 21:24

Hou die mail van de verzekering toch maar bij in het geval dat... Maar ik wens je veel probleemloze kilometers.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Het Forum Café”