Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 197
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

Lekkage kofferbak Spider

vr jan 20, 2012 09:06

Vorige week kwam ik erachter dat de kofferbak erg vochtig was. Zelfs de binnenkant van de kofferdeksel was klam/vochtig.
Nader onderzoek wees uit dat er 5 liter water in de reservewielbak zat . Een en ander drooggemaakt en me af zitten vragen waar dat water vandaan kon komen. Alle rubbers zitten goed en geen vuil ertussen. Ook de bak waar de kap in opvouwd was klam. In eerste instantie dacht ik bij de laatste wasbeurt de kofferklep niet goed dichtgedaan te hebben, en dat er op die manier water in de kofferruimte terecht is gekomen.
De klammigheid in de hele kofferbak is dan te verklaren door het verdampen van het water wat in de reservewielbak zat (die zit tenslotte tussen de beide einddempers van de uitlaten).

Gisterenavond even een blik geworpen, en de reservewiel bak zit alweer bijna vol met water. En ik heb de Spider niet gewassen van de week.
In de kofferruimte had ik kranten gelegd, om het laatste vocht in op te nemen. Die waren nog voornamelijk droog, behalve "in het midden (boven de reservewielbak, als het ware).
Mijn "verdampingtheorie" blijf ik dus nog even bij .

De grote vraag is echter, hoe komt dat water in kofferruimte terecht?
Heeft iemand met een Brera / Spider dit eerder meegemaakt?
Weet iemand van "verborgen" afvoerkanalen die mogelijk verstopt zijn geraakt, waar door water direct de reservewielbak inloopt?

Ik ga van het weekend, weer ff op onderzoek uit. Maar als iemand hier al ervaring mee heeft....

Gegroet, Walter.
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: Lekkage kofferbak Spider

za jan 21, 2012 15:19

Vorige week kwam ik erachter dat de kofferbak erg vochtig was. Zelfs de binnenkant van de kofferdeksel was klam/vochtig.
Weet iemand van "verborgen" afvoerkanalen die mogelijk verstopt zijn geraakt, waar door water direct de reservewielbak inloopt?

Ik ga van het weekend, weer ff op onderzoek uit. Maar als iemand hier al ervaring mee heeft....

Gegroet, Walter.
We kennen dit probleem, maar dan wel met een Spider uit 1973. Daar waren het inderdaad de afvoerkanalen die vol zaten met rotzooi. Van de nieuwe Spider ken ik helaas niks.
Succes met de zoektocht.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 197
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

RE: Lekkage kofferbak Spider

zo jan 22, 2012 09:05

Ben een stap verder.
Ik had kranten in de kofferruimte, bak waar de kanp in opvouwt en in de ruimte van de reserverwielbak gelegd.
Gisteren geconstateerd dat de kranten in de kofferbak klam waren, maar de kranten de bak waar de kap in opvouwd kleddernat waren.

Heb het rubber wat tussen de klep en de bak zit losgehaald, en daartussen was het ook nat.
Blijkbaar loopt hetdaar gewonn tussendoor.... :-(

Heb ruitenkit gehaald en ga vanmiddag het rubber eruit halen, schoonmaken, afkitten en weer terugplaatsen.

En dan nog ff met de fohn aan de gang om alles kruk droog te maken :-)
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Lekkage kofferbak Spider

zo jan 22, 2012 09:53

Heb ruitenkit gehaald en ga vanmiddag het rubber eruit halen, schoonmaken, afkitten en weer terugplaatsen.

En dan nog ff met de fohn aan de gang om alles kruk droog te maken :-)
Veel plezier en hopelijk is het daarmee opgelost!
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Lekkage kofferbak Spider

zo jan 22, 2012 12:16

Kijk maar uit, anders gaat je kap nog schimmelen.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 197
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

RE: Lekkage kofferbak Spider

zo jan 22, 2012 14:06

Ik heb hopelijk het lek boven (fingers crossed).

Hieronder de uitleg. Eigenlijk is het bij alle typen Spider altijd hetzelfde gedoe met afvoergootjes.... ;-)

Gister had ik al een gedeelte van de rubbers gechecked.
Gedeelte bij "1" opgelicht en steviger vastgedrukt (aan beide zijden). En het gootje bij "2" schoongemaakt (groen smurrie van de bomen).
Ik had toen nog het idee het hele rubber ter verwijderen, dichtkitten en weer te plaatsen (helemaal rondom).
Had hierbij alleen de klep van de opbergruimte omhoog.

Vanmiddag weer verder. Mijn vrouw had de Spider nodig voor d'r werk, dus ik kon pas vanmiddag verder.
De eerste check van de reservewielbak was erg hoopvol. Amper water. En ook de bak van de kap, wel vochtig maar niet kleddernat. Terwijl er toch een flinke bui overheen gegaan was.
Ergo, aandrukken van de rubbers en gootje (gedeeltelijk) schoonmaken hadden al geholpen.

Plan dus iets gewijzigd. Kap nu helemaal open (eigenlijk, opgevouwen)
Gootje verder schoongemaakt en doorgestoken met "trekdraad". Komt in de deurstijl uit (bij "3").
En de rubbers tot aan de eerste bocht losgehaald (zie 2e foto), drooggemaakt en ruitenkit erin. En weer stevig aandrukken ("4").
Bewust het stuk rubber tussen de bochten laten zitten, omdat daar geen water stond.
Ook de "hoekrubbers" (gedeelte bij "1" en "2") gekit en aangedrukt.

Afbeelding
Afbeelding

Tenslotte kofferbak weer droog gemaakt en kranten erin om het vocht te verwijderen.
Fohn actie staat geplanned voor als de moesson voorbij is :-).

Nog een laatste opmerking over de verdampingstheorie uit mijn openbingspost.
Die kan de prullenbak in :-P
Vrijdag avond kwamen we thuis en de rit was lang genoeg om het uitlaatsysteem op temp te hebben (25km).
Bij thuiskomst gelijk ff de temp van het water in de reservewielback gechecked => ijskoud.
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 197
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

RE: Lekkage kofferbak Spider

vr feb 24, 2012 18:42

De acties uit de laatste post hebben niet geholpen. Vervolgens het gehele rubber eruit en kit ertussen en weer dicht (week of 3 geleden).
Omdat er vorst werd verwacht durfde ik het niet aan om met water aan de gang te gaan om te testen, dus een vorst periode later bleek het nauwelijk geholpen te hebben.

Afgelopen weekend daarom met een gietertje en wat kranten aan de gang. het rubber om de rand bleek goed af te sluiten. Echter, de klep blijkt 2 delen te bestaan. Dat valt pas echt op als je een andere kleur hebt dan zwart.
Vanmiddag het deel losgeschroeft, schoongemaakt (veel bomen bij ons in de straat) dichtgekit en weer terug geplaatst.

Langs de onderrand en de schroef gaatjes afgekit:
Afbeelding

En in de deksel zelf ook langs de binnenrand:
Afbeelding

Eén kleine tegenvaller, één van de schroefjes wilde niet los. Die was dol. Ik dacht met een beetje wrikken er wel bij te kunnen met de kit spuit, maar dacht deze constructie anders over :-(.
Schroefgat afgebroken van de klep. Heb er wat extra kit omheen gedaan. Nu laten drogen en van het weekend testen.

Ik weet nu iig zeker waar het vandaan komt. En als er dus nog steeds lekkage is, moet er nieuwe afdekdeksel op (dat gedeelte wat op de 2e foto op de stoep ligt).
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 197
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

RE: Lekkage kofferbak Spider

di mar 13, 2012 07:56

Goed.
We zijn 2,5 weken verder. De Spider heeft een grondige wasbeurt ondergaan en verscheidene regenbuien.
En ik ben geen druppel water meer tegengekomen op de plekken waar je ook geen water wilt hebben.

Opgelost dus :-).
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 197
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

RE: Lekkage kofferbak Spider

di mar 13, 2012 07:56

Goed.
We zijn 2,5 weken verder. De Spider heeft een grondige wasbeurt ondergaan en verscheidene regenbuien.
En ik ben geen druppel water meer tegengekomen op de plekken waar je ook geen water wilt hebben.

Opgelost dus :-).
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Quaestrix_Spider
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za nov 30, 2019 13:00

Re: RE: Lekkage kofferbak Spider

di dec 03, 2019 09:52

Hoi Walfa,
Ik heb dit probleem nu ook bij mijn Spider en kan het niet vinden en er staat een zelfde Spider in bij de Alfa garage met dit probleem, het zit dus in de deksel.
Het is al lang geleden zie ik, maar mag ik vragen hoe je dit precies gedaan hebt, het je bv de kap verwijderd of zit ie opgevouwen in de bak? Heb je misschien nog detail foto`s van het loshalen van het deksel (welk gereedschap?) en het kitten, wat voor kit precies en hoe gekit? Hoop dat je me verder op weg kan helpen, ik geef het ook door aan die garage.


De acties uit de laatste post hebben niet geholpen. Vervolgens het gehele rubber eruit en kit ertussen en weer dicht (week of 3 geleden).
Omdat er vorst werd verwacht durfde ik het niet aan om met water aan de gang te gaan om te testen, dus een vorst periode later bleek het nauwelijk geholpen te hebben.

Afgelopen weekend daarom met een gietertje en wat kranten aan de gang. het rubber om de rand bleek goed af te sluiten. Echter, de klep blijkt 2 delen te bestaan. Dat valt pas echt op als je een andere kleur hebt dan zwart.
Vanmiddag het deel losgeschroeft, schoongemaakt (veel bomen bij ons in de straat) dichtgekit en weer terug geplaatst.

Langs de onderrand en de schroef gaatjes afgekit:
Afbeelding

En in de deksel zelf ook langs de binnenrand:
Afbeelding

Eén kleine tegenvaller, één van de schroefjes wilde niet los. Die was dol. Ik dacht met een beetje wrikken er wel bij te kunnen met de kit spuit, maar dacht deze constructie anders over :-(.
Schroefgat afgebroken van de klep. Heb er wat extra kit omheen gedaan. Nu laten drogen en van het weekend testen.

Ik weet nu iig zeker waar het vandaan komt. En als er dus nog steeds lekkage is, moet er nieuwe afdekdeksel op (dat gedeelte wat op de 2e foto op de stoep ligt).

Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 197
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

Re: Lekkage kofferbak Spider

wo dec 04, 2019 20:17

Hi Ed.

Het is een kwestie van:
1) Kap openen, totdat de deksel omhoog komt. De kap ligt opgevouwen in de bak.
2) Dan de binnenbekleding eraf, van de deksel.
3) schroefles los (kruiskop als ik me goed herinner)
4) Dan voorzichtig het 2e gedeelte van de deksel afhalen, randen schoonmaken. Ik heb dezelfde kit gebruikt die je ook voor het afkitten van ramen gebruikt (geen lijm).
5) de zaak weer in elkaar schroeven.

Zoals je hebt kunnen lezen had ik één van de schroefjes dol, dus daar wat extra kit. Buiten de foto uit het draadje, heb ik geen andere foto's.

Succes, Walter
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Terug naar “Algemene Technische vragen”