_Pieter_
Guru
Guru

RE: ARC dood & geen laadstroom

vr sep 09, 2011 15:36

Zo effe navraag gedaan, als je ARC het niet doet heb je nooit laadstroom.
De oplossing is om die groene draad gewoon rechtstreeks contactgeschakeld te maken, via een 12V lampje op het dash zodat je kan zien dat het contact aan of uit staat.
Dan heb ik de ARC ook niet meer nodig, en ik zit er sterk over te denken om het hele ding eruit te mikken.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 09, 2011 15:52

Je bent me voor. :P

Op D+ moet namelijk spanning staan om de rotor te bekrachtigen, anders doet de dynamo hoegenaamd niets.

Bij het op contact zetten gaat er 12V van de accu, via het laadstroomlampje (en dus de ARC) naar de D+ waar geen spanning op staat en die nu als massa fungeert voor het lampje. Het lampje zal dan ook aan gaan, en dit bekrachtigt tevens de rotor.

Zodra de motor gestart wordt en de dynamo dus draait, bekrachtigt deze zelf de rotor. Er staat nu dus laadspanning op D+ (zeg 14V) en er is dus maar 2V spanning over het lampje (de andere kant op!). Dat is niet genoeg om het lampje aan te laten gaan en dus blijft het nu keurig uit.

In mijn racerproject ligt de ARC er ook uit. Als ik me eens erg verveel, maak ik misschien wel een 'how to' om dat ding er uit te kieperen en toch de essentiële functies te behouden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr sep 09, 2011 15:56

Check je mail, :wink: :lol:

Mzzl DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr sep 09, 2011 16:02

O ja het genoemde lampje moet echt 2 of 3 watt zijn en niet 5 of meer.
Ander heb je kans dat tie niet afslaat als je contact uit doet. Blijft draaien op dynamo.
Proefondervindelijk vastgesteld in m'n pa z'n berlina. Die had zware bolletjes in alle dash verlichting gedaan om de zichtbaarheid wat te vergroten. Gevolg motor stopte er niet meer mee (wel als je licht aan deed) en plastic van de klokken begon te smelten op een lange rit...... :shock:
Zit nu weer 3 watt in...........

Gr DJ

_Pieter_
Guru
Guru

vr sep 09, 2011 16:05

Yuri, veel dank voor je duidelijke uitleg!
Zo'n uitbouw uitleg is idd wel handig. (zeker voor mensen zoals ik hahahhaa)
Die check die de ARC doet op je 3 controlelampjes op het dash is best nuttig, net als je lampen en je remvloeistofniveau.
Klopt het dat zonder werkende ARC, de 3 controlelampjes op je dash het nog gewoon doen? Of alleen je benzineniveau?
Groet, Pieter
SCARB # 4710

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 09, 2011 16:06

Ja, dat wattage is best belangrijk :lol: En dus ook niet zomaar D+ via een ARC display proberen aan te sluiten zonder ARC-unit er tussen, want in het display zit een LEDje en dat gaat ook niet werken met een stroom de andere kant op.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: ARC dood & geen laadstroom

vr sep 09, 2011 16:20

Yuri, veel dank voor je duidelijke uitleg!
Zo'n uitbouw uitleg is idd wel handig. (zeker voor mensen zoals ik hahahhaa)
Die check die de ARC doet op je 3 controlelampjes op het dash is best nuttig, net als je lampen en je remvloeistofniveau.
Klopt het dat zonder werkende ARC, de 3 controlelampjes op je dash het nog gewoon doen? Of alleen je benzineniveau?
Groet, Pieter
Kwestie van motor starten zonder ARC en draadjes oliedruk zender dan wel schakelaar los nemen. Zie je van zelf of rode lampje gaat branden.
Idem voor klw.
Remvloeistof peil is echt niet belangrijk. Als je een lek hebt in je remsysteem voel je dat op circuit heus wel aan je pedaal voordat er zoveel is weggelekt dat het lampje eens gaat branden. (Weet niet of remvlst peil lampje apk punt is?)
Trouwens laatste races heb ik vaak alleen m'n toerenteller gezien en zelfs die soms te laat. Geen tijd voor metertjes en kleine lampjes.

Gr DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 09, 2011 16:27

Zoals ik het nu in mijn auto heb, doen de metertjes het wel, maar de 3 lampjes in de metertjes (kvs, brandstof, oliedruk) doen het niet helemaal zoals in een 75 met ARC. Wat ze nu niet doen is even oplichten bij contact aan, dus de 'light bulb integrity check' moet je missen. De lampjes zijn rechtstreeks op de diverse sensoren aangesloten en als er dus iets te melden valt gaan ze wel aan. Je moet dus zelf even de draden van de sensoren naar het instrumentenpaneel aansluiten, maar dat is een eitje, de pinout van het instrumentenpaneel staat in het werkplaatshandboek.

Alle ARC-displayfuncties heb ik laten vervallen, behalve het laadstroomlampje. Remvloeistofniveau vind ik ook niet zo nodig, want als er iets met de remmen is merk je het gauw genoeg.

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: ARC dood & geen laadstroom

do sep 15, 2011 22:18

Zoals ik het nu in mijn auto heb, doen de metertjes het wel, maar de 3 lampjes in de metertjes (kvs, brandstof, oliedruk) doen het niet helemaal zoals in een 75 met ARC. Wat ze nu niet doen is even oplichten bij contact aan, dus de 'light bulb integrity check' moet je missen. De lampjes zijn rechtstreeks op de diverse sensoren aangesloten en als er dus iets te melden valt gaan ze wel aan. Je moet dus zelf even de draden van de sensoren naar het instrumentenpaneel aansluiten, maar dat is een eitje, de pinout van het instrumentenpaneel staat in het werkplaatshandboek.

Alle ARC-displayfuncties heb ik laten vervallen, behalve het laadstroomlampje. Remvloeistofniveau vind ik ook niet zo nodig, want als er iets met de remmen is merk je het gauw genoeg.
Hallo Yuri, kan je idd gewoon alle sensordraden uit de ARC trekken en aan de bewuste draden van het instrumentenpaneel knopen?
Dat zou voor na het SSAR weer een leuk klusje zijn.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 15, 2011 22:59

Er loopt ook nog het een en ander aan exterieurverlichting via de ARC. Dat moet je ook doorverbinden. Allemaal niet heel ingewikkeld, en als er niet aan de draadbomen geknoeid is (en omdat het een Alfa is, kan er zelfs in de fabriek al geknoeid zijn ;) ) zullen de 'ARC-in' en 'ARC-uit' draden van een bepaalde functie dezelfde kleurcodering hebben dus zie je snel genoeg wat er doorverbonden moet worden. Ik raad je wel aan om iedere doorverbonden functie eerst even te testen voor je verder gaat met de volgende, zo voorkom je dat je aan het eind van de operatie misschien met een paar haperende functies zit en je niet weet waar je het moet zoeken.

_Pieter_
Guru
Guru

vr sep 16, 2011 08:55

Hallo Yuri, dank voor de tips, ik ga ermee aan de slag na t SSAR.
Jammer dat ik dit niet eerder heb bedacht, met het dash uit de auto gaat het een stuk makkelijker allemaal :-)
Ws moet de boel dus toch nog los.
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”