Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: RE: Motorinhoud meten

vr sep 14, 2012 13:12

Maar het zou best kunnen natuurlijk dat er daar een soort van gereedschap voor is, kan me zoiets als een soort omgekeerde krompasser voorstellen die je door het gat doet en dan uitvouwt oid. Alleen is het zoals hierboven al gezegd nogal belangrijk voor wat voor een motor het is ivm de vorm van verbrandingskamers/ zuigers en de plaats van het bougiegat bv.

Cilinders vullen met een vloeistof is dan wellicht makkelijker. :)
Nee Remco, cilinders vullen met water geeft een verkeerd beeld, je meet namelijk teveel (ook de verbrandingsruimte in bdp).
Dan is de dubbele pur methode nauwkeuriger, alleen het is zo'n gedoe.

Het maakt niet uit wat de vorm van de zuiger of kop is.
Het gaat puur om de slag van de zuiger en de diameter van de cilinderwand.
Als het gat van de bougie evenwijdig is de cilinderwand, dan maakt het ook niet uit waar deze zit. Als deze maar niet onder een hoek staat.

Moeilijkste is de inwendige diameter meten van de cilinder. Ik weet nu hoe dat gaat en kan eventueel zelf een tool ervoor maken.

Zuiger in de verbrandings-stand, vloeistof vullen tot onderkant bougiegat.
Zuiger naar beneden, weer vloeistof vullen en bijhouden hoeveel er bij kan tot onderkant bougiegat.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Motorinhoud meten

vr sep 14, 2012 17:06

Zuiger in de verbrandings-stand, vloeistof vullen tot onderkant bougiegat.
Zuiger naar beneden, weer vloeistof vullen en bijhouden hoeveel er bij kan tot onderkant bougiegat.
Gr. Wim.
Klopt helemaal Wim en zal waarschijnlijk goed werken voor een Nord motor.
Maar voor een Busso V6 zal het niet lukken omdat deze scheef ligt.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Motorinhoud meten

vr sep 14, 2012 18:01

Auto beetje(30gr) schuin zetten :wink: haha

Bij een montreal wordt t al redelijk zeuren 90gr v8, auto 45gr. schuin zetten!

Afbeelding
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Terug naar “Algemene Technische vragen”