Winterbanden het liefst ook altijd een paar maatjes smaller nemen dan je zomersloffen. Dat verhoogt de druk per band en daardoor ook de grip op een glad wegdek. Leuke bijkomstigheid dat het ook nog eens goedkoper uitpakt.
Verder: In tegenstelling tot hetgeen Klaas beweert: Liever een goede zomerband met goed profiel dan een winterband onder de 4 mm. Bij 4 mm zijn namelijk de vereiste lamellen reeds lang vedwenen. Je kunt deze banden trouwens nog wel laten "Sipen"Er worden dan vele kleie groefjes in gesneden, waardoor je weer meer grip krijgt. Neemt natuurlijk niet weg dat de totale profieldiepte niet meer wordt. Alleen de compound zou dan het verschil kunnen brengen, maar dat weegt vaak niet op tegen de aanwezighedied van de lamellen die een goede zomerband nog wel heeft en de winterband reeds met 4 mm heeft opgesoupeerd. Dit gaat natuurlijk niet op bij zomerbanden met een langsprofiel, maar dat lijkt me duidelijk.
De natweereigenschappen van winterbanden zijn lang niet altijd beter dan die van zomerbanden.
De Pirelli P6 bv doet het vaak beter dan het gros van de goedkopere winterbanden onder natweeromstandigheden bij lage temperaturen.
KGa nu weer kijken wat ik aan discussie heb losgemaakt....
