Om het bougietopic niet teveel te storen...
Komt u maarrrrrrrrrrrrrrrrr!
Dus is natuurlijk 3000rpm op de rotor,is 6000rpm motor, geeft 200Hz = 5ms slagen. Je wilt natuurlijk alleen op het ontstekingstijdstip een vonk, niet de hele slag, dus zeg even 1% van die 5ms = 50us. Als dit nu precies een halve sinus is, dan is de frequentie van de 'vonk' 10kHz. Stel je wilt ook nog wat harmonischen, dan ga je voor de zekerheid voor 100kHz. Nu kun je bijvoorbeeld met deze calculator de skin diepte uitrekenen. Die geeft voor 100kHz (0.1MHz) 0.24mm (240um), dat betekent dus dat je pas vanaf een geleiderdikte van 0.5mm de invloed van het skineffect gaat merken. dat betekent nog niet eens dat dikker maken geen zin meer heeft, alleen dat de de geleiding minder hard toeneemt dan je zou verwachten. Tot 0.5mm kun je gewoon uitgaan van een massieve draad en heeft het skineffect geen invloed.Skineffect heeft idd met frequentie te maken. Als je al aan zou nemen dat je 3000rpm/60sec*4cyl (bobine naar verderlerkabel)= 200Hz en hoogstwaarschijnlijk vele malen hoger zie je het effect al duidelijk optreden.
Een spanning geeft geen magnetisch veld, maar een elektrisch veld.Als je daarnaast door het hoge voltage een magnetisch veld krijgt waardoor de energie zich kan transporteren blijkt iig dat het meten met een multimeter niet ter zake doet, en daardoor dus ook het idee dat 'low resistance wires' beter zijn.
Timers werken met MHz en dan tellen ze het aantal klokpulsen voordat de 5 graden van het volgende nokje voorbij komen. Bij 6000 rpm en 2MHz kloksnelheid (Ik meen dat de M4.1 van de 75TS ergens in die buurt zit) heb je 60*100=6000 pulsen in een seconde. Per puls van het krukaswiel heb je dan 333 klokpulsen voor die 5 graden. Dat geeft 0.015 graad per klokpuls wat de ECU als theoretisch maximale resolutie kan hebben voor de precisie waarop de krukaspositie bepaald wordt. In de praktijk zijn de parameters van het ontstekingstijdstip bij de 75TS ergens op de halve graad te tunen, dus die capaciteit is inderdaad niet significant voor het ontstekingstijdstip. Het kan misschien wel significant zijn voor eventuele resonanties/reflecties in het hoogspanningscircuit, die weer storing opleveren op de 12V en "in de ether"? Hoe groot is de parasitaire capaciteit van de bougiekabel zelf? Ik kan me goed voorstellen dat zeker PVCmantelkabels een behoorlijke dielectrische constante hebben?Lijkt mij niet significant, zelfs niet als bovenstaande aannames er een factor 10-100 naast zitten.
Ik weet ook niet de precisie waarmee een normale ECU de vonken kan timen. Maar het zou mij verbazen als dat beter is dan een microseconde, gebaseerd op m'n eigen ervaringen met microcontrollers, timers en interrupt-latency.