wo jun 17, 2015 10:43
een 1600 as kan je een sper inbouwen, op verschillende manieren:
pak een ZF sper van een 2 liter, die moet naast gereviseerd aangepast worden voor montage in een 1600 ashuis.
Wat er precies aan aanpassingen nodig is weet van Lingen, daar kan je eventueel ook spullen inruilen bv op een complete aangepaste as.
Er zijn wel wat meer adressen, 1 (in mijn ogen voor dit werk niet alleen de goedkoopste..) is ons helaas recent ontvallen.
Ander alternatief is bv bij OKP , Alfaholics een Gripper of Titan sperklok kopen, en die inbouwen in 1600 as. Daar hoeft dan niets aangepast aan sper of huis.
Voordeel is redelijk plug & play (lagers vervangen etc blijft hetzelfde werk), en geen gezeur met revisie sper meer, de moderne sperren heb je eigenlijk geen omkijken meer naar. Nadeel is initieel wat hogere kosten . Hoewel aanschaf van een Gripper tov aanschaf ZF sper en revisie ervan (dure materialen, indien verkrijgbaar...was had ik van Alberic begrepen toch lastig aan het worden mbt enkele specifieke onderdelen) denk ik niet heel veel meer scheelt.
Wel keus bepalen of je de steekassen van de 1600 wilt blijven gebruiken of liever de 2 liter erin zet.Hangt erg af van gebruik wat er gemaakt gaat worden .
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.