Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

156 leer in de Sud project van 1 dag

wo jun 27, 2012 23:21

Op Marktplaats werd een set blauw leren stoelen en bank aangeboden voor 125 euro in Veenendaal en op weg naar Sprint88 om de 1975 Sud op te halen dacht ik, daar kan ik wel effe langs om te kijken. Was dus midden in het winkelcentrum in een voetgangersgebied waar ik met de Scudo en trailer doorheen mocht manouvreren maar het ging goed. Het leer had toch wel wat patina nog afgepingelt tot 110.
Met wat Leatherique Rejuvenator erop ging het wel.
Afbeelding
Bij Rogier ook nog een QO vloerbedekking mee gekregen, mijn originele had brandschade ( :oops: ) en die van een 33 was wat te kort aan de voorkant.
Afbeelding
Trouwens nog meer meegenomen bij Rogier, waar laat je het allemaal...
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

wo jun 27, 2012 23:23

Het kon er alleen op vooruitgaan. Weet nog steeds niet of het nu muizen waren of brandje van lasspetters in elk geval heeft de bank anderhalf jaar terug in de wintermaanden neergeklapt gezeten en na openklappen zag het er zo uit..
Afbeelding
De voorstoelen zaten lekker met veel steun maar waren een beetje sjofel geworden. Sommige details doen mij vermoeden dat het wel eens Recaro's kunnen zijn want op marktplaats staan stoelen aangeboden van een Porsche die precies dezelfde details hebben in stiknaden en de hardware. In elk geval overweeg ik deze opnieuw te laten berkleden met zwart skai zij wangen en zwart velours of andere stevige stof in het midden voor de '75. Maar dat moet ik nog uitzoeken wat dat kost en of het niet efficïenter is kant en klare stoelen te kopen ergens.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

wo jun 27, 2012 23:26

Het monteren van de voorstoelen ging redelijk voorspoedig maar toch weer onverwachte probleempjes zoals altijd als je iets van iets anders wilt monteren of het nu een motorblok, remmen of een stoel is.
Zo zaten de bevestigingsgaten van de 156 stoel wat dichter bij elkaar, dus deze verloop stukjes gemaakt van een dikke ijzeren staaf (gereedschapstaal poch poch) en daar draad in getapt (was misschien toch geen gereedschapstaal maar ook weer geen hekwerkijzer).
Afbeelding
De afstand in de langsrichting was gelukkig wel hetzelfde dus de stoelen gingen er toen mooi in en ik heb weer kogelgelagerde langsverstelling (bij de oude stoelen waren de kogels uit de rails gegaan en verstellen ging alleen met brute kracht). Heb nu zelfs hoogte verstelling op de bestuurdersstoel maar de laagste stand is nog net een toefje hoger dan ik eigenlijk zou willen, maar het is ok. Dan merk je dat bij naar achter schuiven van de stoel je tegen de gordeloprolautomaat aankomt, weer een van die onverwachte problemen maar voor mij met 1.83m lang is het nog ruim voldoende, de 1.90plussers hebben denk ik pech. En ook het hendeltje voor de kofferklep te openen zat in de weg en heb ik wat slordig meer naar de dorpel toe geschroefd waar eigenlijk de plastic lijst loopt (die moet er nog op maar wegens een probleempje met de centrale deurvergrendeling moet ik nog nieuwe kabels leggen).
Ziet sjiek uit met de ingenaaide Alfa logo's (net alsof ik iemand veel geld heb betaald om dat zo te maken) en hoewel het leer wat nerven op de zitting heeft van ouderdom (spataderen?) zie je dat amper omdat het licht er niet op valt, zeker van buitenaf. Echter, ik heb er mee gereden al, erg comfortabel in rechte lijn maar in bochten val je er vanaf, weer ouderwets schrap zetten met een knie tegen de deur, haalt zo'n 156 soms geen hoge bochtsnelheden dan.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

wo jun 27, 2012 23:28

De achterbank zag ik wat meer tegenop want, o wonder, die is te breed voor een Sud. Maar wel eenvoudig van opbouw, schuim met een draadrooster eronder, overspannen met het leer.
Na losmaken van de draadkrammen van het leer kun je het draadrooster er zo uitpakken. Draadrooster versmald naar correcte breedte en de Sud pinnen erop gelast voor in de vloer.
--- ATTENTIE --- als dat schuim in de fik vliegt, wat natuurlijk voorkomen moet worden, komen er zeer kwalijke dampen vrij die je weg doen rennen, en dan terugrennen om van afstand er een emmer water op te gooien, en dan weer weg rennen. Volgens mij iets met een chloorverbinding die op je adem slaat. Terwijl ik dit typ vraag ik me af waarom dat spul dan gebruikt mag worden in een auto.
Afbeelding
Afbeelding

Het schuim maakte ik op maat met een gewone zaag voor hout.

Afbeelding
En dan het leer weer erover aangetrokken. Degenen die het echt goed willen doen brengen het geheel naar een stoffeerder of bekleder die voor een paar tientjes (denk ik) het leer inkort en opnieuw naait. Echter, niet voor die paar tientjes maar voor de logistiek die erbij komt kijken en wachttijd vond ik het zo wel goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

wo jun 27, 2012 23:35

Dat was de zitting, dan de leuning en ik vreesde mog grotere complicaties want die moest toch echt neerklapbaar blijven dus moeten er de onderste scharnieren aangefabriekt worden en de vergrendelpinnen bovenaan. Maar toen ik de oude leuning van de Sud ontdaan had van de stof en het schuim, diende de oplossing zich als vanzelf aan. Scharnieren en vergrendelpennen van de Sud zitten op een buisframe. Dit frame van de plaat losgehaald (met plaat zou ook kunnnen maar nodeloos extra gewicht en hee, we hebben nu ook een armsteun annex skiluik) en op het draadrooster van de 156 leuning geplakt.
Afbeelding

En daarna hetzelfde als bij de zitting.

Afbeelding

De achterkant wou ik onbekleed laten maar helaas, de bank is wat hoger en steekt boven de hoedenplank uit (geen issue met de binnenspiegel en uitzicht naar achteren) en dus van achter zie je al dat onbekleed spul dus ik moet nog een soort horizontale lat daar aanbrengen bekleed met zwart stof naar onderen toe. Ook nog de houdertjes voor de hoedenplank daarop maken.
Afbeelding

De leuning van de 156 is dikker dus minder beenruimte voor achterpassagiers maar met de voorstoel in mijn stand zou ik het daarachter wel een km of 10 vol kunnnen houden, als de reden dat ik achterin zit is dat ik gedronken heb en iemand anders rijd, ook wel langer.
Maar omdat de leuning dikker is kan die ook maar 45 graden ofzo neergeklapt worden, voor volledig neerklappen moet de zitting eruit genomen worden, nou ja zo vaak komt dat niet voor...
Behalve dan vandaag want toen ik met alles klaar was ging ik nog naar mede middenlimburgse Lancia Montecarlo eigenaar Ruud, die werkt bij de Alfa dealer in Tegelen en voor mij 2 Nieuwe Originele Alfasud Achterschermen had geregeld die dus bij de officïele dealer lagen te verstoffen tot er een Sud met schade binnenkwam die die nodig had, ofzo. Voor een mooie prijs mocht ik die hebben (een prijs die forumleden onder elkaar zouden vragen) woehoe, ik had al een paar maar was te zuinig om die te gebruiken straks voor de '75 maar nu heb ik TWEE paar dus laat gaan.
Afbeelding

Ook nog met Ruud geruild mijn flapoor spiegels van de Montecarlo 2e serie die in de driehoek ruit zitten voor de Rally spiegels van hem van de 1e serie, met ruitjes zonder gat. Weer 2 Montecarlo's minder origineel geworden in 1 klap. Ruud heeft de blauwe Montecarlo met witte OZ velgen die ooit in de Oldtimer Markt heeft gestaan, ik heb dat exemplaar ergens (ken het artikel van buiten) maar kan het zo snel niet vinden, ik heb dus nu de spiegels die in dat blad stonden...
Afbeelding

Maar, :x :x :x blijven hangen daar en cartalk gedaan maar helemaal vergeten een foto te maken van...de meest cleane 3.0 Alfa V6 die ik ooit gezien heb, en die lag keurig in een zee van ruimte achterin de Montecarlo :shock: :shock: :shock:
Geheel ten overvloede en net iets te nonchalant zei Ruud dat die best een mooi geluid maakte en goed vooruit kwam.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

wo jun 27, 2012 23:37

Bijna vergeten dan een showfoto van het interieur te plaatsen. Ziet er eigenlijk wel komisch uit, een vlag op een modderschuit zou ik het nog net niet noemen maar een Lederen interieur in een Sud met afgetrapt uiterlijk (dat is wat anders dan afgetrapt) is wel leuk.
Kort samengevat, een volle dag werk 8 uur maar ben tevreden maar voor de '75 Sud niet geschikt want die wil ik echt mooi maken. Een 156 interieur in leer is volop te krijgen, dat van mij is oud (1998 zag ik ergens staan) en dat heeft als voordeel dat het goedkoop was en geen airbags heeft. Je kunt een nieuwer perfect interieur kopen uit een schade auto voor ongeveer 250 en eventueel die zij airbags onschadelijk laten maken maar dan heb je evengoed die lelijke plastic klepjes opzij. En je kunt dus het leer van de achterbank laten vermaken door een bekleder voor andere Alfa's dat is ongetwijfeld goedkoper dan nieuw leer helaas heeft de 156 wel de armsteun zodat je geen compleet vel hebt om over een vaste leuning te trekken. De 156 SW heeft een gedeelde bank dus dat is al helemaal niet geschikt.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert308 op do jun 28, 2012 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

wo jun 27, 2012 23:45

Nog vergeten, de 156 stoelen hebben de gesp voor de gordel aan de stoel vast. En de 33 gordels die ik in mijn Sud heb passen daar precies in. Veel te verleidelijk om die dus niet te gebruiken terwijl eiigenlijk de vloer en stoelbevestiging van de Sud daar niet op berekend is. De 156 stoel had een lange stalen pen die zo te zien de vloer in gaat bij een 156, die heb ik af moeten slijpen. Maar ik heb de gespen op de 156 stoel laten zitten, ik had echt geen zin meer ergens diep down under te zoeken naar de gespen op de middentunnel. Dus bij een frontale crash wordt als eerste het M8 boutje van de stoelbevestiging losgerukt bij de gordelgesp en hangt de stoel nog aan de 3 overige boutjes maar bij een beetje goeie crash gaan die ook eraan en drukt het gewicht van de stoel mijn gezicht met extra kracht door de voorruit. Awel, beter vermijden dan, een crash.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 00:23

Nou ben ik vandaag (gisteren eigenlijk) 2 x in Roermond geweest... en nu weet ik waar die rook vandaan kwam :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 00:48

Nou ben ik vandaag (gisteren eigenlijk) 2 x in Roermond geweest... en nu weet ik waar die rook vandaan kwam :lol:
Hoezo, hebben we een nieuwe Paus dan, is toch nog steeds van Rey dacht ik.
Om terug te komen op de interieur ombouw, ideaal als je leeftijd minder dan 25 is, je lengte minder dan 1.75 en je gewicht minder dan 80. Ik daarentegen vrees nu al de complete spierpijn van top tot teen die het rondkruipen in een Sud interieur met zich mee brengt.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 11:32

Je bent weer lekker aan de knutsel. Ziet er goed uit.
Leuk dat je de 75er sud van Rogier gekocht hebt.
Als ik een auto verkoop gaan ze altijd naar liefhebbers die ze uiteindelijk slopen... Dat gaat met deze niet gebeuren. Komt goed met de sud!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 13:38

...
Als ik een auto verkoop gaan ze altijd naar liefhebbers die ze uiteindelijk slopen.......
Eh dat zegt misschien iets over de kwaliteit van de auto's die je aanbiedt?? :jumping: :wink:

@bert, leuk om te zien hoe jij van 'kan niet/past niet/gaat niet lukken/.....' gewoon binnen een dag een apart en toonbaar geheel weet te prutsen, knap! 8)
Over die stoelen; inderdaad het leer in een 156 zit je meer 'op' dan 'in', de stoffen variant (en dan t liefst uit een facelift model) zitten een stuk beter.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 18:18

'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 18:25

:jumping: Hahahaha!!!

Maar leuke rondleiding zo! :thumbs:

Mocht je nog een RA scherm in de aanbieding hebben voor een 4-drs (kleine achterklep) hoor ik dat graag. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1836
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 18:30

SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: RE: 156 leer in de Sud project van 1 dag

do jun 28, 2012 19:53

En ik maar denken dat wij zooi hadden.
:) :)
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Terug naar “Projecten”