Vandaag aan een nieuwe fase begonnen: de deuren.
In mij Supertje zitten vier matige deuren. In tegenstelling tot de rotte onderkant, hebben mijn deuren last van plaatrot aan de bovenzijde. De onderbakken zijn wel redelijk.
Vorige week heb ik een tripje gemaakt naar het rustieke Ieper in Belgie. Daar een setje kaasverrotte blu olandese deuren opgehaald met alles erop en eraan.
De bedoeling is deze als donor-deruen te gaan gebruiken. Eerste opgave is om van de twee voordeuren het bovendeel van de buitenplaat, zeg maar tot de rand, los te maken van de rest van de deur.
Stap 1:
Met de slijptol het raamframe eraf en de hele deur door midden. Beetje rommelen omdat er aan de bovenzijde aan de binnenkant nog een vestevigingsgedeelte zit.
restant:
Stap 2:
Aan de binnenkant zit het verstevigingsframe gepuntlast aan de rand van de buitenplaat.
Met een puntlasboortje alle puntlassen doorgeboord (niet door de buitenschaal natuurlijk). De puntlassen zijn redelijk goed te vinden als je de rand goed schoon schuurt. Ze liggen net iets dieper, dus de blu olandese puntjes zijn de puntlassen. Althans, waar nog lak zat.
Stap 3:
Nadat alle puntlassen zijn losgeboord heb ik in het midden de binnenkant omhoog gehaald. Tot mijn verbazing zit de buitenplaat langs de zijkanten helemaal niet gelast, maar alleen om het deurframe heen gevouwen en afgekit. Met wat voorzichtig kloppen met een hamer heb ik de binnenkant onder de velsrand vandaan geslagen.
Idem de andere kant (ging wat moeilijker).
Stap 4:
Losse roest verwijderd (tot mijn slijptol de geest gaf.)
Buitenplaten in de Fertan en de zooi opgeruimd.
Ik heb dit nooit eerder zo gedaan, maar het viel eigenlijk wel mee. Ben er nog geen 2 uurtjes mee bezig geweest. De deuren halen duurde langer ':D'.
Volgende stap wordt de deuren die nu in de auto zitten onder handen nemen zodat ik deze stukken erin kan lassen. De deuren in de auto moeten natuurlijk heel blijven. Daar mogen wel de deurschalen kapot. Ga eens om mijn gemak bedenken hoe ik dat ga doen.