Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 394
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

ma apr 16, 2012 11:28

Als je achter sterkere remmen monteert dan voor, gaat het niet goed. Remmen voor moeten echt het hardste werken. Vaak is daarom een remmen upgrade (ook bij een 911) met name aan de voorzijde.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

di apr 17, 2012 21:32

Voor gaan er BMW klauwen op met 300mm schijven. Achter de schijven van een 155 (mijn dank is groot!) welke redelijk lijken te gaan passen. Enkel het naafgat moet flink uitgedraaid worden.

Oud:

Afbeelding

Nieuw:

Afbeelding

De klauw moet uiteraard nog gesteld worden.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

wo apr 18, 2012 05:05

Ziet er goed uit Martijn. Denk dat het je wel gaat lukken. :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

wo apr 18, 2012 10:30

De 'nieuwe' schijf lijkt wel een fors kleinere offset te hebben. (kan ook vertekend beeld zijn natuurlijk)
Gaat de klauw, de velg niet raken en/ of komen er nog spacers op?

Wel mooi hoor, zulke bouwdoos projecten. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

wo apr 18, 2012 11:18

De offset scheelt inderdaad behoorlijk wat. Ik weet nog niet of ik spacers moet zetten omdat ik het naafgat van de remschijf nog uit moet draaien. Nu komt de schijf nog niet aan dus is het nog niet te zeggen, maar als eerste passing lijkt het allemaal goed te gaan komen.

Weet iemand trouwens een adres in de regio Bergen Op Zoom/Roosendaal voor het uitdraaien van de naafgaten?
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do apr 19, 2012 23:02

Met deze bracket zou het moeten gaan passen denk ik....

Afbeelding

Topic bvegint nu meer thuis te horen in het Projecten-gedeelte dan hier ben ik bang :)
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

za apr 21, 2012 14:22

Om de klauwen netjes passend te krijgen zal de adapter anders moeten worden. Dit houdt ook in dat de klauwen dan niet meer "recht" staan, dus niet verticaal staan, maar onder een hoek komen te staan. Lijkt mij dat dit niet heel ernstig is, maar misschien zit er wel een logica in de plaatsing van de klauwen?

Als ik de voorzijde aan ga passen komt het zelfs het mooiste uit om ze aan de voorzijde van het wiel te gaan plaatsen in plaats van de achterzijde omdat ze dan minder in de weg komen met de schokbreker.

Iemand hier ideeen over?
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

zo apr 22, 2012 22:30

Met een reserve draagarm ben ik aan het passen geslagen en dit zou het moeten worden. (de schijf moet nog uitgedraaid worden, dus hangt een beetje waardoor het lijkt dat het niet gecenterd is)

Afbeelding

Afbeelding

Meteen even de klauw gestraald en gepoedercoat omdat ik een hekel heb aan vieze handen tijdens het passen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog wel wat problemen te overkomen voordat het gaat werken.

Hydraulische handrem: Schijnt in NL aan APK eisen te voldoen, maar binnenkort gaan we emigreren naar Noorwegen... Dus de vraag is of het daar geaccepteerd wordt.
Schijven moeten uitgedraaid worden, en daar heb ik nog geen goed adres voor weten te vinden
Remkracht: Er komt een instelbare restrictor in het remsysteem zodat ik ze terug kan draaien mocht achter te snel blokkeren. Maar tot hoe ver kun je dit terug draaien? Iemand ervaring met de marge waarin je dit kunt doen?
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

zo apr 22, 2012 23:06

Aftermarket remdrukbegrenzer kun je instellen van geen begrenzing tot absolute begrenzing zodat ze niets meer doen, daar ligt het probleem niet. Ik heb denk ik niet nauwkeurig genoeg alles gelezen maar aan de draagarm te zien is dit de achterrem, wil je echt geventileerde schijven achter want deze klauw lijkt heel erg veel op de 166 achterklauw waar ik nog een set van heb liggen, met prima handrem functie en bedoeld voor 276 mm schijven ongeventileerd (10mm dik) dat zijn dus best grote schijven. Er schijnen voor de mega powered VAG modellen 1zuigerklauwen met handremfunctie voor geventileerde schijven te bestaan maar uiteraard heeft de VW scene daar weet van en zijn ze dus gezocht en niet voor kleingeld te koop. De meeste VAG met 4 cilinder turbo hebben achter gewoon vrij kleine schijfjes met dezelfde klauw, uiteraard zijn die wel voorwielaangedreven met de motor voorin, met een middenmotor kun je achter harder remmen maar evengoed. Voor mijn Lancia Montecarlo (ook middenmotor dus vergelijkbaar met de Murena) waar ooit een 16v turbo in komt heb ik nu voor voor Porsche 928 4 zuiger achterklauwen (niet duur) op de bekende 284 mm 22mm geventileerde Fiat groep schijven, en achter de standaard klauw echter met een andere bracket (heeft standaard al een bracket) voor de 166 276mm schijven ipv de standaard 251mm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

ma apr 23, 2012 13:31

Interessante remoplossing met die Porsche klauwen. Wat is de minimale velgmaat ? 305 schijven met 166 klauwen is 16", zou dit passen met 15" ?

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

ma apr 23, 2012 13:42

Interessante remoplossing met die Porsche klauwen. Wat is de minimale velgmaat ? 305 schijven met 166 klauwen is 16", zou dit passen met 15" ?
De 284 mm schijven zouden normaal gesproken met 15 inch moeten passen. Echter waar je wel op moet letten als je 4 zuigerklauwen gebruikt, dat er dus ook zuigers aan de buitenkant van de klauw zitten waardoor die daar dikker is dan de 155 V6 1 zuigerklauw. En de 284x22 mm schijven hebben maar een offset van 22mm of zo iets, dus de klauw zou tegen de binnenkant van het velghart kunnen komen. In mijn geval geen probleem want er komen nog spoorverbreders op.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

ma apr 23, 2012 13:58

Inderdaad, dat is ook het lastige van 166 klauwen die ik op mijn 146 heb gehad. Omdat ik terug ga naar 15" vanwege de de goedkopere bandenmaat moet ik dus ook terug naar de standaard remmen. Ik was al een beetje op zoek naar een setje 4 zuiger remklauwen die met een 284x22 schijven kan omgaan. Die klauwen zijn voor 297x24 schijven dus dat zou moeten kunnen. Wel moet je rekening houden met je velgkeuze of een spacer maar op een racer is dat niet zo'n probleem omdat je toch grote spoorbreedte wilt.

Offset van de schijven voor een 146 is trouwens 39,nogwat...

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

za apr 28, 2012 16:55

Vervolgens moet je een schijf gaan zoeken die daar in past. op www.brembo.com vind je een aftermarket lijst met schijven. Hier kun je de afmetingen van jouw eigen schijven in terugzoeken en je kunt er alle andere maten van de schijf ook in vinden, zoals de diameter van het naafgat en de steek van de boutgaten. Vervolgens kun je op afmeting ook zoeken naar een schijf die past of makkelijk pas te maken is.:
Heb je nog zoektips, want je kan alleen exacte maten opgeven. Als ik bijvoorbeeld een schijf zoek van 280mm, 10mm dik en offset 20mm (totale dkte 30mm dus) dan vind ik die niet terwijl bijvoorbeeld 281mm, 10,2 dik offset 19 ook goed zou zijn maar je kan moeilijk alles gaan proberen natuurijlk. Ik gebruikte deze link http://bremboaftermarket.com/en/car_dis ... hMode=Size
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

za apr 28, 2012 18:16

Heel veel geduld is het enige dat ik je aan kan raden... :( Het blijf lastig maar dat is de enige manier ben ik bang...

Zelf zoek ik eerst op naafgatdiameter en aantal boutgaten. De steek weet ik bij de meeste merken zelf wel, bij de merken met de goede steek kijk ik als eerste. op die manier hoef ik zo min mogelijk aan de schijven aan te passen wat weer makkelijk is als je de schijven eens moet vervangen wegens slijtage. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2133
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do mei 03, 2012 22:43

Ik was al een beetje op zoek naar een setje 4 zuiger remklauwen die met een 284x22 schijven kan omgaan. Die klauwen zijn voor 297x24 schijven dus dat zou moeten kunnen.
Wel, ik had 2 sets van de 284x22 schijven maar vorig jaar allebei doorverkocht, en nu stonden er nieuwe echte Brembo 164 3.0 schijven voor 62 euro per 2 op ebay, gelijk gekocht. Ze zijn 281x26 en passen beter qua dikte bij de klauw en dat ze 5 gats zijn, och, 1 gat was precies goed, 1 op de goede plaats maar te klein, en die andere 2 waren zo geboord, gietijzer is fijn boren.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Algemene Technische vragen”