Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

vr apr 11, 2014 12:42

Afbeelding

Twee Tipo's 33 van Norev, de auto waarmee Alfa Romeo in 1968 aan 'les vingtquatre heures du Mans' deelnam. Er reden toen zes 33/2's mee, vier ingeschreven door Autodelta, twee door het VDS team, met onder andere Rob Slotemaker aan het stuur. De VDS auto's vielen uit, maar drie auto's van Autodelta werden 4e, 5e en 6e algemeen en in de tweeliter klasse bezetten ze het hele podium.

Quiz vraag:

Terug naar de modellen, de ene is groen, de andere geel. Maar er is een nog veel belangrijker verschil, wie weet het?

Afbeelding

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

vr apr 11, 2014 18:30

Die groene lijkt metaal, de gele van kunstof?

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

vr apr 11, 2014 22:13

Das ook mijn gok. sterker nog, ik weet het eigenlijk wel zeker :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

vr apr 11, 2014 22:57

Uitstekend, heren! 8)

Morgen wat meer foto's.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

za apr 12, 2014 10:22

Afbeelding

Inderdaad dus, de gele is van plastic, de groene van metaal. Aan de onderzijde van de groene zie je de naam Jet-car staan, waarmee Norev de metalen versies aanduidde. In dit topic besteedde ik eerder al aandacht aan dat stukje geschiedenis. Behalve het genoemde nadeel van mogelijke vervorming (vaak door te lange blootstelling aan zonlicht) kende het plastic, Rhodialite genaamd, nog een nadeel: stapel meerdere plastic Norev's in een doos en na verloop van tijd lopen de kleuren over... Geen verkleuring op mijn boterbloemgele 33/2, en hij mag dan onvervormd zijn, ik vraag me af of hij niet bol staat van de cadmium (zeer giftig zwaar metaal dat wordt gebruikt om de gele kleur vast te houden, vanwege die giftigheid heeft Heineken eind vorig eeuw de gele kratten vervangen door groene).

Ook zichtbaar is het nieuwe nummer van de metalen versie (800-serie).

Doen we de voorste klep open, dan zien we het effect van door en door kleuren of spuiten. De lak op het metalen model is wel netjes, maar her en der een tikkie aan de dunne kant gespoten.

Afbeelding

Het lijkt er alleszins op dat Norev gewoon de oude mallen heeft kunnen gebruiken, ik zie nergens een verschil in proportionering. Ik verbaas me ook dat de deurtjes van beide modellen met dezelfde klik (niet akoestisch maar gevoelsmatig) sluiten. Tot ik zie wat Norev heeft gedaan om een eenmaal gesloten deurtje dicht te houden; op het scharnier zit een nokje dat over een ander nokje op de bodemplaat wordt gedrukt. En die bodem is nog steeds van plastic en dus licht buigzaam. Mooie trouvaille.

Afbeelding

De achterklep van de gele scharniert wat losser en blijft niet uit zichzelf omhoog staan, die van de groene is daar sowieso te zwaar voor. Voor deze pose heb ik dan maar twee coctailprikkers buiten het zicht geplaatst om te stutten 8)
Norev heeft niet de moeite genomen een achterruitje te monteren, dat zou misschien ook een te zwakke constructie zijn geworden voor een speelgoedautootje.

Afbeelding

Mijn gele 33/2 lijkt aan HD te lijden. De wieltjes van de groene zien er beter uit.

Afbeelding


Ook de Montreal van Norev werd 'vermetaliseerd', van nr 179 naar nr 816. Een andere bekende plastic Norev, de Giulietta Sprint, mocht niet mee naar de moderne tijd, maar ook daar is een bijzonder verhaal over te vertellen. Dat volgt op een later tijdstip.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

za apr 12, 2014 18:37

Zei iemand Montreal? :wink:

Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

za apr 12, 2014 19:11

Mooi setje :thumbs: In dit geval is het model qua wielen er niet op vooruit gegaan met die destijds obligate 'whizz-wheels'.

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

za apr 12, 2014 22:43

De eerste metalen versies,hadden nog andere velgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

zo apr 13, 2014 11:37

Leuk verhaal over de typo 33's Hans!
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

zo apr 13, 2014 20:03

Op de site van Yow Itoh, in zijn 'diary' zijn vaak foto's te zien van zijn modellen of zijn recente aankopen van andere merken in diverse stadia van montage. Behalve van miniaturen en (meest) Italiaanse auto's is de man duidelijk liefhebber van goed verzorgd eten en van zijn hond. Uit dat dagboek valt o.a. op te maken dat de Scighera GT opnieuw is uitgebracht, met verbeterde fotoëts-delen. De kit is te bestellen via de webshop (kleine oplage) en kost omgerekend €67.

Afbeelding

Afbeelding

De Scighera GT is de fantasie-racer op basis van het prototype dat Fabrizio Giugiaro (inderdaad: de zoon ván) ontwikkelde in 1997. De Scighera (wat 'allesverhullende mist' betekent) had een 400 pk leverende twin turbo 3 liter V6 en de vierwielaandrijving van de 155.
De kit is binnen. Ik betere kits gezien, met name de voorruit is inderdaad echt veel te klein, zoals ook op onderstaande (gespiegelde ?!?) foto van het origineel wel erg duidelijk blijkt. Maar goed, als je een Scighera GT wilt heb je weinig keuze. Ban Seng heeft bij mijn weten alleen de normale Scighera ooit gemaakt (die op veel meer punten afwijkt dan alleen de kleur en stickers). De GT-versie werd destijds op aandringen van Fer Akkermans in overweging genomen, maar het is al lang geleden stil geworden daaromheen. En verder is er niets.

Afbeelding

Blij dus, ik heb een Scighera GT, of althans de mogelijkheid om er een te bouwen. Maar dan valt me iets op: het volledige intereur ontbreekt. Niet alleen is de bodemplaat gewoon een plat plaatje zonder stoelen en motor, maar ook het stuurtje en het dashboard ontbreekt. Tegelijk even de site gecheckt en daar stond nog steeds de foto uit Dink z'n aankondiging van de kit mét interieur. Ik zit nu met een wat merkwaardig dilemma. De ruiten van de "echte" GT zaten helemaal dicht, net zoals bij de foto's van de gebouwde kit. De "echte" GT was volgens mij ook niet meer dan een lege huls, een ontwerpstudie. Je hebt het interieur dus eigenlijk helemaal niet nodig. Maar toch voel ik me ergens bekocht, want ik heb minder gekregen dan me is beloofd. En waar Yow Modelli kits sowieso al niet goedkoop zijn, zijn ze al helemaal duur wanneer het alleen om een buitenkantje gaat. Gisteravond tegelijk maar eens een mailtje gestuurd met de vraag hoe het nou zit. Ik had vanochtend al een heel beleefd antwoord, waarin excuses werden aangeboden voor de verwarring. Kennelijk stond er een verkeerde foto op de website en inderdaad is die nou vervangen door deze foto:

Afbeelding

Nou, goed dan. Het feit dat de foto tegelijk is vervangen is voor mij wel een signaal dat het om een oprecht misverstand gaat en ook de gedachte die inmiddels een plek heeft gekregen, dat ik de kit sowieso met zwarte ruiten zou bouwen omdat het origineel er ook zo uitzag, helpt om deze tegenvaller te relativeren en weer gewoon blij te kunnen zijn met m'n nieuwe aanwinst.

De Yow Modelli kit wordt inmiddels trouwens ook aangeboden door ABC Brianza en wel voor (schrik niet) 109 Euro. Maar dat is ongeveer evenveel als ik er zelf in totaal aan kwijt was. Bovenop de genoemde 67 Euro kwamen nog verzendkosten en BTW en inklaringskosten. In dat laatste zijn ze tegenwoordig zeer fanatiek, maar ik had er gelukkig al rekening mee gehouden. Wie plannen heeft voor aankopen van buiten de EU van meer dan 22 Euro (inclusief verzenden!), doet er goed aan dit mee te nemen in de berekening van de prijs. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Even een hele oude post afstoffen... ik heb deze kit van de week voor het eerst goed open gemaakt. Ik had wel al de zakjes onderdelen eruit gehaald om te kijken, maar ik heb nu voor het eerst die zakjes geopend. Helaas, nieuwe teleurstellingen:

- (echt) slecht passende vacuform ruitjes
- een blokje resin en wat 'rommel' dat aan een van de uiteinden van de geïntegreerde spoiler vast zit. Dit gaat het zo te zien lastig maken om dat uiteinde netjes te krijgen en aangezien het op de body moet aansluiten is dat toch wel belangrijk
- en vooral: homeprinted decals, die dus ook van homeprinted kwaliteit zijn. Het wit is nog wel te doen, maar de gekleurde delen, wat een drama zeg. En het ergste is nog dat ze het 'decallaagje' missen, dus het transparante laagje dat alles bij elkaar moet houden.

Die eerste twee, tja jammer, maar dat zie je helaas wel vaker. Maar dat laatste, kom op Yow, dat kan écht niet op zo'n dure kit.
Ik heb gelukkig wel een goedje staan waarmee je zelf dat laagje kan aanbrengen, dus dat ga ik maar eens proberen. Ik heb er alleen geen ervaring mee, dus ik houd m'n hart een beetje vast. Zonder decals is dit model volledig waardeloos.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

zo apr 13, 2014 21:03

De Scighera GT is de fantasie-racer op basis van het prototype dat Fabrizio Giugiaro (inderdaad: de zoon ván) ontwikkelde in 1997. De Scighera (wat 'allesverhullende mist' betekent) had een 400 pk leverende twin turbo 3 liter V6 en de vierwielaandrijving van de 155.
In 2003 zijn we met SCARB bij ItalDesign geweest. In de receptie hal stond deze 'race' Scighera no7.
Dit is slechts een model zonder motor en geen interieur. Donkere ruiten. Later heeft de Scighera even in een Turijn Museum gestaan.
De grijze Scighera is wel een rijdende GT, die ook op de AutoRAI heeft gestaan.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa Romeo Miniatura Fer op ma nov 06, 2017 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Scighera GT

zo apr 13, 2014 23:33

Even een hele oude post afstoffen... ik heb deze kit van de week voor het eerst goed open gemaakt. Ik had wel al de zakjes onderdelen eruit gehaald om te kijken, maar ik heb nu voor het eerst die zakjes geopend. Helaas, nieuwe teleurstellingen:

- (echt) slecht passende vacuform ruitjes
- een blokje resin en wat 'rommel' dat aan een van de uiteinden van de geïntegreerde spoiler vast zit. Dit gaat het zo te zien lastig maken om dat uiteinde netjes te krijgen en aangezien het op de body moet aansluiten is dat toch wel belangrijk
- en vooral: homeprinted decals, die dus ook van homeprinted kwaliteit zijn. Het wit is nog wel te doen, maar de gekleurde delen, wat een drama zeg. En het ergste is nog dat ze het 'decallaagje' missen, dus het transparante laagje dat alles bij elkaar moet houden.

Die eerste twee, tja jammer, maar dat zie je helaas wel vaker. Maar dat laatste, kom op Yow, dat kan écht niet op zo'n dure kit.
Ik heb gelukkig wel een goedje staan waarmee je zelf dat laagje kan aanbrengen, dus dat ga ik maar eens proberen. Ik heb er alleen geen ervaring mee, dus ik houd m'n hart een beetje vast. Zonder decals is dit model volledig waardeloos.
Vanavond even een testje gedaan en het blijkt dat ik iets te snel heb gesproken. Er zit wel degelijk een transparante film over de decals heen, maar omdat die over het hele velletje loopt, ultradun is en niet glanst had ik die niet als zodanig herkend. Blijft staan dat de decals kwalitatief gezien onder de maat zijn, maar in ieder geval kunnen ze gewoon op de normale manier worden aangebracht en dat is het belangrijkste.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . vrijdagmiddagquiz

wo apr 16, 2014 05:17

Misschien is het al eerder opgemerkt in dit topic maar ik was net nogal verrast om deze tekst te lezen.
http://www.hpimodelcar-usblog.com/
Announcement of Precision Cast Model Car Division Withdrawal

Dear Customer,

First and foremost we would like to thank you for your support over the last 8 years. HPI has decided to withdraw from the Die-cast and Resin model car market. Global factors, including economic downturn and cost increases, have helped create a business atmosphere that is no longer financially lucrative. Our passion kept us driving through the challenges of the global market over the years, but the time has come where we must withdraw from the Die-cast and Resin car market. For this reason, we will not be making any new batches of product and will need to cancel all pre-orders for all un-released product. We apologize for any inconvenience this may cause you. Please see the attached spreadsheet for all canceled products.

We hope that you have enjoyed our products and sense our reluctance to move on, as our passion for these model cars is something gained over many years in the business. HPI will focus our efforts going forward on the radio control side of the market.


Sincerely,

December 2013
Hobby Products International Inc.
70 Icon Street
Foothill Ranch
California 92610
USA

2013.12.21 Saturday
Nu is dit wel een usa blog-post. En ik zie nog wel 1:18 skylines langs gaan op ebay. Maar dit lijkt te betekenen dat er geen nieuwe modellen meer gaan komen.
Jammer, de HPI alfa's behoren makkelijk tot de beste die er zijn.

De oude site voor alle nieuwtjes is ook uit de lucht.
http://hpimodelcar-blog.com/

Het nieuws is vorig jaar ook op facebook gezet.
https://www.facebook.com/hpimodelcars

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 184T'tje

vr apr 18, 2014 19:36

Vandaag binnen, overgenomen van een medeforummer:

Afbeelding

184T uit 1985 in 1:55 van Majorette. Op de onderkant staat niet eens wat het is, alleen maar 'F1 Racing'. Het is een grappig modelletje, lekker simpel maar toch goed herkenbaar.
Allen dat startnummer 8 kan ik niet zo thuisbrengen, ik ken de auto alleen maar met de nummers 22 en 23...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . HPI out of the race

vr apr 18, 2014 20:12

Waarom heb ik nu 't idee dat ik ooit als leutje grom zo'n Majoretta 184T had. :?
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”