zbo67
Member
Member

RE: uitvallen 145qv (opgelost) en weer niet!!!

di dec 06, 2011 21:01

De Alfa liefde word wederom op de proef gesteld, de electrische trubbels waren opgelost, en enige valse stroomverbruikers getackeld.
Welnu vorige week de bella een nieuwe distriebutie, waterpomp,riemen de hele rimram aangemeten inc loop spanrollen.
Twee keer na deze exercitie het koelwater gecheckt omdat er natuurlijk vers koelwater in moest na de waterpomp wissel.
Toch na twee dagen de koppakking eruit, op drie poten lopen koud en een nare lucht bij de uitlaat bij warme motor en geborrel in het expansievat.
De tempmeter op het dasch is nooit in het rood geweest lampje of wat ook nooit aangeweest, ik denk domme pech of een zeer weerbarstige luchtbel in het koelsysteem.
Nu eerst ff uithuilen en moed verzamelen .
Bodidley Techneut met Alfistische trekjes
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]

Mito 1.4 tb trackdaytool
Giulia Btech

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: uitvallen 145qv (opgelost)en weer niet!!!

wo dec 07, 2011 07:22

Ach, dat is nou vervelend. Luchtbellen zie je heel weinig in de 16V TS. Het kan natuurlijk zijn dat er in het verleden een poos geen goede KVS in heeft gezeten en dat er daardoor eea aangetast is. Dan gaat zo'n pakking er allicht een keer uit klappen. Verder is het niet echt een vaak voorkomend probleem bij dit type blok.

Ik heb zaterdag nog een kop van een 145 QV (fase1) afgehaald, dus bij deze even waar ik tegenaan liep: De koeling voor op het blok, onder/tussen het uitlaatspruitstuk en de montage waarmee het inlaatplenum aan het blok vast zit. Die moet echt los en er zitten wat boutjes op niet heel voor de hand liggende plaatsen. Het (inlaat)plenum zit met een beugel onderop de "krul" met 2 bouten maatje 15 vast aan het onderblok. Daar kan je eigenlijk alleen bij als je het gasklephuis er af hebt. Ook zit het plenum nog met 2 bouten maatje 13 vast aan het inlaatspruitstuk, deze zitten schuin onderop aan de zijkanten. Daarvoor zal je ook eea los moeten halen voor je er min-of-meer bij kan. Let op dat je alle (inbus)boutjes van de distibutiedeksels en flipjes en flapjes los draait voor je de kop er af haalt, anders breken die deksels. De rest is redelijk voor de hand liggend en goed zichtbaar.

Bij montage moet je er rekening mee houden dat de kopbouten rekbouten zijn, dus in principe moet je nieuwe kopen. Je kan schraalhazen en de huidige opmeten en voor jezelf verzinnen of ze nog kort genoeg zijn voor nog een keer gebruik, maar ik persoonlijk zou dat risico niet willen nemen als ik de tijd heb om nieuwe te kopen. Als die auto over 4 uur weer moet racen en je hebt geen bouten tot je beschikking, vooral doen, maar voor iets wat dagelijks moet rijden waarbij je geen grote haast hebt, zou ik het nooit doen.

Gereedschap: zorg er voor dat je een goede set RIBE doppen hebt en diverse maten torx. Voor de slangklemmen heb je een Click-R tang nodig, of je moet prutsen met schroevendraaiers, zijkniptangen en dergelijke. Bij montage heb je uiteraard een goede momentsleutel nodig om de (kop)bouten aan te halen.

zbo67
Member
Member

wo dec 07, 2011 19:55

Goede sleuteltip Wizzman, gereedschap heb ik dus dat gaat goed komen,ik denk dat het ook domme pech is want in het verleden ook al eens een koelwerkje van een 156 vervangen en toen geen problemen gehad met ontluchten van het koelsysteem.
Koelvloeistof mischien nooit vervangen zeg het maar.
Ceep u posted.

Mito 1.4 tb trackdaytool
Giulia Btech

Rainier155
Guru
Guru

wo dec 07, 2011 21:45

setje van 10 kopbouten kost de wereld niet, zijn voor 30 euro te krijgen. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

zbo67
Member
Member

do dec 08, 2011 20:13

Rainier waar haal jij die dingen want ik kom op ongeveer 80 euri voor de kopbouten.
Heb een beetje gerekend dit geintje gaat zonder kopvlakken toch snel weer een honderd of drie kosten .
Iemand een idee wat een kopje vlakken kost .

Mito 1.4 tb trackdaytool
Giulia Btech

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 08, 2011 23:52

Ik zou eerst even kijken of ie gevlakt moet worden. Een 2ehands kop voor de TS 16V is tegenwoordig niet meer de hoofdprijs.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: uitvallen 145qv

wo feb 22, 2012 10:12

Heb je onder de relaisvoeten gekeken? Ik bedoel niet de pinnetjes waarmee je de relais in de relaisvoeten prikt, maar echt de voeten zelf. Aan de onderkant zit 9 van de 10 keer een hele broccoli-kwekerij aan koperoxide. Met deze symptomen geef ik je 90% kans dat de dikke rode 12V aansluiting van tenminste 1 relais zo dun is geworden dat je nog wel spanning meet, maar er niet meer genoeg stroom kan lopen.
Dit topic lijkt wel heel erg op het probleem dat ik heb met onze 146.
Vanmiddag maar eens hetzelfde gaan doen :lol:
Zie http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=59653

Vraag: Weet iemand het bestelnummer van de rode relais, ik kan ze niet op de site van Tuynder vinden.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”