Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo mei 20, 2015 23:31

Wat een enorm verschil in EGT. Waardoor komt dat? Pakt het nieuwe spruitstuk er meer rijwind? Hogere uitlaatgassnelheid?
Het oppervlakte van het spruitstuk is drastisch vergroot, dus er gaat veel warmte verloren door straling. Ook is de wanddikte ongeveer gehalveerd.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do mei 21, 2015 08:51

Wat is nu de bedoeling met dit spruitstuk dan?
Gaat het uiteindelijk wel meer opleveren, of is dat "proefondervindelijk"?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do mei 21, 2015 10:03

Mbt de temperatuur verschillen van het spruitstuk met of zonder isolatie heb ik wat thermische camera beelden gemaakt. Niet met een Raytech of dergelijk maar met een camera waarbij je door geen enkele douane check komt ter wereld, zonder de benodigde papieren, omdat het min of meer gezien wordt als spionage equipment. Anyway voor wat beeldvorming zie onderstaande foto's van het spruitstuk welke ik gedeelte had geisoleerd ivm ruimte tekort tov stuurhuis.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien is in de foto's is er een groot temperatuur verschil op plek waar het isolatie materiaal zit. Tevens zit er onder het isolatieband ter hoogte van het stuurhuis nog aanvullende isolatie materiaal wat wij gebruiken op het werk voor het isoleren van uitlaatsysteem van groter diesel motoren voor generator en scheepvaart toepassing.

Foto's zijn alweer van een paar jaar terug, en ondertussen is het gehele spruitstuk geïsoleerd. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do mei 21, 2015 15:17

Wat me ook opvalt bij de onderste foto is het grote verschil in temp. bij de 'pijp' van cilinder 2 tov de andere 3. Dit zou dus komen vanwege de grotere lengte van die buis tov de rest? (maw dat het nu gemonteerde spruitstuk van de TS 'te lange pijpen' heeft :lol: /te veel afkoeling geeft heeft voor max. effect?) Een warmtebeeld opname van dat spruitstuk zou dus eenzelfde soort temp verloop moeten laten zien op de langere buisdelen? Zoiets?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr mei 22, 2015 23:17

Wat is nu de bedoeling met dit spruitstuk dan?
Gaat het uiteindelijk wel meer opleveren, of is dat "proefondervindelijk"?
Zoals ik eerder al aangaf is dit spruitstuk een test om te zien wat nu werkelijk het verschil is. Iedereen heeft er theorieen over, maar echt vergelijkende testen zijn haast niet vindbaar.
Ik heb al snellere acceleratietijden gemeten, dus meer topvermogen lijkt er in te zitten, nu is het zoeken om het volle potentieel te benutten. Ik denk er zelfs aan zelf een nieuw spruitstuk te bouwen als deze uitgebreid is getest.

@MiaGiulia:
Bedankt voor de info, dat is zeer interessante informatie! Tempverschil lijkt rond de 50 graden te zitten uitwendig.
Nu ga ik inwendige temperaturen vergelijken, dus wellicht is dat anders, we zullen zien.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za mei 23, 2015 13:24

Log je dan meteen de VTG positie mee? Dat zou je wat meer info moeten geven over wat er nou eigenlijk gebeurt. De EGT die je meet is net voor de turbine, neem ik aan?

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo mei 24, 2015 09:03

Bij deze twee vergelijkende datalogs.
Wat opvalt net het nieuwe spruitstuk is:
- Hogere VNT aansturing, d.w.z. meer tegendruk in turbine om turbodrukdoelstelling te halen
- Constantere turbodruk door rustigere opbouw met minder overshoot rond 3200 rpm
- T.g.v. turbodruk ook mooiere inspuitcurve, dit heeft direct invloed op het motorvermogen

Afbeelding

Dus wellicht komt de acceleratieverbetering voort uit het constanter zijn van de turbodruk en niet zozeer uit een verhoging van de volumetrische efficiency... stof tot nadenken dus.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jun 20, 2015 18:57

Inmiddels heb ik het spruitstuk ingewikkeld met hitteband en een aantal nieuwe datalogs gedaan.
De respons lijkt iets verbeterd te zijn, maar komt nog niet in de buurt van het standaard spruitstuk.

Uit de datalogs kan ik de volgende conclusies trekken:
- Acceleratie ongewijzigd, d.w.z. nog steeds 3-4% sneller bovenin dan met het standaard spruitstuk
- EGT ongewijzigd, nog steeds slechts 500 graden na maximaal doortrekken in 4.
- Boostopbouw is inderdaad iets sneller, zoals ook zichtbaar in de grafiek. Wel is dit lastig te meten/vergelijken omdat het van erg veel factoren afhankelijk is.

Afbeelding
Afbeelding

Dus what's next? In ieder geval wil ik weer de oude turborespons terug, dat levert mij meer rijplezier dan het beetje extra topvermogen (alhoewel het op de snelweg wel heerlijk doorknalt). Maar als het even kan met behoud van het huidige vermogen bij hoge toeren. Ik denk dat deze combinatie mogelijk moet zijn met de juiste ontwerpspecs, dus ga ik zelf een derde spruitstuk bouwen.

Dus ziehier:
Gelaserde flenzen, korte en normale radius dikwandige lasbochten.
Afbeelding

Tussen deze flenzen moet het gaan gebeuren:
Afbeelding

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do jul 23, 2015 00:23

Goed, vergeet de 400 graden EGT verlaging die ik dacht gemeten te hebben met het nieuwe spruitstuk.
Omdat dit niet logisch is heb ik eens kritisch naar de sensordiepte gekeken en deze bleek niet ok.

Dus, ik heb een flink langere probe besteld en deze zit nu mooi met zijn punt in het center van de merge collector. Wat een wereld van verschil nu! De temp is veel dynamischer, sneller oplopen en afkoelen. Dus meteen weer de 4e versnellingstest uitgevoerd en nu meet ik 905 gr zonder en 865 gr met WMI.
In vergelijking met het originele spruitstuk is dat zo'n 40 graden lager.

Afbeelding

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do jul 23, 2015 20:54

Intussen begint het nieuwe spruitstuk ook vorm te krijgen...
Het wordt nu een 4-2-1 ontwerp met laag volume maar aan de GTB turbo gematchde doorlaat:

Afbeelding

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do jul 30, 2015 18:45

Gisteren heb ik mijn nieuwe spruitstuk opgehaald bij de lasser.
De ingangen moeten nog aangeschuind worden omdat ik bewust voor een kleinere binnendiameter buis heb gekozen.
Het volume is uiteindelijk bijna gelijk aan dat van het standaard spruitstuk geworden, namelijk 580cc.
Het standaard spruitstuk is 570cc (en niet 450cc zoals eerder vermeld), nu ik bij het vullen goed ontlucht heb.
De headers hebben nu minder volume, het "merge"deel voor de turbineflens meer.
Andere leuke bijkomstigheid is dat dit spruitstuk 2,7 kg weegt t.o.v. de 5,2 kg van het origineel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di aug 04, 2015 23:07

Inmiddels wat extra werk aan het nieuwe spruitstuk verricht, de ingangen heb ik gelijk gefreesd en enkele randen binnenin glad getrokken met de powerfile.
En last but not least, de boel ingepakt voor betere isolatie en turbinerespons:

Afbeelding
Afbeelding


To be continued...

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo aug 05, 2015 22:54

Joël dit ziet er echt netjes uit. Had het project niet meer gevolgd en zou er persoonlijk vanuit zijn gegaan dat het nieuwe spruitstuk voldoende zou geweest zijn. Erg benieuwd naar het vervolg.

Veel succes ermee en zoals ze zeggen; de aanhouder wint! :)

Ciao!
Felice.
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do aug 06, 2015 08:29

Dank je Felice!
Ik vind de turborespons dermate belangrijk dat het ofwel weer het originele spruitstuk werd of dit nieuwe ontwerp.
Omdat de insteek was om verschillende ontwerpen te testen leek me dit wel een mooie vervolgstap.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di sep 15, 2015 22:53

Sinds zondagavond zit het nieuwe spruitstuk erop, " manifold V2" gedoopt.
Ik kon het niet laten om meteen een milde upgrade aan de turbo uit te voeren, dus ik heb een nieuwe core met grotere trim compressorwiel (41.5 vs 39.6mm inducer) laten balanceren en daarbij ook een bijpassend huis geplaatst.
Om te vergelijken is dat niet ideaal natuurlijk; maar gezien mijn weinige vrije tijd en praktisch oogpunt toch gedaan. Wel heb ik hele mooie referentietests gezien op een 2.0 TDI waaruit bleek dat deze compressor qua opspoelen hetzelfde doet als de originele met kleinere trim. Omdat op deze TDI het verschil in topvermogen wel bijna 15 pk was, leek me dit een erg mooie upgrade.
De eerste resultaten:
- Betere turborespons in wisselende/transient situaties
- Boostopbouw in 4e versnelling nagenoeg gelijk
- EGT weer met een graad of 40 omhoog zoals bij het originele spruitstuk
- Turbodruk nu niet meer strak over toerenbereik, door te veel overshoot rond max koppel trekt de regeling een dip in het topvermogengebied van 4-4500 rpm. Hierdoor minder inspuiting en dus topvermogenverlies.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meer info volgt nog zodra ik de boost dip heb verholpen, waarschijnlijk zit dat hem in de actuatorafstellling.

Terug naar “Projecten”