mohtje1221

Weinig fut onderin...

di okt 11, 2011 15:41

Na meerdere forums doorgezocht te hebben heb ik nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

Ik heb recent een alfa 156 1.6 uit 1999 gekocht en ben er zeer tevreden over. Er is echter wel een probleem
en dat is dat de auto weinig kracht heeft laag in de toeren, ik heb al een paar keer voor een stoplicht gestaan dat
het groen word maar dat ik met oranje nog niet voorbij 't stoplicht ben. Dit kan zeer irritant overkomen voor mijn medeweggebruikers.

Ik kan het voorkomen door flink te gassen met het optrekken of wanneer het probleem zich voor doet de koppeling half in trappen en weer opnieuw
laten opkomen. Wanneer de auto in neutraal rolt en ik schakel z'n 1 in pakt ie hem wel goed.

Dingen die ik tot nu toe geprobeerd heb en waardoor het probleem wat verminderd;

Luchtmassa meter losgekoppeld - probleem is er nog en auto loopt beroerder.
De twee kabels op de carburateur / gasklep ofzo los gemaakt en weer vast - probleem werd wat minder
Olie/vuil weggespoten bij de bougies - probleem is sterk verminderd, als in de zin van dat ik normaal een kruispunt over kan, maar heeft nog steeds weinig kracht bij rustig optrekken.

Ik krijg geen foutmelding op me dashboard..

Wat zou er nou aan de hand kunnen zijn ?? Waarom heeft ie zo weinig power onder de 2000 3000 toeren...

Alvast bedankt! :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Weinig fut onderin...

di okt 11, 2011 16:57

Het kan allerlei oorzaken hebben. Slipt je koppeling, of gaat dat wel goed? Wanneer zijn distributieriem, nokkenasversteller, bougies en dergelijke voor het laatst vervangen? Met uitlezen is meer te zien dan alleen storingsmeldingen. Soms kan je door met de laptop met de juiste software er op een stukje te gaan rijden een stuk wijzer worden. De sensorwaarden die je dan ziet, geven vaak een indicatie over of er iets verlopen is, of versleten of zo.

Als bougieschachten schoon maken veel helpt, zou je dat dus even heel netjes moeten doen en dan de bougies controleren. Controleer ook de bobines (er zit vaak een barstje onderop) en de kabels/stekkers. Barstjes hoeft niets te betekenen, maar het kan wel een doorslaande bougie opleveren, zeker in combinatie met vocht (in de lucht). Ik smeer er preventief wat blue silicone in als ik ze tegenkom maar verder geen problemen constateer met de ontsteking.

Een voor de hand liggende kandidaat is ook de nokkenasversteller. Zit er een dieselachtige ratel in de motor? Verandert die (als je hem hebt) als je een klein beetje gas bij geeft? Zit ie er alleen warm in en bij starten heel eventjes, of is het constant? Soms is de versteller zelf goed, maar is het oliekanaal van de solenoid die hem bedient verstopt.

mohtje1221

RE: Weinig fut onderin...

di okt 11, 2011 20:21

whizzman allereerst bedankt voor de snelle reactie!! :D

De distributieriem is vandaag vervangen en de waterpomp was al een keer eerder vervangen.

De nokkenasversteller of solenoid is inderdaad niet meer goed, auto tikt en maakt dieselend geluid bij het starten en tikken gaat mee in de toeren, na het starten is het rauwe diesel geluid wel weg.
Maar hoe weet ik wat er dan precies niet goed werkt of verstopt is?

Bougies zijn vandaag bekeken door de monteur ( de smerigheid daar heeft ie even gereinigd ), ik denk niet dat ze stuk zijn o.i.d want dan had ie dat wel gemeld.
Nokkenasversteller zei die ook maar dat kon volgens hem weinig kwaad, behalve het geluid dan.

Het optrekken is dus zo goed als weg met als enige effect dat ik nu als ik bijvoorbeeld in z'n twee rol en wil optrekken dat ie inhoud / schokt / sloom optrekt.

alvast bedankt voor de hulp!

groetjes

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Weinig fut onderin...

di okt 11, 2011 20:29

whizzman allereerst bedankt voor de snelle reactie!! :D

De distributieriem is vandaag vervangen en de waterpomp was al een keer eerder vervangen.

De nokkenasversteller of solenoid is inderdaad niet meer goed, auto tikt en maakt dieselend geluid bij het starten en tikken gaat mee in de toeren, na het starten is het rauwe diesel geluid wel weg.
Maar hoe weet ik wat er dan precies niet goed werkt of verstopt is?
Hmm, dat is een gemiste kans, want volgens mij moet de distributieriem er af om de versteller te kunnen vervangen...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

mohtje1221

Re: RE: Weinig fut onderin...

di okt 11, 2011 20:37

Hmm, dat is een gemiste kans, want volgens mij moet de distributieriem er af om de versteller te kunnen vervangen...
Weet ik, kon nu ff geen 120 erbij missen, volgende keer kost t dan wel 200,- maar dat is dan maar zo.

Hij zei tegen mij ook dat t verder geen kwaad kon behalve t geluid..


Verder heeft mijn temperatuurmeter het volgens mij begeven, hij geeft namelijk na een half uur rijden nog 50 graden aan, dan gaat ie naar 90 om weer terug te gaan en te blijven hangen op 60 graden
waar die dan rustig de rest van de rit blijft staan....
Kan dit ook effect hebben op wat de ecu doorkrijgt, of heeft die een aparte meter ?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: Weinig fut onderin...

di okt 11, 2011 22:02

Dat laatste euvel klinkt dan weer als een overleden thermostaat.
Deze regelt de schakeling tussen korte- en lange koelcircuit.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

mohtje1221

RE: Weinig fut onderin...

wo okt 12, 2011 14:37

Heeft dat vermogensverlies onderin de toeren als effect??

En geeft de thermostaat de temperatuur wel door aan de meter op het dashboard ? zit er niet nog een apart metertje achter?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Weinig fut onderin...

wo okt 12, 2011 17:02

Thermostaat moet je zien als een automatisch 'kraantje' in je koelsysteem wat naar gelang de temperatuur van je koelvloeistof open of dicht gaat.In eerste instantie is ie bij koude start gesloten.
Het koelwater blijft enkel rondgepompt worden in de motor om deze zo vlug mogelijk op bedrijfstemperatuur te hebben (bedrijfstemperatuur is de situatie die je wilt hebben de spelingen zijn dan optimaal en je motor slijt het minst van gebruik)
Als het koelwater door de motor is opgewarmt tot zo'n 80/85 gr C zal langzaam het 'kraantje' zich openen en dat warme water toelaten om door de radiator te stromen. Dit water wordt dan door de rijwind afgekoelt en komt via de andere kant weer de motor in om daar weer opgewarmd te worden en vervolgens weer door de radiator om te koelen etc.

Je meter op het dashboard geeft de temperatuur in het motorblok aan, als de thermostaat nu te snel opengaat (of niet helemaal meer sluit bij afkoelen) zal er dus te snel water door de radiator gaan stromen, je motorblok krijgt dit niet meer 'bijgewarmd' als het ware dus zul je met te lage motortemperatuur rijden. Is niet alleen niet de perfecte situatie die je wilt, ook kan er door de niet correcte spelingen tussen bv cilinderwand en zuigerveren, benzine weglekken en in je olie terecht komen, op lange duur is je olie dan zover verdund dat de olie zn smerende eigenschappen gaat verliezen...

Als je nu in de file rijdt of in de stad van stoplicht naar stoplicht, is er vaak te weinig rijwind om het water voldoende afgekoeld te krijgen in de tijd dat het door de radiator stroomt.Op dat moment schakelt de ventilator in, die als het ware rijwind simuleert door wind tegen de radiator aan te blazen (of er doorheen te zuigen net aan welke kant deze gemonteerd zit) Als het water weer voldoende is afgekoeld schakelt de ventilator weer uit.

Of een te lage motortemperatuur vermogensverlies tot gevolg kan hebben weet ik niet,maar kan me wel voorstellen dat de motor door de te lage watertemperatuur in een soort 'koude start modus' blijft staan wat wellicht invloed kan hebben op de prestaties? Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Weinig fut onderin...

wo okt 12, 2011 19:07

CF2 heeft wel een typische opwarm fase. De motor loopt dan niet fijn en houdt in. Met een kapotte thermostaat duurt langer, komt het comfort/ prestaties en levensduur niet ten goede.

Ik beweer NIET dat dit het probleem van 'de futloosheid' is, maar wel wat de gevolgen kunnen zijn van je slechte thermostaat.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Weinig fut onderin...

do okt 13, 2011 07:29

Als jij voor E120 nieuwe nokkenasverstellers kan kopen staat het hele forum morgen bij je in de rij.

Ik denk dat je monteur nog wel het een en ander over dit soort motoren bij kan leren. Die thermostaat had hij moeten merken en hij had moeten weten dat een slechte thermostaat op dit type motor veel invloed heeft. Je motor loopt minder goed (wat Bullettooth ook al zei) en je hebt zo 10-20% meer brandstofverbruik. Als je een ratelende nokkenasversteller hebt, kost je dat ook vermogen en brandstof. Dit soort dingen moet je gewoon vervangen als je toch bezig bent met onderhoudswerkzaamheden. Het is echt valse zuinigheid om het niet te doen, want je haalt het er met tanken echt snel uit.

De bougies heeft de monteur bekeken, maar wat was zijn oordeel? Welk merk/type bougies zat er precies in? De laatste twee 16V twinsparks waar ik aan gewerkt heb (oh nee, er zat er eentje tussen) zijn allebei ontzettend opgeknapt van verse(re) bougies. De eerste zijn gebruikte bougies in gegaan die ik toevallig nog had liggen omdat er echt "roestige spijkers" in zaten. Zelfs de bougies die voor een ander al "toch maar vervangen, ik heb nu nieuwe gekocht en deze zijn al 100.000 km oud" zijn, maakten daar al veel uit. M'n eigen dagelijks vervoer heeft nieuwe iridiums gekregen en heeft de rauwe brul verwisseld voor een tenor waar Placido Domingo jaloers op zal zijn. Het is ineens ook een stuk gladder geworden overal. Zelfs in z'n 3 de bocht uit moet ik nog oppassen hoeveel gas ik er op gooi, anders ga ik alsnog het einde van de bocht bereiken voordat er asfalt gelegd is. Het maakt best uit wat er in zit, ook al draait de motor rond en start hij goed.

mohtje1221

RE: Weinig fut onderin...

do okt 13, 2011 16:00

bedankt voor de reacties! :D

Nou laat die rij dan maar komen Whizmann :P
Ik liet de distributieriem vervangen voor 300,- en toen kwam die daarmee toen zou 't totaal 420 euro worden,
als ik 't later liet doen ongeveer 200,- alles inclusief arbeid.
Over de bougies had 'ie niks op aan te merken behalve de olie bij de eerste bougie maar dat kon ook van 't gieten zijn,
moest even in de gaten houden of het terug kwam. De thermostaat meter werkte de dag dat ik hem naar de garage bracht perfect.

Ik laat het over 4 weken fiksen. Ik kon 't afgelopen keer niet betalen! :P kan ik toch ook niks aan doen .. ik moet ook leven he :P
Thermostaat zal ik dan ook maar vervangen, is zelf wel goed te doen volgens mij.

Frank dat over de thermostaat verdacht ik dus ook al, dat ie in een soort cold drive modus blijft staan.

Waar koop ik een nieuwe thermostaat? (goedkoop)

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Weinig fut onderin...

do okt 13, 2011 16:40

Even "offtopic":
Mag ik dan ook aansluiten in de rij? doe mij maar enkele nokkenasverstellers voor 120 euro incl btw aub
Ik koop ze nu namelijk al voor iets meer in :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Weinig fut onderin...

do okt 13, 2011 21:04


Waar koop ik een nieuwe thermostaat? (goedkoop)
Bij de automaterialenhandel, of bij een van de vele (online) alfa-onderdelenwinkels. Goedkoop is E60-70. Goed is ook E60-70. Tenminste, zo goed als ze te krijgen zijn. Het zijn ondingen die relatief vaak binnen een paar jaar stuk gaan. Als je goedkope onderdelen zoekt, kan je beter VW gaan rijden, Alfa onderdelen zijn over het algemeen niet de goedkoopste. Ik zou sowieso niet voor "goedkoop" gaan, maar voor "goed geprijsd, maar wel kwaliteit". Als je loopt te schraalhazen, gaat je Alfa niet lang mee over het algemeen.

mohtje1221

RE: Weinig fut onderin...

wo okt 19, 2011 15:55

Heb orginele thermostaat gekocht voor 50 euro en is inmiddels vervangen. De auto word weer goed warm.

Gelukkig kwam ik erachter dat de bougies niet goed waren schoongemaakt en de ruimte van de eerste en tweede cilinder
stond vol met olie troep. Na dat ik het zo goedmogelijk schoongemaakt had ging ik de bougies eruit draaien,
tot mijn verschrikking zaten ze allemaal erg los en waren ze compleet vergaan, er zat zelfs 1 bougie in waarvan de diodes en kop miste!!

De klachten kwamen dus doordat de auto op 3 poten reed, nu 1 nieuwe bougie gekocht en via internet een setje orginele bougies besteld.
De andere bougies schoongemaakt en met voelers de afstanden goed gezet, nu even wachten op de nieuwe bougies.

Bedankt voor de hulp allemaal! :D

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Weinig fut onderin...

wo okt 19, 2011 16:40

:? ehhh, de monteur heeft de bougies 7 dagen geleden toch bekeken, schoongemaakt en in orde bevonden??of mis ik iets?? :shock:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Terug naar “Algemene Technische vragen”